Capital: Care considerați că vor fi principalele schimbări care vor interveni în piața românească de turism până la finele acestui an?

Javier Garcia del Valle: 2018 este anul garantării pachetelelor turistice, prin urmare un an al evoluției. Astfel, în contextul în care România are obligația de a transpune Directiva Europeană 2032/2015 privind garantarea pachetelor turistice, văd schimbări importante în industrie. Piața de turism va deveni mai stabilă și mai credibilă, ceea ce se traduce în creșterea siguranței vacanțelor românilor și a încrederii turiștilor în compania de travel. După insolvențele recente, cred că una dintre cele mai importante schimbări din turism, care va începe să apară anul acesta, va fi educarea pieței. Adică, turiștii români vor începe să analizeze mai bine compania de la care vor să cumpere vacanțe, se vor îndrepta mult mai mult spre branduri de încredere, vor alege să achite mai mult, chiar dacă diferența de bani nu va fi foarte mare, pe un pachet turistic, evitând astfel agenții mici și necunoscute. Nu cred că vor apărea noi jucători, probabil se vor schimba unii dintre cei actuali, adică va apărea cineva care să preia afacerea existentă sau să consolideze jucătorii existenți. Jucătorii din turism, cu excepția a cinci sau șase, sunt foarte mici, fiind necesară o consolidare a business-ului pentru a deveni jucător real, care ar putea concura nu numai la nivel național, dar și la nivel regional și internațional.

Capital: În context, care este părerea dvs. despre evoluția turismului în această vară?

Javier Garcia del Valle: Turismul este în creștere de la an la an, sezonul estival fiind perioada cu cele mai multe vacanțe și cele mai mari încasări. Tot mai mulți români merg în concediu în străinătate, Grecia și Turcia fiind pe primele locuri. Însă, ei au început să descopere și destinații un pic mai scumpe și care implică turism activ, cum ar fi Spania, Italia, Portugalia sau Israel. Românii încep să aibă două vacanțe pe vară, care pot fi un sejur pe litoralul românesc și un city break sau un sejur în străinătate, în special Grecia și Turcia, și un city break tot în Europa. Vacanțele au devenit mult mai accesibile și datorită faptului că au fost lansate foarte multe zboruri între destinații, în special zboruri ale companiilor aeriene low-cost.

 

Capital: Cum definiți, astăzi, comportamentul turistului din România, față de acum cinci ani?

Javier Garcia del Valle: Față de acum cinci ani, turiștii români sunt mult mai educați și informați. Știu foarte clar ce își doresc de la o vacanță și implicit de la consultanții în turism, în multe cazuri ei vin în agenție foarte bine documentați și cer exemple de pachete turistice pentru o destinație anume, cu servicii specifice incluse. Chiar dacă cei mai mulți români merg în concediu pentru a se relaxa, sunt tot mai multe persoane care vor să călătorească nu doar pentru relaxare, ci mai ales pentru a descoperi noi culturi, noi locuri, pentru a-și îmbogăți practic cunoștințele și pentru a trăi experiențe unice, frumoase și greu de descris în cuvinte. În plus, dacă în trecut românii călătoreau în special după ce își cumpărau o casă sau mașină sau erau foarte stabili din punct de vedere financiar, acum tinerii până în 30 de ani își cheltuiesc mare parte din venituri pe călătorii. Mai exact, are loc o schimbare de priorități, vizibilă cu precădere la tineri, care sunt mai atrași să călătorească mai mult înainte să facă credit pentru un apartament sau o mașină. De asemenea, mulți turiști români merg în vacanța cu copiii, în special la Disneyland Paris, un loc surprinzător chiar și pentru adulți, în Dubai sau insulele grecești.

Capital: În ceea ce Happy Tour Group, ce planuri aveți pentru dezvoltarea business-ului?

Javier Garcia del Valle: Planul pentru acest an este să continuăm consolidarea companiei și, de asemenea, vrem să dezvoltăm noi linii de business și să investim în continuare în online. Totodată, vom continua să îmbunătățim standardele KPI, să ne concentrăm din ce în ce mai mult pe tehnologie.

Capital: Care este valoarea vânzărilor pe care o estimați anul acesta pentru Happy Tour Group?

Javier Garcia del Valle: Happy Tour Group își va menține trendul de creștere de 10% și în acest an, ceea ce înseamnă că ne așteptăm la un volum de vânzări de aproximativ 60 milioane de euro. Creșterea este susținută de dezvoltarea accelerată a segmentului de business travel, a diviziei de MICE şi a dezvoltării parteneriatului cu Disneyland Paris.

 

Capital: Cât înseamnă divizia de business travel din total vânzări?

Javier Garcia del Valle: Divizia de business travel este motorul Happy Tour Group și reprezintă 65% din întreg business-ul. Cei mai mulți clienți activează în domenii precum servicii medicale, energie, consultanță, retail, pharma, IT.

Capital: Dar divizia de turism online?

Javier Garcia del Valle: Divizia de turism online reprezintă 5% din totalul vânzărilor, fiind în creștere de la lună la lună. Vorbim totuși de o creștere organică deoarece nu suntem o agenție specializată în online, însă tot mai mulți români sunt deschiși să plătească vacanțe prin intermediul portalului.

Capital: Unde ați fost în vacanță ultima oară și care este urmatoare vacanță pe care o plănuiți?

Javier Garcia del Valle: Ultima vacanță am avut-o în Oman, unde am îmbinat utilul cu plăcut, adică am mers în interes de business, însă am decis să petrec câteva zile în plus pentru a descoperi această destinație spectaculoasă. Urmează să merg să călătoresc în Malaga și Madrid, ca în fiecare an, pentru a îmi revedea rudele și a petrece timpul cu întreaga familie. De asemenea, voi explora cu barca câteva insule grecești.  

Capital: Cum caracterizați mediul politic din România și ce implicații considerați că va avea asupra mediului de afaceri?

Javier Garcia del Valle: Pot spune că mediul politic este ușor provocator, de aceea dorința noastra ca industrie este ca acesta să lucreze întotdeauna cu mediul de afaceri. Un domeniu ca turismul, chiar dacă pare și este frumos, nu este atât de ușor de gestionat și sunt necesare noi investiții, noi idei și decizii în industrie. Iar cele mai bune decizii pot fi luate dacă mediul politic colaborează și consultă periodic mediul de afaceri, care are nevoie atât de sprijin fiscal, cât și de o înțelegere mai aprofundată din partea conducătorilor.