o preferinta mare pentru clasele cu cilindree mica. In primele noua luni ale anului 2004, piata moto din Romania a crescut cu aproximativ 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Daca in 2003 in Romania se vindeau 996 unitati moto, cu 4,2% mai mult decat in 2002, pentru 2004 este prevazuta depasirea pentru prima oara a pragului de 1.000 de unitati vandute.Circa 46% din vanzarile de motociclete noi inregistrate in 2004 au fost la clasa asa-numitelor motoscutere. Practic, in primele noua luni, din cele 857 de unitati vandute, aproximativ 400 au fost la clasa de sub 100 centimetri cubi. Specialistii pietei pun aceasta pondere ridicata a motoscuterelor in vanzari pe seama faptului ca multi cumparatori nu stiu ca au nevoie de carnet pentru conducerea acestor modele. „Singurele vehicule pe doua roti pentru coducerea carora nu este nevoie de permis sunt cele cu pedale, cu o capacitate cilindrica sub 50 cc si care nu pot rula cu o viteza mai mare de 50 km/h”, spune Mircea Eremia, brand manager Honda la importatorul Inter Motorcycle. In anul 2004, Peugeot a fost cea mai vanduta marca din Romania, cu 194 de unitati livrate. Dintre acestea, 193 fac parte din clasa de sub 100 cc. „Daca piata a crescut in primele noua luni cu aproximativ 10%, pe segmentul de motociclete (de la 125 cc in sus) vanzarile s-au apreciat cu circa 25%. In viitor, tendinta va fi de crestere a pietei in aceasta zona”, explica Daniel Mirea, brand manager la compania United Motors. Dupa clasa motoscuterelor, cea mai reprezentativa zona a pietei este cea a motocicletelor cu o capacitate cilindrica intre 251 si 600 cc. In primele noua luni, la aceasta clasa s-au vandut 132 de unitati. „Cred ca Romania este o piata de motociclete sport. In aceasta zona cred ca vor fi cresterile din anii urmatori”, spune Mircea Eremia. Specialistii pietei moto spun ca una dintre mutatiile pietei care se vor face simtite in urmatorii ani va fi o crestere a clasei 100-125 cc. „In anii trecuti, se vindeau foarte multe scutere. Acum vanzarile au inceput sa coboare in aceasta zona si sa creasca in zona motocicletelor. In 2004, aproximativ 30% din vanzarile noastre au fost la clasa 100-125 cc”, spune Daniel Mirea.
28.000 de euro pentru o Honda GL 1.800 cc cu ABS
Motocicletele inscrise la aceasta clasa au avantajul ca se poate obtine carnet de conducere pentru ele de la varsta de 16 ani. Cum o mare parte dintre cei care prefera motocicletele in detrimentul autoturismelor sunt tinerii, este evident ca aceasta clasa va cunoaste o crestere sustinuta in urmatorii ani. „Cel mai vandut model al nostru este Aprilia RS de 125 cc, care costa circa 3.800 de euro fara TVA”, continua Daniel Mirea. Modelele scumpe incep sa se vanda si ele din ce in ce mai bine. Inter Motorcycle a vandut anul acesta un model Honda GL 1800 A Goldwing dotat cu ABS, al carui pret se apropie de 30.000 de euro. Incasarile importatorilor incep si ele sa creasca din ce in ce mai mult de la un an la altul. United Motors, care importa marcile Kawasaki, Husquarna, Cagiva, Beneli si MV Agusta, va incheia 2004 cu o cifra de afaceri de peste trei milioane de euro, desi au intrat in forta pe piata abia la inceputul anului. Inter Motorcycle care importa marca Honda si-a inceput operatiunile in Romania in vara anului trecut, pentru 2004 prevazandu-se o cifra de afaceri de aproximativ 650.000 de euro. Daca nu luam in calcul Peugeot, care vinde mai mult motoscutere, cea mai reprezentativa marca din Romania este Honda, care a vandut in 2004 108 unitati, 37 dintre acestea fiind la clasa 251-600 cc. Totusi, piata moto din Romania este dominata de segmentul second-hand, pe care estimarile specialistilor il anunta triplu fata de nivelul de 1.000 de motociclete noi care vor fi vandute in 2004.

Cele mai vandute marci moto din Romania In perioada ianuarie-septembrie 2004
Marca/CC    <100 cc    101-125 cc    126-250 cc    251-600 cc    601-750 cc    751-1.000 cc    >1.001 cc    Total pe marca
Peugeot    193    1    0    0    0    0    0    194
Honda    11    19    5    37    14    15    7    108
Aprilia    23    24    6    1    12    12    0    78
KTM    16    0    4    30    24    0    0    74
Yamaha    10    1    3    28    1    13    12    68
Total pe clasa    396    75    50    132    107    56    41    857