o pereche de ochelari de soare. In cele mai multe cazuri, este vorba de produse achizitionate din magazinele generale sau de accesorii, de pe tarabe, din supermarketuri sau din piata, doar 17% din oraseni afirmand ca au recurs la centrele specializate de optica. Trei din cinci persoane au platit intre 100.000 de lei si 500.000 de lei pentru o pereche de ochelari de soare, in timp ce o pondere egala, respectiv cate 20%, au cheltuit sume mai mari sau mai mici fata de aceste limite de pret. Referitor la marcile intalnite cel mai des in randul utilizatorilor, 50% sustin ca nu cunosc numele brandului, iar 38%, ca sunt produse fara marca. Cercetarea companiei Synovate a aratat ca extrem de putine persoane sunt preocupate de aspecte care tin de identificarea produsului (numele fabricantului, model etc.). Astfel ca marcile mentionate de respondenti s-au limitat la Ray-Ban (3%), Polaroid (1%), Police (1%) si altele (6%). Potrivit Institutului National de Statistica, in Romania intra anual milioane de perechi de ochelari de soare. Cu alte cuvinte, exista oferta si, se pare, si cerere. Daca impartim insa valoarea totala a importurilor la numarul de bucati, rezulta o suma derizorie, intre 33 si 55 de eurocenti pentru o pereche. Specialistii se intreaba, pe buna dreptate, ce protectie pot oferi acesti ochelari comercializati pe piata locala, in conditiile in care o singura lentila, de o calitate medie, se fabrica la pretul de doi-trei euro. Iar raspunsul il dau tot ei: diversificarea, pe plan mondial, a ofertei a inlesnit circulatia nonvalorilor si a produselor indoielnice din punct de vedere calitativ, facand mult mai dificila selectia cumparatorilor. Uneori, consumatorii par sa uite faptul ca ochelarii de soare sunt mai mult decat un accesoriu la moda – este adevarat, unul foarte vizibil – si ca ei au, inainte de toate, functia de protectie a sanatatii ochilor. „In conditiile unui climat economic neclar si a unei situatii materiale precare a locuitorilor, colateral cu inexistenta unei legislatii foarte aspre impotriva articolelor inferioare calitativ sau contrafacute, piata este dominata de produse incompatibile functional cu scopul pentru care au fost, de fapt, fabricate”, afirma Valentin Parescura, director de marketing si imagine la Sover Impex Romania SRL. Educarea si informarea pietei prin explicarea beneficiilor aduse de produsele „branded”, la un cost adecvat, sunt unele dintre obiectivele principale ale acestei companii. Dintre colectiile de ochelari de soare pe care le promoveaza pe piata locala amintim cateva: Sover, Lotto Optics, Gianfranco FerrA