Mai întâi ai nevoie de un magazin online, apoi de o mică seră şi de un sistem de distribuţie. Aceştia sunt paşii necesari deschiderii unei florării virtuale, o afacere ce poate oferi un profit între 30% şi 40%.

Lui Dragoş Pisică i-a venit ideea lansării unui business online în anul 2005. Urmărind evoluţia e-commerce-ului pe piaţa din Statele Unite, românul s-a decis să investească în magazinul florărie.ro. Principalele costuri ale demarării startup-ului au fost reprezentate de realizarea  platformei de comerţ online, de cele aferente promovării site-ului şi, ulterior, de cele necesare identificării furnizorilor (90% din florile folosite de florărie.ro provin din Olanda). Afacerea a crescut de la un an la altul, iar în prezent media valorică a comenzilor florărie.ro este de circa 170 de lei, cei mai mulţi clienţi fiind persoane fizice. „Ponderea comenzilor primite din diaspora este aproximativ egală cu a celor locale. Dacă în România peste 50% din comenzi sosesc din Bucureşti, în ceea ce priveşte comenzile primite din străinătate, SUA, Canada şi Spania reprezintă însumat peste 70%“, spune Dragoş Pisică, general manager al florărie.ro. Pentru magazinul său, marja de profit a unui buchet de flori sau a unui aranjament floral variază între 5% şi 30%. Şi site-ul floridelux.ro, lansat în urmă cu aproape cinci ani, realizează o medie similară a profitului pentru o comandă. Succesul acestui business i-a determinat pe reprezentanţii agenţiei Avantaj Net, cea care a lansat floridelux.ro, să investească în două site-uri de nişă: brazidecrăciun.ro şi coroane.ro. „Anul trecut, cele trei site-uri au înregistrat, cumulat, o cifră de afaceri de 150.000 de euro, cu 90% mai mult decât anul anterior“, spune Marius Dosinescu, business development manager la FlorideLux.ro. Cea mai mare parte a comenzilor a provenit de la persoane juridice, în timp ce vânzările către clienţii persoane fizice au reprezentat 20% din cifra de afaceri.

Investiţii pe bandă rulantă

Potenţialul acestui business i-a atras atenţia şi omului de afaceri Marius Ghenea, care a investit la finele anului trecut 200.000 de euro pentru preluarea platformei brazidecrăciun.ro şi floridelux.ro, şi încă 20.000 de euro, anul acesta, în magazinul offline FlorideLux din Băneasa Shopping City. De asemenea, în primăvara acestui an oamenii de afaceri Alexandre Almăjeanu şi Alexis Bonte au investit în magazinul florilabucureşti.ro, dezvoltat de agenţia FitYourBusiness. Surse din piaţă au estimat contribuţia celor doi la 100.000 de euro. Ulterior tranzacţiei, în vara acestui an, Mircea Scărlătescu, managing partner al FYB România, compania ce operează florilabucureşti.ro, a preluat şi magazinul online Saraflowers, profilat pe aranjamente florale destinate evenimentelor corporate. „Până acum suntem ajutaţi de criză. În primele şapte luni ale acestui an, florilabucureşti.ro şi-a depăşit cifra de afaceri din 2008”, susţine Scărlătescu. Media unei comenzi pentru acest magazin de flori este de 350 de lei, ea putând depăşi 500 de lei în anumite perioade ale anului, când cererea este mai mare. În topul preferinţelor în materie de plată pe site-urile florăriilor online se menţine cardul (70%), un mijloc de plată tot mai popular în rândul clienţilor persoane fizice. Pe lângă avantaje, cei care doresc să deschidă un astfel de business trebuie să ia în calcul şi dificultăţile pe care le pot întâmpina: găsirea furnizorului de flori potrivit, a personalului calificat şi a unei companii de curierat de încredere.

171-34968-20_mirceascarlatescu_arh.pers_32.jpgRata de profit pleacă de la 10% şi poate depăşi, în anumite cazuri, chiar şi 60% în funcţie de produs.
Mircea Scărlătescu, managing partner, FYB Romania

1,2 milioane de euro este valoarea pieţei de flori online, în 2009, în creştere cu aproape 50% faţă de anul anterior, potrivit lui Marius Ghenea, acţionar floridelux.ro

Fişa startup-ului

171-34967-20_floare.jpgCOSTURI Construirea unui magazin virtual poate costa între 1.000 şi 10.000 de euro, în funcţie de complexitate. O soluţie la îndemână este alegerea unei platforme de magazin virtual, gratuit, (oncommerce.com) şi apoi personalizarea ei, cu încă 500 de euro. Întreţinerea site-ului costă 200-300 de euro lunar, pentru modificări mai puţin complexe.

PLĂŢI Sistemul de plată al magazinului online poate fi implementat gratuit prin paypal.com (comision 2% la o tran­zacţie) sau plata se poate face prin card bancar sau SMS, prin sistemul securizat epayment (taxă creare cont 150 de euro, comision 4% sau 6%, în funcţie de tipul de cont creat). O altă variantă folosită de site-uri este plata prin virament bancar.

ANGAJAŢI Este necesară angajarea cel puţin a  unui dispecer responsabil cu primirea comenzilor şi a unui designer floral pentru onorarea diferitelor tipuri de comenzi.

MARFA Provine de la depozitele din ţară, însă poate fi importată direct din Olanda.