Cu un an inainte de aderare, firmele din Romania se pregatesc pentru competitia cu procesatorii europeni. Miza se ridica la circa 35 de milioane de euro, cu perspective de crestere sustinuta. Caserola de margarina pe care o cumparati de la magazin are toate sansele sa apartina unuia dintre cei doi producatori care isi impart detasat piata. Dupa ce norvegienii de la Orkla Foods s-au hotarat sa preia 100% din actiunile celui de-al doilea producator din tara, Royal Brinkers Romania, indu
Cu un an inainte de aderare, firmele din Romania se pregatesc pentru competitia cu procesatorii europeni. Miza se ridica la circa 35 de milioane de euro, cu perspective de crestere sustinuta.
Caserola de margarina pe care o cumparati de la magazin are toate sansele sa apartina unuia dintre cei doi producatori care isi impart detasat piata. Dupa ce norvegienii de la Orkla Foods s-au hotarat sa preia 100% din actiunile celui de-al doilea producator din tara, Royal Brinkers Romania, industria margarinei a devenit una dintre cele mai concentrate din domeniul alimentar. Orkla si Unilever isi impart acum o piata a carei valoare ar putea depasi 35 de milioane de euro in acest an.
“Majoritatea pietelor din Romania sunt polarizate in jurul a doi sau trei producatori mari, in general multinationale. Putine piete sunt puternic dominate de un singur producator”, arata Emanuel Sanda, Deputy Country Manager, la ACNielsen Romania.
Asadar, daca preferati Delma sau Rama, cumparati un produs al firmei Unilever, dar daca in cosul de cumparaturi “aterizeaza” Linco, Wiesana sau Holland, banii se vor indrepta catre noul lider al pietei, din punctul de vedere al volumului vandut, Orkla. Cele cinci marci de margarina mentionate conteaza pentru circa trei sferturi din volumul pietei interne, potrivit unui studiu al AC Nielsen.
Este posibil ca norvegienii sa reduca anul viitor numarul marcilor, pentru a nu-si risipi eforturile de marketing. “Este prea devreme sa vorbim despre rationalizarea portofoliului. Vom stabili strategia dupa preluare si, bineinteles, dupa efectuarea unui studiu de piata”, arata Aliz Kosza, directorul general al Orkla Romania.
Dar ce spun cei de la Unilever despre recenta achizitie? “Continuam sa investim in cele doua branduri, Delma si Rama, pentru a ne consolida pozitia. Unilever a investit in Romania peste 90 de milioane de euro, in cele trei fabrici din Otopeni, Ploiesti si Targu-Mures”, apreciaza Alexandra Gatej, presedintele Unilever South Central Europe.
La inceputul anilor ‘90, margarina a detronat untul
Consumul de margarina a cunoscut fluctuatii importante de la sfarsitul anilor ‘80. “A fost o schimbare radicala; de la 90% consum de unt inainte de 1989, acum s-a ajuns la peste 70% consum de margarina”, arata Dan Petre, analist, la societatea D&D Research. In perioada comunista, a existat pe piata o margarina produsa local, dar de caliate mai slaba, folosita prioritar pentru gatit. In 1990-1994, au fost facute importuri masive, dupa 1994 incepand producerea pe plan local a marcilor internationale de margarina. Potrivit AC Nielsen, vanzarile de margarina s-au situat la 18.501 tone, in primele noua luni ale anului in curs, in timp ce productia autohtona de unt a ajuns, in aceeasi perioada, la 4.752 tone, alte trei mii de tone fiind importate.
Orkla a intrat in Romania in 2002, prin achizitionarea companiei Topway Foods, in timp ce Royal Brinkers a inceput sa produca pe plan local, din 1993, margarina sub marcile Linco, Holland si Unirea.
In urma tranzactiei, Orkla va prelua cele doua platforme pe care Royal Brinkers le detine in Romania: fabrica de margarina din Bucuresti si cea de aluaturi congelate din Iasi. Dupa ce Consiliul Concurentei va aproba preluarea, Orkla va definitiva tranzactia in patru, cinci luni. Este putin probabil ca, in 2006, importurile sa schimbe situatia din piata, pentru ca taxele vamale sunt apreciabile, de 40 la suta. Dupa aderare insa, consumatorul roman va avea acces si la oferta altor mari jucatori europeni.
Margarina a Invins untul
• La inceputul anilor ‘90, consumul a cunoscut o schimbare radicala, de la 90% consum de unt inainte de 1989, pana la peste 70% dominare a pietei de catre margarina astazi.
• Cresterea consumului de margarina va lua amploare si in anii viitori, urmand trendul fostelor tari comuniste. Consumul pe cap de locuitor in Romania este de 1,1 kilograme
• Spre comparatie, in Ungaria, consumul se ridica la 3,8 kilograme pe capita, in Polonia ajunge la 6,8 kg/cap de locuitor in timp ce in Finlanda si Norvegia creste pana la opt si, respectiv, 12 kilograme pe capita.
• Consumul de unt sufera de problemele cauzate de zootehnie. Gradul de procesare a laptelui este redus, de circa 20% din totalul productiei interne. Aceasta situatie a facut ca untul sa lipseasca de multe ori din rafturile magazinelor, in timp ce margarina castiga cote de piata.
Orkla si Unilever domina piata margarinei
Importurile de margarina, primele 10 luni 2005 919 tone
Valoarea importurilor 0,79 mil euro
Exporturile de margarina, primele 10 luni 2005 1.501 tone
Valoarea exporturilor 1,3 mil. euro
Importurile de unt, primele 10 luni 2005 3.017 tone
Valoarea importurilor 5,6 mil. euro
• Piata romaneasca a margarinei este inca protejata de o taxa vamala de 40%, care va disparea din momentul intrarii in Uniunea Europeana.
• In perioada 1990-1994, cea mai mare parte din consumul de margarina a fost asigurat din import. In prezent, importurile sunt nesemnificative, reprezentand mai putin de doua procente.
• Orkla si Unilever controleaza impreuna 96,46% din volumul pietei si 97,46 din vanzarile totale.
• Primele patru marci de margarina controleaza 76,62 la suta din piata si 78,02 la suta din valoarea vanzarilor totale. Acestea sunt Linco, Wiesana, Holland si Rama.
Sursa AC Nielsen, INS, estimare Capital