Cheltuielile pentru publicitate outdoor şi-au triplat valoarea în 2007, Romånia fiind printre cele mai dinamice ţări din regiune. În schimb, ritmul de creştere s-a temperat anul acesta la 21%, piaţa ajungånd la o valoare de 68 de milioane de euro.

Planurile celor mai mari investitori străini din outdoor-ul autohton, Affichage, News Outdoor, Epamedia şi Clear Channel, au ca obiectiv central întărirea poziţiei de piaţă, pentru liderul acesteia, şi expansiunea pe piaţa regională. Pentru a reuşi acest lucru, managementul lor a mizat pe strategii diferite: fie a investit în reţeaua de panouri şi în proiecte de publicitate stradală speciale, în provincie, fie a cumpărat firme cu o reţea de panouri puternic dezvoltată la nivel regional. În ultima situaţie se află Affichage Romånia, parte a grupului elveţian de outdoor Affichage Holding, care a preluat anul trecut compania Amco, iar anul acesta, trei firme locale din portofoliul Multireklam, cel mai mare jucator de publicitate stradală din Ungaria. Acestea sunt Efect Media, Communications Media şi Outdoor Media, cu afaceri însumånd cinci milioane de euro. Prin aceste preluări, compania ar putea deveni numărul unu pe piaţa de outdoor, ameninţånd poziţia liderului de anul trecut, Euromedia.

În 2007, firmele din cadrul holdingului Affichage Romånia au cumulat o cifră de afaceri de circa 13,4 milioane de euro. În 2008, pe fondul atragerii de noi clienţi, al extinderii companiei şi creşterii pieţei de outdoor, managementul Affichage estimează că cifra de afaceri va ajunge la aproximativ 15 milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de anul precedent.

Transportul intern, un vehicul interesant pentru panotişti

132-21418-31media44.jpgPe långă achiziţii, strategia de dezvoltare a grupului a inclus şi investiţia în panouri outdoor plasate în staţiile de transport în comun din provincie. „Dacă pånă acum aveam o astfel de reţea în Iaşi şi în Braşov, din acest an ne-am extins la nivel naţional“, spune Ariadna Pleşu, head of sales & marketing la Affichage Romånia.

Pe de altă parte, austriecii de la Epamedia, liderii pieţei în 2007, au decis să unească cele două companii de outdoor deţinute în Romånia, Euromedia şi Betacons, sub numele Epamedia Romånia, şi să se extindă în provincie. Un prim plan în acest sens este modernizarea a 20 de staţii de autobuz din Sibiu şi dotarea lor cu citylight-uri, proiect pe care compania de panotaj stradal l-a realizat în parteneriat cu primăria din Sibiu, spaţiul de reclamă fiind contractat pentru o perioadă de cinci ani. „Romånia reprezintă o piaţă-cheie pentru noi. În primul rånd, datorită dimensiunii ţării, iar în al doilea rånd, pentru potenţialul de creştere“, afirmă Heinrich Schuster, directorul Epamedia. Anul trecut, potrivit Ministerului Finanţelor, Euromedia a înregistrat o cifră de afaceri de 15,8 milioane de euro, în timp ce cifra de afaceri a companiei Beta Cons s-a ridicat la 2,3 milioane de euro. Schuster spune că veniturile din piaţa romånească au o contribuţie majoră la realizarea cifrei de afaceri a grupului. „Sperăm ca cifra noastră de afaceri să se dubleze în următorii trei pånă la cinci ani şi că se va ridica la circa 50 de milioane euro“, adaugă acesta.

10% este rata de creştere a pieţei autohtone de advertising, în 2009, potrivit estimărilor reprezentanţilor companiei austriece Epamedia

GEOGRAFIA REGIONALĂ A PANOTAJULUI STRADAL

În 2007, Romånia s-a situat în urma Cehiei, Poloniei şi Ungariei în privinţa cheltuielilor pentru panotaj stradal, în schimb stă mai bine decåt Bulgaria şi Slovacia.