Piata leasingului ia viteza, impinsa de autoturisme

leasing - bunuri, dobanzi si comisioane - a fost de 1,42 miliarde de euro. Reprezentantii Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) sunt de parere ca in 2004 piata de leasing se va cifra la 1,8 miliarde de euro. Estimarile privind contractele incheiate de firmele neafiliate ASLR indica un nivel de aproximativ 450 de milioane de euro. "Specialisti ai Bancii Mondiale estimeaza ca piata de leasing din Romania poate atinge un maximum de patru - cinci miliarde de euro. La acest nivel se p

leasing – bunuri, dobanzi si comisioane – a fost de 1,42 miliarde de euro. Reprezentantii Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) sunt de parere ca in 2004 piata de leasing se va cifra la 1,8 miliarde de euro. Estimarile privind contractele incheiate de firmele neafiliate ASLR indica un nivel de aproximativ 450 de milioane de euro. „Specialisti ai Bancii Mondiale estimeaza ca piata de leasing din Romania poate atinge un maximum de patru – cinci miliarde de euro. La acest nivel se poate ajunge dupa 2007”, a declarat Cornel Coca Constantinescu, presedinte ASLR. Piata leasingului din Romania este structurata pe firme de leasing afiliate unor banci, in proportie de 20%, firme de leasing afiliate unor producatori sau furnizori de produse, 15% din piata, si firme de leasing independente, care acapareaza 65% din piata. Cu toate acestea, valoarea bunurilor vandute in leasing de primii zece jucatori din piata (care nu sunt firme independente) reprezinta peste o treime din totalul pietei leasingului. Cei mai importanti clienti ai societatilor de leasing sunt persoane juridice, valoarea bunurilor contractate de firme in sistem leasing fiind de 75,6% din totalul pietei, restul de 24,4% fiind reprezentat de persoane fizice. Comparativ cu anul 2002, se observa o usoara crestere a apetitului persoanelor fizice pentru achizitionarea de bunuri in leasing, cota de piata detinuta de acestia in 2003 aproape dublandu-se. In privinta persoanelor juridice care s-au axat pe leasing, putem spune ca majoritatea contractelor sunt incheiate cu firme private, ponderea firmelor de stat in total contracte incheiate in 2003 scazand sub 1%. Tendinta generala instituita in ultimii ani de practicarea preponderenta a leasingului financiar, in dauna celui operational, s-a continuat si in 2003. Astfel, numarul contractelor de leasing financiar reprezinta 90,49% din totalul contractelor incheiate de societatile de leasing in anul precedent, iar din punctul de vedere al valorii bunurilor achizitionate prin leasing financiar, cuantumul acestora a reprezentat 80,23% din piata. Oficialii ASLR explica aceasta evolutie a celor doua categorii de leasing prin faptul ca leasingul operational nu este reglementat in mod distinct printr-un proiect de lege.
Tot leasingul auto este la putere
O alta caracteristica a pietei leasingului in anul precedent este faptul ca cea mai mare parte a contractelor de leasing incheiate a fost reprezentata de contracte cu furnizori externi (62,37% din valoarea contractelor). De asemenea, cel mai important segment al pietei de leasing in 2003 a fost tot cel al autovehiculelor. Ponderea acestui segment a fost de 87,84%, autoturismele ramanand cele mai vandute produse din cadrul acestui segment. La nivelul intregii piete a leasingului, autoturismele au reprezentat 56,25%, iar vehiculele comerciale doar 31,59%. Elena Gaspar, director Porsche Leasing, arata ca „peste 52% din totalul livrarilor facute de Porsche in Romania au fost finantate prin sistem leasing.” Pe pozitia a doua in topul bunurilor vandute in leasing se situeaza echipamentele industriale, care reprezinta 5,90% din totalul contractelor de leasing incheiate in 2003. In acest sens, Claudiu Stanescu, reprezentantul BCR Leasing, este de parere ca „anul 2004 va cerne jucatorii din aceasta piata. Noi vrem sa crestem in acest an vanzarea utilajelor pana la o pondere de 15% in totalul contractelor incheiate de societatea noastra. Segmentul de utilaje din domeniul protectiei mediului are mari sanse de dezvoltare in viitor.” Pe locul trei, dupa obiectul contractelor de leasing, se situeaza echipamentele agricole, cu un nivel de 2,32% din total contracte. Giulio Ceruti, director general AFIN Romania, mentioneaza ca societatea pe care o conduce se va axa in 2004 mai mult pe leasingul de utilaje agricole si va incerca sa dezvolte leasingul operational. De asemenea, analiza pietei leasingului din 2003 releva ca activitatea de leasing pe segmentul imobiliar (office-rezidential) a crescut de la 0,84%, in 2002, la 1,70% din total contracte, in 2003. Acest tip de leasing se adreseaza firmelor care isi pot cumpara in rate sedii sau locuinte de serviciu, urmand ca abia la sfarsitul contractului de leasing sa obtina drept de proprietate asupra imobilului respectiv. Potrivit oficialilor ASLR, leasingul imobiliar este defavorizat de o legislatie neclara. „Una dintre probleme tine de faptul ca taxele notariale se platesc de doua ori. O data cand se cumpara de la vanzator si a doua oara cand se finalizeaza contractul de leasing si se transfera dreptul de proprietate”, a precizat Constantinescu. Reprezentantii societatilor de leasing sunt optimisti in privinta activitatii pe care o vor desfasura in acest an, cu atat mai mult cu cat impunerea noilor norme de creditare de catre BNR fac leasingul mai tentant, deoarece nivelul avansului este stabilit prin negociere si nu este fix, ca in cazul creditului bancar.