Criza și-a pus accentul pe piața luxului, însă nu așa cum ne-am fi așteptat. Deși vânzările înregistrate pe plan local au crescut de la 380 de milioane de euro, în 2009, la 460 de milioane de euro, anul trecut, s-au putut observa schimbări importante în ceea ce privește profilul consumatorilor de produse și servicii de lux.
Specialiștii din domeniu estimează că numărul acestor clienți a scăzut cu 20% față de 2009, fiind vorba, pe de-o parte, de reducerea numărului cumpărătorilor din așa-numita categorie „nouveau riche“, iar pe de altă parte, de scăderea veniturilor consumatorilor din zona de top management. 
Segmentul auto își menține ponderea cea mai însemnată în afacerile totale ale pieței de lux românești, în vreme ce segmentul de modă a reprezentat la nivelul anului 2010 aproximativ 20 de milioane de euro, după cum afirmă Srdjan Kovacevic, proprietarul grupului Alsa, deținătorul francizelor din România ale Max Mara, Ermenegildo Zegna, Pal Zileri și Emporio Armani. „Acest segment poate să se dubleze sau tripleze în următorii 20 de ani“, prognozează managerul, explicând că „mașinile sunt priorități acum. Însă procesul de cumpărare de articole de îmbrăcăminte  și accesorii nu este pentru a arăta ce ai, ce deții. Îmi iau o haină pentru mine, ca să mă simt bine“.  
Tot în 2010, și tot în franciză, s-a deschis primul magazin Gucci la București. „Gucci a fost foarte aproape de a intra printr-o investiție directă în România, exact cum a făcut-o la Budapesta, însă criza financiară a dus la deschiderea primului magazin în franciză, împreună cu un partener local (deținătorul francizei Cerutti – n. red)“, se arată în raportul ­despre piața luxului întocmit de către CPP Luxury Industry Management Consultants. Același raport arată că toate magazinele multibrand au fost puse în 2010 în fața unei competiții mai mari ca urmare a dublării pieței de retail de tip out­let.
„Unele magazine au combinat chiar marfa de outlet cu produse contrafăcute, îngreunând și mai mult operațiunile retailerilor prezenți pe străzile principale de cumpărături“, spune Oliver Petcu, managing director, CPP Luxury. 
Ca urmare a crizei, a traficului cu produse contrafăcute, dar și a diminuării numărului de clienți, volumul de publicitate pentru produse și servicii de lux a fost cu 25% mai mic decât în 2009. „Pentru 2011, se așteaptă un nivel similar cu 2010. Cei mai mulți bani pe publicitate sunt alocați de producătorii de parfumuri, liderul la acest capitol fiind L’Oréal (Armani, Lancôme – n. red). În ceea ce privește brandurile de fashion, Louis Vuitton și Canalli cheltuiesc cei mai mulți bani pe publicitate în România“, explică Petcu. 
Vânzări mai mari decât în Rusia
Louis Vuitton este liderul sectorului de modă și accesorii, pentru al treilea an consecutiv. Compania a înregistrat o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro, dublu față de încasările realizate pe piața din Rusia. „Așa cum a indicat directorul regional al Louis Vuitton, prioritatea companiei pe termen scurt este de a-și extinde spațiile magazinelor existente, unitatea de la București fiind printre primele luate în calcul în acest sens. Până la finalul lui 2012, putem vedea o relocare a magazinului în centrul orașului“, spune Oliver Petcu.
Până la mutarea Luis Vuitton în centrul Capitalei este așteptată inaugurarea primului magazin Burberry, în franciză, de altfel singurul mare brand pe care îl vom vedea venind anul acesta în România.

Cele mai afectate segmente de pe piața luxului au fost, anul trecut, cele ale ceasurilor, bijuteriilor și parfumeriei, respectiv cel al călătoriilor de lux, potrivit CPP. Vânzările de produse originale furate au crescut cu 30% pe toate canalele. Sectoarele care au înregistrat ușoare creșteri au fost: auto, gourmet, SPA și hoteluri.
 
Burberry, la toamnă
Singurul eveniment notabil anul acesta va fi intrarea în România a brandului britanic Burberry. Englezii se află în discuții avansate cu o companie locală, cu afaceri în sectoare precum IT, energie alternativă, imobiliare și distribuție de echipamente de fitness. Inițial, lansarea era programată pentru iunie 2011.

8 milioane euro
este cifra de afaceri cumulată a deținătorilor celor mai vândute branduri de lux din România. Alsa Boutique a înregistrat, în 2010, afaceri de 3,5 milioane de euro, iar Louis Vuitton, de 4,5 milioane de euro.

Segmentul hainelor de lux poate să se dubleze sau tripleze în următorii
20 de ani.
Srdjan Kovacevic, proprietarul grupului Alsa