Cifrele estimative privind înmatriculările de autoturisme din 2015 în Europa arată o creștere a pieței cu circa 9% până la 14,2 milioane de unități. Această valoare este foarte apropiată de cea din 2008, primul an în care criza și-a arătat colții. Pentru 2016 analiștii mizează pe o nouă creștere.
Cifrele preliminare privind înmatriculările de autoturisme din statele Uniunii Europene și EFTA (European Free Trade Association) arată o majorare cu 9 % a pieței. Deși datele oficiale ale Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) nu sunt încă disponibile, este limpede că numărul de autoturisme noi intrate în circulație a depășit în 2015 valoarea de 14 milioane de unități apropiindu-se de cifrele din 2014 când erau înmatriculate 14,3 milioane de unități. În acest context, nici piața din România nu va pierde ritmul. Este de așteptat ca cifrele date publicității de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) să arate că, în 2015, piața autohtonă a ajuns foarte aproape de pragul de 80.000 de unități, mult sub potențial, dar în creștere cu peste 12% față de anul anterior. Este demn de luat în seamă faptul că, la nivelul anului de referință 2007, când în țara noastră erau înmatriculate 312.532 de autoturisme noi, România deținea 2% din întreaga piață EU+EFTA, în timp ce anul trecut abia am reușit să atingem 1%. Cum în 2016 este de așteptat ca piața auto europeană să se majoreze cu circa 3% în timp ce în România înmatriculările să avanseze cu peste 10%, este limpede că vom depăși pragul de 1% atins anul trecut.
Companiile care analizează evoluția pieței auto și realizează prognoze în privința înmatriculărilor de vehicule iau în calcul o majorare a pieței europene pentru al treilea an consecutiv. IHS Automotive, de exemplu, consideră că în 2016 piața autoturismelor se va majora cu circa 3% până la 14,46 milioane de unități, în special grație înmatriculărilor din Franța, Italia și Spania. În același timp, analiștii PricewaterhouseCoopers menționează în rapoartele lor o creștere care va poziționa piața în jurul valorii de 14,6 milioane de unități. „În ansamblu, ne așteptăm la o creștere a întregii economii din zona euro. Nivelul șomajului scade în special în piețe-cheie precum Spania. Sunt, prin urmare, motive suficiente pentru a privi 2016 cu încredere și pentru a lua în calcul perspective pozitive pentru piața auto din Europa“, a declarat Jonathon Poskitt, analist al LMC Automotive. Luând în calcul faptul că anul trecut înmatriculările au depășit cu puțin 14 milioane de unități, iar în 2016 prognozele arată o creștere până la circa 14,5 milioane de unități, este limpede că va fi egalat rezultatul din 2009, atunci când piețele au fost „umflate“ artificial de programe de casare și subvenții acordate de state. „Nimeni nu lua în calcul un rezultat atât de bun acum doi ani“, a menționat și Matthias Wissmann, șeful Verband der Automobilindustrie (VDA). Este important de menționat că majorarea vânzărilor de mașini noi din Europa și Statele Unite are darul de a estompa chiar și scăderea piețelor din Asia, în special China, ceea ce arată că și la nivel mondial piața auto ar putea fi mai bună în 2016 decât în anii anteriori. Desigur, există încă semne de întrebare legate de ritmul de creștere care ar putea fi influențat de factori precum scandalul Dieselgate, noi măsuri luate de autoritățile din anumite state, în special în privința piețelor din China și Rusia, sau de modificări ale sistemlor fiscale, însă este cert că, în ansamblu, atât piața europeană cât și cea mondială au suficientă susținere pentru a avea un 2016 bun. La capitolul elemente favorizante ale creșterii pieței auto trebuie plasat și prețul carburantului care a scăzut până la valori care pot influența consumul și, conform estimărilor, va continua să rămână scăzut. De asemenea, ajutorul acordat de Banca Centrală Europeană economiei de pe bătrânul continent prin introducerea în circuitul economic a unor sume consistente în fiecare lună are darul de a crea premise pozitive în special pentru Europa. Însă oficiali ai indutriei auto precum Matthias Wissmann, consideră că „politica monetară expansivă a UE și prețul redus al carburantului ajută, dar ascund slăbiciuni structurale care trebuie rezolvate“.
2,3
milioane de persoane sunt angajate direct în industria auto europeană
15
milioane de mașini sunt asamblate anual în Europa, reprezentând 21% din producția mondială
250
de milioane de autoturisme sunt înmatriculate în cele 28 de state ale Uniunii Europene
Acest articol a fost publicat în numărul 2 al revistei Capital, din 11-17 ianuarie 2016