Aplicarea HG nr. 1219 a provocat degringolada pe piata pieselor de schimb auto. Consecintele: dupa doua saptamani de la intrarea in vigoare, mai putin de 10% din piesele de schimb din magazinele specializate poarta etichetele acceptate de RAR. Cauzele acestei situatii sunt explicate simplu de reprezentanti ai Politiei Economice si ai Garzii Financiare. Surse din cele doua institutii sustin ca mai mult de jumatate din piesele de schimb auto de pe piata sunt contrafacute. In aceasta categorie intra atat piesele pentru autoturisme autohtone, piese pentru autoturisme de import, dar si consumabile (uleiuri, lichid de frana, antigel). Ceea ce inseamna ca dintr-o cifra de afaceri totala de aproape un miliard de dolari anual, 500 de milioane de dolari reprezinta afacerile in care loveste controversata decizie a guvernului. Conform estimarilor neoficiale ale Politiei Economice, piata neagra a pieselor de schimb auto ocupa locul trei dupa cifra de afaceri, urmand mafiei alcoolului si tutunului.
RAR-ul face arhiva cu plangeri si sesizari
Pagubele produse statului roman de producatorii la negru de piese de schimb auto au depasit anul trecut 300 de miliarde de lei. Dar suma este mica, in comparatie cu pagubele pe care acestia le produc clientilor. In multe cazuri, cumparatorii de piese de schimb si-au pierdut viata, montand pe autoturismul propriu o piesa care a cedat in timp ce masina se afla in miscare. Pe locul doi, intr-un clasament al pagubitilor, cu o valoare totala de aproximativ 350 de milioane de dolari anual, se afla producatorii de piese originale, care pierd astfel jumatate din piata de desfacere.
Cateva mii de plangeri si sesizari s-au strans la Registrul Auto Roman(RAR), legate de calitatea indoielnica a pieselor de schimb sau consumabilelor achizitionate in ultimii doi ani de posesorii de autoturisme. De cealalta parte, producatorii autohtoni si reprezentantii firmelor straine la Bucuresti se plang ca se confrunta cu concurenta neloiala din partea unor producatori „de garaj”. Interesant este insa ca o parte dintre acesti producatori anonimi, desi nu detin patentul de fabricatie pentru produsul respectiv, se afla in posesia unor certificate, mai vechi sau mai noi, prin care dovedesc ca sunt omologati de RAR. Cat de autentice sunt aceste certificate urmeaza sa stabileasca Politia. Cert este ca numai in Bucuresti si in localitatile din jur exista aproximativ 140 de „ateliere”, in care se produc de la cele mai simple piese metalice sau garnituri, pana la cutii de viteze, uleiuri, antigel, lichid de frana sau chiar sisteme de directie. „Interventia asupra producatorilor clandestini s-a soldat intotdeauna cu esecuri, pentru ca cea mai mare parte a acestora au in spate persoane influente care au blocat dosarele in justitie”, afirma surse din Politia Capitalei.
Pestele se strica de la cap si masina de la RAR
Reactia diverselor cercuri de interese vine sa confirme informatiile furnizate de sursele neoficiale de la politie si Garda Financiara. Dezvoltarea mafiei pieselor auto contrafacute a fost tolerata in anumite cazuri si sustinuta in altele chiar din interiorul organismului de reglementare – Registrul Auto Roman. Astfel, conform producatorilor traditionali, pe piata romaneasca se desfac anual produse in valoare de peste 250 de milioane de dolari, care beneficiaza de omologare RAR, dar care nu indeplinesc standardele de calitate ale produselor originale. Dupa publicarea in Monitorul Oficial a HG nr. 1219, nu putine au fost persoanele care au intrebat, prin intermediul presei, cum poate RAR sa omologheze un produs cand nu beneficiaza de baza tehnica si logistica necesara? Altii, mai curajosi, au gasit si raspunsul, in relatiile stranse dintre diversi producatori de piese de schimb si consumabile si conducerea Ministerului Transporturilor. Asa s-a ajuns in situatia ca, din 55 de controale efectuate in luna mai la firmele care fabrica sau comercializeaza piese de schimb si materiale de intretinere auto, mai mult de jumatate sa fie gasite in neregula. Ceea ce inseamna ca modul in care s-au acordat omologarile n-a prea tinut seama de standardele de calitate. Directorul general al Registrului Auto Roman, Nicolae Nan, recunoaste ca „in comertul cu piese auto se perpetueaza nereguli majore, provocate de carente legislative, prin faptul ca a fost acordata libertate distribuitorilor pieselor de schimb, fara ca acestia sa fie calificati in domeniu sau sa detina un minimum de cunostinte in domeniul calitatii produselor”. Declaratia directorului RAR vine sa explice, in acest fel, de ce in Romania nu se respecta legea care spune ca piesele de schimb auto trebuie sa beneficieze de un termen de garantie de un an si sase luni.
In general, piesele sunt vandute cu termen de garantie cuprins intre trei si sase luni. Doar producatorii traditionali ofera un termen de garantie de 12 luni, dar si acesta este sub nivelul legal. „Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si RAR au initiat un proiect de act normativ, aflat in curs de avizare, privind introducerea unei proceduri comune in aplicarea prevederilor legale referitoare la siguranta circulatiei si protectia mediului, in conditiile intrarii in vigoare a HG 1219, care introduce restrictii pentru producatorii de piese de schimb auto”, afirma Nicolae Nan.