În ciuda prognozelor privind continuarea încetinirii ritmului de creştere al pieţei auto, grupuri internaţionale mari îşi fac intrarea în Romånia. După Ford, cu uzină şi subansamble, şi după extinderea Renault, prin centrul de cercetare, a venit råndul Mercedes-Benz, prin divizia de finanţare. Piaţa auto din Romånia a fost invadată, în ultimele luni, de automobile second-hand, situaţie creată de transformarea taxei de primă înmatriculare în taxă de polua
În ciuda prognozelor privind continuarea încetinirii ritmului de creştere al pieţei auto, grupuri internaţionale mari îşi fac intrarea în Romånia. După Ford, cu uzină şi subansamble, şi după extinderea Renault, prin centrul de cercetare, a venit råndul Mercedes-Benz, prin divizia de finanţare.
Piaţa auto din Romånia a fost invadată, în ultimele luni, de automobile second-hand, situaţie creată de transformarea taxei de primă înmatriculare în taxă de poluare începånd cu luna iulie. Astfel, în a şasea lună a anului, importul de maşini vechi a înregistrat în salt, favorizat de noua taxă, care avantajează financiar înmatricularea maşinilor mai vechi. „În mod normal, ponderea autovehiculelor second-hand în totalul înmatriculărilor este de aproximativ 30%, restul fiind noi. În luna iulie, raportul a fost dat peste cap, cu un val de maşini vechi intrate în ţară“, spune Michael Grewe, preşedinte şi director executiv Mercedes-Benz Romånia.
În această situaţie pare ciudat că Daimler Financial Services a decis să îşi deschidă o sucursală de finanţare în ţara noastră, activitate care se bazează aproape exclusiv pe autovehicule noi. Compania germană, cel mai mare furnizor din lume în domeniul vehiculelor comerciale, cu un portofoliu de peste 60 de miliarde de euro, a deschis, săptămåna trecută, Mercedes-Benz Financial Services Romånia (MBFRS), prin care speră să atingă o cotă de 25% din piaţa leasingului în maximum cinci ani. „Intrarea în piaţa romånească acum este legată de evoluţia pieţei, de posibilităţile de creştere şi de masa critică creată. Mercedes-Benz Romånia, prezentă de doi ani pe această piaţă, a înregistrat un salt al vånzărilor de autovehicule noi anul trecut, ajungånd pånă la aproape 7.000 de unităţi“, spune Jürgen Walker, preşedintele Daimler Financial Services (DFS).
Asaltul autoturismelor vechi nu deranjează
Piaţa auto din Romånia este a treia ca mărime din Europa Centrală şi de Est, fiind depăşită doar de Ucraina şi Rusia. Anul trecut, vånzările de autovehicule noi din ţara noastră s-au ridicat la 321.000 de unităţi, în timp ce în Ucraina s-au våndut 542.000 de unităţi, iar în Rusia 2,41 milioane autoturisme. Romånia depăşeşte Polonia – 293.000 de autoturisme, dar şi Belarus – 232.000 de unităţi. Dacă anul trecut piaţa a crescut, pentru anul în curs se aşteaptă un uşor declin, cauzat de problemele financiare internaţionale, înăsprirea condiţiilor autohtone de creditare, dar şi de numărul ridicat de maşini second-hand intrate în ţară. „Chiar dacă anul acesta este o problemă cu numărul de autoturisme uzate, situaţia se va normaliza anul viitor. Pe noi ne îngrijorează foarte puţin şi prin prisma faptului că persoanele care achiziţionează un autoturism uzat nu ar fi cumpărat o maşină Mercedes“, spune Michael Grewe.
Ţinta Mercedes-Benz Financial Services pentru următorii cinci ani este un volum de contracte în valoare de cel puţin 300 de milioane de euro şi o cotă de piaţă mai mare de 25%. „Din cele 44 de ţări în care suntem prezenţi, în zece avem o penetrare de cel puţin 45%. Pe termen lung, aceasta este ţinta şi pentru Romånia“, declară Jürgen Walker. Compania germană va oferi credite în lei, euro şi franci elveţieni. „Alegerea francilor elveţieni a fost făcută din cauza tipologiei clienţilor, care sunt atraşi de dobånzile mai mici aferente acestei valute. Riscul valutar este relativ scăzut dacă ne uităm la evoluţia raportului leu/franc din ultimii ani. Este, însă, evident că principala preferinţă vor fi împrumuturile în moneda locală“, spune Andreas Lehr, director general MBFRS.
Finanţatorul german intenţionează să lanseze „leasing full-service“ anul viitor, pachet care să includă toate serviciile asociate achiziţionării unui autovehicul. Acestea includ finanţare pentru leasing financiar sau operaţional, asigurare Casco şi RCA, dar şi finanţarea dealerilor. Oficialii germani estimează, pentru următoarea perioadă, o pondere mare a leasingului financiar în portofoliu, însă, pentru viitorul mai depărtat se aşteaptă la o majorare a leasingului operaţional. „Ne aşteptăm şi la o creştere a cererii pentru pachetele de mobilitate, adică combinarea împrumutului, asigurării şi service-ului într-o singură plată“, spune Andreas Lehr. Pe partea de service, compania deţine o reţea de 19 ateliere în prezent, prin contractele încheiate cu parteneri, iar pånă la mijlocul anului viitor numărul lor se va ridica la 26 de unităţi.
«Intrarea în piaţa romånească acum este legată de evoluţia pieţei, de posibilităţile de creştere şi de masa critică creată. Mercedes-Benz Romånia a înregistrat un salt al vånzărilor de autovehicule noi pånă la 7.000 de unităţi.»
Jürgen Walker, preşedinte DFS
Pe locul trei
Piaţa auto din Romånia se situează pe locul al treilea în Europa Centrală şi de Est, cu vånzări, în 2007, de 321.000 de unităţi. Acesta este unul din motivele pentru care Jürgen Walker, preşedintele Daimler Financial, a decis să ofere finanţare şi în ţara noastră.