Un studiu realizat de EY la nivel mondial pe parcursul anului trecut și publicat în noiembrie 2023 arată care sunt principalele priorități ale studenților. Pentru 83% dintre ei calitatea cursurilor și pregătirea pentru piața muncii.
Generația Z: încrezătoare, dar lipsită de realism
Un alt studiu, al platformei de recrutare franceze Jobteaser, publicat la finalul anului, arată că tinerii din Generația Z, cei născuți între 1995 și 2010, nu au un traseu profesional bine conturat, dar au o bună încredere în ei înșiși. Cercetarea arată că aceștia au tendința de a-și supraestima cunoștințele și abilitățile.
Cei mai mulți dintre cei intervievați de Jobteaser sunt optimiști în ceea ce privește găsirea unui loc de muncă. Datele arată că majoritatea studenților (80%) și a celor fără o diplomă (88%) gândesc pozitiv despre viitorul lor profesional, deși cei mai mulți declară că nu au un parcurs bine stabilit.
În traducere, tinerii din Generația Z nu privesc cu realism piața muncii și, din această cauză, integrarea lor este îngreunată după absolvirea studiilor. Tocmai pentru astfel de situații există perioadele de practică la facultăți: pentru a te convinge dacă ți se potrivește ceea ce, teoretic, ți-ar plăcea să faci în viață, scrie infofinanciar.ro.
O inițiativă inedită la Iași
Un profesor asociat al Universității „Alexandru Ioan Cuza“ din Iași a dus practica studențească la un alt nivel. Pe parcursul activității seminarului de Marketing din cadrul Facultății de Economie si Administrare Afacerilor (FEAA), Bogdan Suchar a reușit să creeze o experiență de învățare captivantă și utilă pentru studenții săi de anul doi. I-a implicat în activități practice în acest domeniu.
„Ca manager de agenție de marketing în cadrul unei corporații, am participat în ultimii ani la numeroase interviuri pentru rolurile din echipă – de la design, copy-editing, content și community management până la project management și marketing automation. Competențele candidaților mi-au lăsat de foarte multe ori impresia unei pregătiri tehnice nealiniate la nevoile pieței sau a unei confuzii legate de aria marketingului unde pot să-și amplifice potențialul și să se dezvolte“, explică profesorul modul în care i-a venit ideea acestui proiect.
Proiectele au fost dezvoltate în colaborare strânsă cu șase companii locale, din diferite domenii de activitate. Au participat 75 de studenți, împărțiți în echipe, care au avut șansa să aplice practic, într-un cadru real, cunoștințele teoretice.
De la teorie la practică
Fiecare echipă a creat, pe durata întregului semestru, un proiect de promovare a unei afaceri, pe baza unei structuri unitare și clare, iar la final a prezentat rezultatele strategice în fața antreprenorilor, beneficiind de coaching, întâlniri de coordonare și îndrumare specializată. Astfel, prin aplicarea planurilor de marketing pentru fiecare companie în parte, s-a creat o punte semnificativă între teoria învățată în clasă și nevoile concrete ale comunității de afaceri, care a început să implementeze ideile propuse de studenți.
Proiectele au acoperit o gamă largă de aspecte ale marketingului, de la analiza pieței și identificarea oportunităților până la implementarea strategiilor de promovare, politici de preț și chiar acoperirea canalelor de distribuție. Cele șase firme implicate în proiect au fost din domenii precum vestimentație de lux, HoReCa, tehnologie, cursuri de balet pentru copii și digital marketing.
„Rezultatele primelor grupe au întărit convingerea mea că învățarea aplicată și colaborarea strânsă cu comunitatea de afaceri reprezintă cheia pregătirii studenților noștri pentru provocările reale ale industriei. Încurajăm gândirea creativă și oferim oportunități practice, pentru a ne asigura că absolvenții vor ieși din universitate cu abilități valoroase și cu încrederea că pot face o diferență semnificativă în lumea afacerilor“, spune profesorul asociat.
Unii studenți au fost angajați în urma proiectului
O dovadă a faptului că demersul a fost benefic atât pentru studenți, cât și pentru firme este reprezentată de stabilirea unor inițiative de colaborare dintre șase tineri participanți și respectivele companii. Este și unul dintre motivele pentru Bogdan Suchar spune că acest proiect va deveni unul permanent la seminariile pe care le susține în cadrul facultății.
„Antreprenorii locali care au implementat ideile generate de studenții la marketing au constatat că rezultatele acestor proiecte au adus beneficii semnificative afacerilor lor și au generat un impact pozitiv asupra comunității locale. În plus, proprietarii au apreciat prospețimea și creativitatea adusă de studenți, iar rezultatele au inclus creșterea vânzărilor și consolidarea poziției pe piață“, explică profesorul asociat al Universității „Alexandru Ioan Cuza“.
Experiență de 20 de ani cu companii din SUA și Europa
Prof. univ. dr. Teodora Roman, Decan al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor din Iași, a apreciat inițiativa: „Această inițiativă se aliniază perfect direcției strategice a Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității «Alexandru Ioan Cuza» din Iași, mai ales în contextul lansării platformei B2E, prin care realizăm un parteneriat concret cu firmele din Iași.
Abordarea lui Bogdan integrează armonios mediul academic cu cel de afaceri local. Și nu numai că aduce un suflu nou în sălile noastre de clasă, dar demonstrează și angajamentul nostru ferm de a forma profesioniști pregătiți să facă față provocărilor reale ale lumii afacerilor. În astfel de inițiative se reflectă viziunea noastră de a crea punți durabile între teorie și practică, din care putem construi comunități durabile“.
Bogdan Suchar este profesor asociat din toamna anului trecut. Spune că a aplicat pentru acest post pentru a înțelege „de la firul ierbii, ce nevoi au studenții de marketing de azi și cum pot să îi ajut să își orienteze cariera în specializările marketingului, potrivite stilului lor de învățare“. Profesorul are o experiență de peste 20 de ani în marketing. În acest timp a condus o agenție de specialitate și a oferit consultanță pentru companii din Statele Unite ale Americii și Uniunea Europeană.