pondere valorica de 45% in 1996, au ajuns la 75%, in 2003. In schimb, cele romanesti au pornit de la o cota de piata de 55% si au scazut la 25%, in 2003. Ca volum insa, producatorii autohtoni detin 75% din piata, in intervalul de timp mentionat pierzand doar cinci procente. Asadar, pe piata farmaceutica din Romania au patruns medicamente straine nu foarte multe ca numar de unitati distribuite si comercializate, dar cu preturi care le depasesc cu mult pe cele ale produselor indigene. Desigur, ne referim la produse comparabile, cu aceeasi concentratie a substantei active. Nu intentionam sa facem abstractie de prezenta benefica a companiilor straine in Romania. Unele dintre ele au cumparat fabrici, iar acum produc pe plan local la standarde internationale – GlaxoSmithKline si Gedeon Richter fiind cele doua exemple de succes. Faptul ca marii producatori din lume au intrat pe piata noastra cu medicamente de ultima generatie, cu care industria romaneasca de profil nu poate concura, este de asemenea un lucru laudabil. Cu atat mai mult cu cat o piata de aproape 800 de milioane de dolari, pentru anul 2003, raportata la o populatie de 22 de milioane de locuitori, este destul de mica. Nivelul consumului anual de medicamente pe cap de locuitor ne situeaza in continuare printre ultimele tari din Europa, astfel ca, din acest punct de vedere, piata are un potential considerabil de dezvoltare, fiind suficient loc si pentru alti furnizori de produse farmaceutice. De altfel, pentru anul 2005 este prognozata o valoare a pietei de peste un miliard de dolari.Dorim insa sa punctam cateva probleme invocate de producatorii interni. Iar cea mai importanta este recuperarea terenului pierdut in fata importatorilor. Pentru a le putea face fata, trebuie sa investeasca semnificativ in calitate, prin certificare GMP, iar aceste costuri nu sunt deloc mici. „Investitiile in calitate, precum si celelalte costuri legate de punerea pe piata trebuie amortizate in pretul medicamentelor. Acest lucru este destul de greu datorita calculului istoric al pretului medicamentelor cu prescriptie produse in tara”, afirma Mirel Nicola, director de dezvoltare strategica si comerciala la Sicomed, societate care a reusit in ultimii ani sa-si mentina si chiar sa-si imbunatateasca pozitia in cadrul pietei. Strategia sa actuala de dezvoltare vizeaza cresterea cotei valorice, lucru posibil luand in calcul faptul ca s-a demarat un proces de modernizare a portofoliului de medicamente, care presupune eficientizarea si marirea acestuia. De ce medicamentele romanesti sunt de cateva ori mai ieftine decat cele straine? Pe langa faptul ca aici forta de munca este mult mai ieftina, ne amintim ca inainte de ‘89 piata era dominata de produse generice romanesti, ale caror preturi nu erau stabilite dupa principii economice. A urmat o perioada destul de tulbure, in care producatorii autohtoni au intampinat reale dificultati in stabilirea unui pret de vanzare in concordanta cu costurile pe care le implica dezvoltarea si punerea pe piata. Este perioada in care importatorii, sesizand potentialul pietei, au stiut sa actioneze operativ si eficient. „Produsele furnizate astazi de industria interna respecta standardele de calitate garantate de certificatul GMP. Cu alte cuvinte, nu putem vorbi de diferente de calitate, ci doar de pret, in cazul produselor generice, care nu necesita recuperarea cheltuielilor de cercetare. Un moment important pentru piata a fost reprezentat de liberalizarea preturilor pentru medicamentele fara prescriptie (OTC), care va duce la balansarea raportului cerere-oferta pe piata de automedicatie. In plus, autoritatile dau dovada de flexibilitate si inregistreaza un numar mai mare de generice pentru o molecula, lucru care genereaza competitie si, implicit, preturi mai accesibile”, precizeaza Mirel Nicola. Producatorii interni sunt de parere ca incurajarea comercializarii produselor generice romanesti este o solutie fiabila pentru cresterea calitatii actului medical. Practic, incurajarea consumului acestor medicamente ar genera economii la bugetul de stat si ar facilita accesul mai usor al pacientilor la produsele originale importate, care in general sunt foarte scumpe.

structura pretului (pentru medicamentele romanesti – %)
Materii prime+materiale    50
Cheltuieli salariale    20
Energie+utilitati    15
CIFU*+CAdm.**+CFin.***    5
Total partial    90
Cercetare+dezvoltare+ promovare+marketing+ cheltuieli pt. protectia mediului    10
*) cheltuieli cu intretinerea si functionarea utilajelor
**) cheltuieli administrative
***) cheltuieli financiare

Producatorii romani dispun de fonduri extrem de limitate pentru cercetare, dezvoltare si promovare, motiv pentru care profitul nu apare in structura pretului.
unele farmacii promoveaza doar medicamentele din import
· Incepand din anul 1996, de cand exista date certe despre dimensiunile si evolutia pietei farmaceutice, si pana in 2003, se constata un trend continuu ascendent al acesteia, inregistrandu-se o crestere de 271%. In ceea ce priveste segmentul reprezentat exclusiv de produsele romanesti, evolutia nu este deloc spectaculoasa, cresterea fiind de numai 18%.
· Din cauza problemelor financiare, nu suntem in stare sa facem o promovare eficienta a produselor noastre, asa cum fac strainii cu ale lor. Medicamentele romanesti sunt prezentate corpului medical si farmacistilor foarte timid, in limita unor fonduri existente in prezent.
· In general, noi nu suntem preocupati de sistemul de distributie decat in masura in care se pun unele bariere medicamentelor romanesti. Iar in ultima perioada am constatat ca s-au inmultit lanturile de farmacii care promoveaza in principal produse din import, lucru oarecum normal avand in vedere faptul ca acele societati sunt de fapt proprietatea unor importatori.
· Piata farmaceutica romaneasca are un mare potential de dezvoltare, pentru ca anual cheltuielile pe medicamente sunt de numai 31 USD/locuitor, ceea ce este foarte putin. In Ungaria, Cehia sau Polonia, acestea sunt de 80 USD, iar in Occident se situeaza intre 190 si 220 USD/locuitor. Piata va creste o data cu cresterea puterii de cumparare a populatiei, pentru ca piata spitalelor, de cand au aparut licitatiile, s-a ingustat.