Din cauza contextului economic dificil, în 2009, o serie de francize au dispărut din peisajul autohton, altele şi-au restrâns activitatea, însă au apărut şi câteva nume noi. Potrivit specialiştilor în domeniu, lipsa datelor exacte legate de numărul total de unităţi de franciză existente la finele lui 2009 este rezultatul faptului că nu toţi cei care deţin diferite concepte de afacere şi-au declarat rezultatele pe anul trecut. „Din analiza trendului pieţei, estimăm o
Din cauza contextului economic dificil, în 2009, o serie de francize au dispărut din peisajul autohton, altele şi-au restrâns activitatea, însă au apărut şi câteva nume noi.
Potrivit specialiştilor în domeniu, lipsa datelor exacte legate de numărul total de unităţi de franciză existente la finele lui 2009 este rezultatul faptului că nu toţi cei care deţin diferite concepte de afacere şi-au declarat rezultatele pe anul trecut. „Din analiza trendului pieţei, estimăm o diminuare a cifrei de afaceri de pe piaţa francizei din România cu aproximativ 20% faţă de 2008, când a fost de 1,5 miliarde euro“, spune Raluca Stanciu, franchise development manager la Advice Givers. „Cea mai puternică scădere s-a înregistrat în prima parte a lui 2009, însă trendul descendent s-a atenuat pe finalul anului, datorită atât măsurilor corective aplicate de francizori, cât şi faptului că pe piaţa locală au intrat branduri noi.“ Bogdan Alexandrescu, managing partener la AV Franchise Consulting, confirmă faptul că ritmul de creştere a francizelor a scăzut considerabil anul trecut faţă de 2008, atât în cazul conceptelor străine, cât şi al celor autohtone. „Un număr mare de francize deschise înainte de 2009 au fost închise din motive diferite, majoritatea fiind concepte din domenii afectate direct de criza financiară, dar şi ineficienţa şi lipsa de experienţă sau de implicare a francizaţilor pot fi menţionate drept cauze de faliment“, a completat el. „Ca regulă generală, piaţa francizelor nu este mai sus sau mai jos decât nivelul industriei în care activează. Dacă fashion retailul a scăzut cu 60%, atunci şi fashion retailul în franciză s-a diminuat tot cu atât“, consideră Eugen Driga, director IMO Franchising Group.
Romånia este încă atractivă pentru francizori
Chiar şi aşa, România încă rămâne o destinaţie suficient de interesantă pentru diferite branduri internaţionale, care văd o oportunitate în faptul că piaţa locală nu este încă matură. „Acest lucru este demonstrat şi de Top 500 francize pentru 2010, publicat de Entrepreneur.com: din totalul conceptelor, sub 10% sunt prezente pe piaţa din România“, a precizat Raluca Stanciu, adăugând că există şi branduri din acest top care prospectează intrarea pe piaţa locală pentru anul în curs: Baskin Robins, Taco Bell, lanţul hotelier Super 8 sunt doar câteva exemple.
Raluca Stanciu, franchise development manager, Advice Givers
În 2009, compania Alsa Boutiques a lansat pe piaţă încă o marcă de lux, Coccinelle, magazinul fiind situat pe Calea Victoriei.
Debenhams este principala franciză de fashion a Rafar, pentru care a dezvoltat o reţea de şapte magazine, cu o suprafaţă de peste 11.000 mp.
În 2009, compania Rafar a deschis mai multe magazine în concept propriu, Catwalk şi Rafar Brands, şi a relocat o parte din unităţi.