Piața europeană a automobilelor electrice în colaps
Piața automobilelor electrice din Europa se confruntă cu un declin semnificativ în 2024, înregistrând o scădere de 3% a vânzărilor față de anul precedent, potrivit unui raport publicat de Telegraph.
Aceasta se traduce într-un total de 3 milioane de vehicule electrice vândute, marcând o perioadă dificilă pentru industrie. Principalul motiv al scăderii este retragerea stimulentelor fiscale guvernamentale în Germania, care a fost până de curând cea mai mare piață europeană pentru vehicule electrice.
Germania nu mai este motorul industriei de vehicule
Germania, considerată odată motorul industriei de vehicule electrice din Europa, a înregistrat o scădere de 26% în vânzări în primele 11 luni ale anului 2024. Numărul de unități vândute a scăzut de la 469.565 în 2023 la 347.048. Analistul Matthias Schmidt de la Schmidt Automotive Research a explicat că vârful vânzărilor s-a înregistrat în 2022, când subvențiile guvernamentale atingeau un maxim de 9.000 de euro per vehicul.
După eliminarea acestora, cererea s-a prăbușit, creând un gol considerabil pe piață.
Marea Britanie este cea mai mare piață europeană
În timp ce Germania pierde teren, Marea Britanie a devenit cea mai mare piață europeană pentru vehicule electrice, înregistrând o creștere de 20% și depășind pragul de 400.000 de unități vândute. Această creștere a fost susținută de introducerea mandatului pentru vehicule cu emisii zero (ZEV), care obligă producătorii să livreze un procent minim de vehicule fără emisii.
Creștere globală susținută de China și SUA
Deși piața europeană întâmpină dificultăți, piața globală a vehiculelor electrice continuă să crească, în principal datorită Chinei și Statelor Unite. În China, vânzările au crescut cu 40%, ajungând la 11 milioane de unități, în timp ce în America de Nord, creșterea a fost de 9%, atingând 1,8 milioane de vehicule vândute.
Charles Lester de la Rho Motion a subliniat că aceste creșteri sunt strâns legate de politicile guvernamentale proactive. În SUA, succesul pieței se datorează în mare parte subvențiilor pentru consumatori oferite prin Legea pentru Reducerea Inflației. În schimb, piața europeană a fost puternic afectată de eliminarea sprijinului guvernamental în țări precum Germania.
Perspective de redresare și provocări pentru Europa
Matthias Schmidt estimează că punctul cel mai scăzut al pieței europene va fi atins în 2024, dar o redresare este așteptată abia spre sfârșitul anului 2025. Acest lucru se datorează în parte revenirii șoferilor care finalizează contracte de leasing și reapariției cererii. În plus, producătorii amână livrările de vehicule electrice până în 2025 pentru a respecta noile standarde stricte de emisii impuse de Uniunea Europeană.
„Producătorii au redus probabil oferta la sfârșitul anului 2024 pentru a împinge cât mai multe livrări de mașini electrice noi în 2025, pentru a ajuta la îndeplinirea noii legislații UE mai stricte privind emisiile impuse din acest an până la sfârșitul anului 2029”, a explicat Schmidt.
Impactul global și avertismentele analiștilor
Charles Lester a avertizat că eliminarea subvențiilor în Germania „a avut un impact devastator asupra pieței europene”, accentuând disparitățile regionale. În timp ce Europa pierde ritmul, China și SUA continuă să investească masiv în industria vehiculelor electrice, consolidându-și pozițiile.
Totodată, Lester a subliniat riscul ca SUA să urmeze un traseu similar, în special având în vedere declarațiile președintelui ales Donald Trump, care a sugerat posibilitatea eliminării subvențiilor. „Dacă SUA urmează aceeași cale, am putea vedea același impact negativ și acolo”, a avertizat analistul.