Noile norme de creditare reuşesc să afecteze piaţa de leasing chiar mai mult decåt efectele crizei financiare internaţionale. Dobånzile percepute se vor majora cu maximum 30%. Piaţa de leasing din Romånia nu poate scăpa de efectele negative ale crizei financiare prin care trece Europa. Companiile excesiv de prudente preferă chiar să stea o perioadă în expectativă în ceea ce priveşte aprobarea de noi finanţări, în special către persoanele fizice. Motivele care
Noile norme de creditare reuşesc să afecteze piaţa de leasing chiar mai mult decåt efectele crizei financiare internaţionale. Dobånzile percepute se vor majora cu maximum 30%.
Piaţa de leasing din Romånia nu poate scăpa de efectele negative ale crizei financiare prin care trece Europa. Companiile excesiv de prudente preferă chiar să stea o perioadă în expectativă în ceea ce priveşte aprobarea de noi finanţări, în special către persoanele fizice. Motivele care au generat o astfel de situaţie sunt incertitudinea din piaţă, volatilitatea cursului de schimb şi micşorarea marjelor de profit în domeniu.
Operatorii contactaţi se feresc însă să indice o situaţie foarte gravă. „Nu putem vorbi despre un blocaj şi nici măcar de o stagnare. Singura problemă este că banii aduşi din afară sunt mai scumpi, ceea ce duce la o creştere a costurilor finanţării şi în Romånia“, spune Răzvan Rusu, broker auto la Best Proiect Consulting. Afirmaţia este întărită de Bogdan Stoian, proprietarul firmei de brokeraj Start IND, care spune că firmele sunt încă profitabile, iar finanţările din afară nu sunt afectate de criză pentru toţi jucătorii. „Cel mai bun exemplu este un caz concret pe care îl cunosc. Mai exact, o companie nouă de leasing, care va avea finanţare din afară, se va lansa în Romånia în perioada imediat următoare. Dacă erau probleme, nu se lansau acum“, spune Stoian. El adaugă, însă, că „sunt companii, precum OTP, care nu mai lucrează în acest moment cu persoanele fizice, dar aceasta se va reglementa în două-trei săptămåni, după ce vor ajunge la un acord cu BNR.“
Chiar dacă blocajele au fost pånă acum evitate, piaţa de leasing nu îşi va putea menţine ritmul de creştere de pånă acum. După ce a înregistrat, în primul semestru al anului trecut, o creştere de 50%, piaţa şi-a încetinit ritmul pånă la 35% în primele şase luni ale lui 2008.
„Înainte de a vorbi despre efectele imediate ale noilor norme de creditare şi de criza financiară internaţională, trebuie precizat faptul că piaţa de leasing s-a resimţit încă de la începutul anului, cånd s-au înregistrat primele creşteri semnificative ale dobånzilor practicate“, spune Claudiu Stănescu, director general BCR Leasing, care adaugă că majorarea dobånzilor a fost primul semnal de alarmă al inconsecvenţei evoluţiei acestei pieţe.
Probleme în semestrul al doilea
La nivel naţional, piaţa a atins, la sfårşitul primului semestru, o valoare a bunurilor finanţate de 2,942 miliarde de euro, cea mai mare pondere fiind deţinută de companiile subsidiare ale băncilor, cu o cotă de 66%. Firmele independente de leasing reprezintă 18% din piaţa de profil, în timp ce companiile captive, care aparţin unor producători sau importatori auto, cumulează 16%.
Partea a doua a anului este chiar mai problematică pentru piaţa de leasing. „Debutul semestrului al doilea indică o deteriorare importantă a evoluţiei pieţei, aspect ce va genera o reducere semnificativă a ritmului de creştere iniţial. În 2008, piaţa de leasing s-ar putea închide pe la circa 5,7 miliarde de euro, ceea ce ar corespunde unui nivel de creştere de numai 16%-17%“, a declarat, pentru Capital, Claudiu Stănescu.
Taxa de poluare a declanşat primele probleme
Problemele au debutat, conform unor brokeri, cu intrarea în vigoare a noii taxe de poluare pentru autovehicule. „În cazul leasingului auto, care reprezintă peste 70% din volumul total de finanţări de acest fel, nici normele BNR şi nici chiar criza financiară internaţională nu sunt principalele cauze ale micşorării numărului de contracte sesizat în ultima perioadă. Este vorba, mai degrabă, de invazia maşinilor second-hand“, spune Bogdan Stoian. Acest trend al pieţei auto poate avea, în curånd, repercursiuni şi asupra strategiilor adoptate de companiile de leasing. „Avånd în vedere faptul că firmele de leasing au preferat, din raţiuni evidente de management al riscului, să lucreze cu importatorii şi dealerii locali de autovehicule noi, iar vånzările pe acest segment au suferit un recul semnificativ, pe termen mediu şi lung, dacă legislaţia privind această taxă de poluare nu se va modifica, vom vedea companiile de leasing obligate să-şi îndrepte serios atenţia către segmentul autovehiculelor de ocazie, adaptåndu-şi oferta cu produse şi servicii specifice“, consideră directorul general BCR Leasing.
Peste această scădere indusă de taxa de poluare a venit criza financiară internaţională. „Primul impact este o scumpire a resurselor instituţiilor financiare, ceea ce se va repercuta şi asupra clienţilor. Dacă accesul la aceste servicii va deveni şi mai dificil, am putea asista la o limitare a posibilităţilor de finanţare“, declară Philippe Buros, directorul general al RCI Leasing Romånia.
Un alt efect imediat este creşterea dobånzilor practicate. „Impactul crizei financiare din ultimele două săptămåni s-ar putea reflecta printr-o creştere a dobånzilor cu mai mult de un punct procentual. Această tendinţă ar putea să se confirme spre sfårşitul anului, dacă nu chiar să se amplifice“, ne-a declarat Philippe Buros. Majorarea dobånzilor porneşte de la creşterea constantă din ultimul timp a cotaţiei EURIBOR, care măreşte costurile de finanţare ale companiilor. „Faţă de acum o lună, se poate vorbi despre o creştere a dobånzilor aferente finanţărilor cuprinsă între 10% şi 30%“, arată Bogdan Stoian.
Viitor nesigur
Viitorul pieţei de leasing nu sună tocmai bine în condiţiile actuale. „Previziunile pentru anul în curs erau de circa şase miliarde euro la nivel naţional şi o creştere de 20-25% pentru 2009.
Deşi situaţia din iunie 2008 poate arăta că există premise pentru atingerea prognozelor în acest an, cele mai recente evenimente ne obligă să fim uşor rezervaţi. Iar pentru 2009, primele şase luni vor fi extrem de importante pentru rezultatele întregului an“, spune Jean Claude Boloux, director general BRD Sogelease. Deocamdată, arată şi Claudiu Stănescu, este evident că va avea loc şi o modificare a „opticii de abordare a proiectelor, trecånd de la varianta «optimistă» la cea «pesimistă» sau chiar la cea de «incertitudine»“.
Claudiu Stănescu, director general BCR Leasing
5,7 mld. de euro este valoarea la care ar putea ajunge piaţa de leasing în 2008, în creştere cu numai 17% faţă de anul trecut