Din cauza contextului economic dificil, în 2009, o serie de francize au dispărut din peisajul autohton, altele şi-au restrâns activitatea, însă au apărut şi câteva nume noi.
Potrivit specialiştilor în domeniu, lipsa datelor exacte legate de numărul total de unităţi de franciză existente la finele lui 2009 este rezultatul faptului că nu toţi cei care deţin diferite concepte de afacere şi-au declarat rezultatele pe anul trecut. „Din analiza trendului pieţei, estimăm o diminuare a cifrei de afaceri de pe piaţa francizei din România cu aproximativ 20% faţă de 2008, când a fost de 1,5 miliarde euro“, spune Raluca Stanciu, franchise development manager la Advice Givers. „Cea mai puternică scădere s-a înregistrat în prima parte a lui 2009, însă trendul descendent s-a atenuat pe finalul anului, datorită atât măsurilor corective aplicate de francizori, cât şi faptului că pe piaţa locală au intrat branduri noi.“ Bogdan Alexandrescu, managing partener la AV Franchise Consulting, confirmă faptul că ritmul de creştere a francizelor a scăzut considerabil anul trecut faţă de 2008, atât în cazul conceptelor străine, cât şi al celor autohtone. „Un număr mare de francize deschise înainte de 2009 au fost închise din motive diferite, majoritatea fiind concepte din domenii afectate direct de criza financiară, dar şi ineficienţa şi lipsa de experienţă sau de implicare a francizaţilor pot fi menţionate drept cauze de faliment“, a completat el. „Ca regulă generală, piaţa francizelor nu este mai sus sau mai jos decât nivelul industriei în care activează. Dacă fashion retailul a scăzut cu 60%, atunci şi fashion retailul în franciză s-a diminuat tot cu atât“, consideră Eugen Driga, director IMO Franchising Group.
Un lucru este însă cert: cele mai puternice restructurări s-au produs şi continuă şi în prezent la nivelul segmentului de fashion retail. „Principala cauză este scăderea încasărilor cu peste 30%, ca urmare a noului context de piaţă. Pe fondul instabilităţii economice, consumatorii finali îşi schimbă optica asupra stilului de viaţă“, a precizat Raluca Stanciu. Aceleaşi cauze le menţionează şi Ramona Stănciulescu, CEO la Rafar, companie ce face parte din grupul RTC şi operează mai multe francize în domeniul fashion retailului. „Contextul psihologic al crizei, veştile mereu triste i-au determinat pe consumatori să oprească rulajul lichidităţilor, lucru care, în 2009, a accentuat situaţia financiară dificilă“, explică ea, adăugând că anul trecut cel mai mult au avut de suferit magazinele mici sau brandurile internaţionale nou-intrate pe piaţă şi cu o notorietate scăzută la nivel local, iar mixul dintre chiriile mari pe metrul pătrat şi reducerea vânzărilor a făcut imposibilă susţinerea acestora. „Datorită extinderii portofoliului de francize şi numărului de magazine operate (preluarea Aldo, de exemplu), 2009 a fost, per total business, peste rulajul din anul precedent, deşi vânzarea pe metrul pătrat a scăzut pentru fiecare magazin“, a spus Stănciulescu. „Nu vrem să renunţăm la francize, încercăm să găsim soluţii alături de francizori. Am închis, de exemplu, Aldo Accesorii, şi decizia a fost susţinută şi de brand. Unde nu putem găsi o soluţie comună, suntem nevoiţi să închidem, pentru că altfel riscăm să afectăm businessul per total. În 2009, am închis Toi&Moi în Bucureşti şi Bijoux Terner şi J.Press în Oradea“, a încheiat CEO-ul de la Rafar.
Romånia este încă atractivă pentru francizori
Datorită faptului că încă din 2007 a început o optimizare a cheltuielilor operaţionale şi o ponderare a tuturor comenzilor, firma Alsa Boutiques, care are în portofoliu şase branduri: Ermenegildo Zenga, Pal Zileri, max mara, Marela, Mariela Burani şi Coccinelle, a făcut faţă provocărilor. „Am avut două provocări majore. Ca urmare a unei reorganizări la nivelul grupului La Perla, am închis magazinul monobrand de pe piaţa locală. Apoi, deşi încă este operaţional la nivel internaţional, grupul Burani se confruntă cu probleme financiare pe baza unui dificit de finanţare“, spune Daniel Rosner, director de retail la Alsa Boutiques. El adaugă că, pe lângă un brand nou pe care urmează să-l aducă în acest an pe piaţă, strategia companiei vizează consolidarea mărcilor din portofoliu.
În contextul actual al pieţei, s-a modificat şi profilul investitorului român în franciză: s-a trecut de la omul intuitiv de business la cel analitic, care investeşte cu precauţie. Resursele financiare alocate unei investiţii în franciză sunt cuprinse între 50.000 şi 150.000 de euro. „De asemenea, a apărut o nouă categorie de investitori: cei care provin din middle şi top managementul unor companii naţionale sau multinaţionale şi care au renunţat la poziţiile pe care le deţineau şi au ales să pornească o afacere proprie“, spune Bogdan Alexandrescu.
Chiar şi aşa, România încă rămâne o destinaţie suficient de interesantă pentru diferite branduri internaţionale, care văd o oportunitate în faptul că piaţa locală nu este încă matură. „Acest lucru este demonstrat şi de Top 500 francize pentru 2010, publicat de Entrepreneur.com: din totalul conceptelor, sub 10% sunt prezente pe piaţa din România“, a precizat Raluca Stanciu, adăugând că există şi branduri din acest top care prospectează intrarea pe piaţa locală pentru anul în curs: Baskin Robins, Taco Bell, lanţul hotelier Super 8 sunt doar câteva exemple.
Franciza rămâne o reţetă de business cu istoric pe diferite pieţe internaţionale, cu reguli şi chei de control pentru orice moment al evoluţiei.
Raluca Stanciu, franchise development manager, Advice Givers
În 2009, compania Alsa Boutiques a lansat pe piaţă încă o marcă de lux, Coccinelle, magazinul fiind situat pe Calea Victoriei.
Debenhams este principala franciză de fashion a Rafar, pentru care a dezvoltat o reţea de şapte magazine, cu o suprafaţă de peste 11.000 mp.
În 2009, compania Rafar a deschis mai multe magazine în concept propriu, Catwalk şi Rafar Brands, şi a relocat o parte din unităţi.