Piaţa pariurilor sportive pierde, în anul crizei, 20 de milioane de euro

Număr mai mic de jucători, sume pariate cu mai multă chibzuinţă, deci venituri mai mici, plus concurenţa tot mai acerbă a portalurilor online. Acesta este contextul căruia trebuie să-i facă faţă casele de pariuri tradiţionale. Patronii caselor de pariuri sportive resimt tot mai serios criza economică. În cele nouă luni ale anului, traficul de  jucători în agenţii  a scăzut cu 10%-15% faţă de 2008, statisticile indicând o migraţie a jucătorilor către portaluri

Număr mai mic de jucători, sume pariate cu mai multă chibzuinţă, deci venituri mai mici, plus concurenţa tot mai acerbă a portalurilor online. Acesta este contextul căruia trebuie să-i facă faţă casele de pariuri tradiţionale.
Patronii caselor de pariuri sportive resimt tot mai serios criza economică. În cele nouă luni ale anului, traficul de  jucători în agenţii  a scăzut cu 10%-15% faţă de 2008, statisticile indicând o migraţie a jucătorilor către portalurile de pariuri online, acestea consemnând un avans de peste 15%. Consecinţa directă a fost că încasările din pariurile  offline au scăzut cu 20%-25% faţă de anul trecut. În 2009, piaţa pariurilor este estimată la 120 de milioane de euro, în scădere cu 20 de milioane de euro faţă de nivelul din 2008.  Astra Bets, cel mai mare jucător de pe acest segment, şi-a pierdut dreptul de operare pentru că nu a plătit o datorie de şapte milioane de lei (circa 1,7 milioane de euro) la ANAF. Li­cenţa i-a fost revocată, dar Astra a făcut contestaţie la Curtea de Apel. Chiar şi fără Astra, care avea peste 400 de unităţi de pariuri şi o cotă de 70%,  bătălia între jucătorii rămaşi este crâncenă. Cei mai mari, în formula fără Astra, sunt Stanley­bet, Public Bet şi Mozart Bet, toţi cu puteri sensibil egale.
„Va fi sfârşitul lumii sau nu?“
Înâi de toate, însă, trebuie să găsească o soluţie pentru a rezista puternicei ofensive a pariurilor online. „Au apărut branduri noi pe piaţă, iar o mare parte din companii şi-a dublat apariţiile pe online“, spune Daniel Smeadă, preşedintele Asociaţiei Caselor de Pariuri din România. Ultimul intrat e Tobet, o companie scandinavă, care şi-a creat un brand special pentru Europa de Est. Surse din piaţă spun că aceste companii investesc în publicitate circa 400.000 de euro pe an. În 2006, în piaţă concurau doar cinci operatori. Acum, numărul acestora este de patru ori mai mare. Dacă în agenţiile clasice zona de pariuri e cumva limitată la sport, pe online oferta este diversă: loto, sport, dar şi jocuri de cazinou, precum poker, ruletă sau black-jack. Pe segmentul de pariuri online, cei mai puternici sunt Bet-at-home, Gamebookers, Interwetten, Be Win şi Sportingbet.
„Va fi sfârşitul lumii sau nu?“, un pariu lansat pe 09.09.2009, a adus unui adolescent suma de 30.000 de euro, de 3.333 de ori mai mult decât pariase. Cum sfârşitul lumii n-a venit, bonusul s-a transformat într-un record absolut al mediului online. În zona offline, suma maximă câştigată recent e puţin mai mare, aproape de 55.000 de euro. „200.000 de lei a reprezentat câştigul maxim posibil acordat pe un bilet de pariu“, spun reprezentanţii Loteriei Române. Daniel Smeadă precizează că românii rămân fideli pariurilor pe fotbal, iar suma medie jucată este acum de un euro, faţă de 1,20 în 2008. „Aşteptăm mai multe pariuri pe echipele româneşti care joacă în cupele europene. Din păcate,  românii nu sunt chiar de top, cota pentru o victorie fiind destul de ridicată, în medie de 3,5. Avantaj pariori!“, conchide Smeadă.
Miza pieţei
140 mil. euro era valoarea estimată a pieţei pariurilor la sfârşitul lui 2008. Anul acesta se înregistrează o scădere de 20%-25% a încasărilor, pe fondul reducerii traficului la agenţiile clasice şi al reorientării pariorilor către portalurile online.

Cel mai mare câştig offline din acest an: 55.000 euro
 -Cu un bilet de nouă euro s-au câştigat 30.000 de euro la una dintre casele de pariuri online.

– Un câştig mai mare de 600 de lei este impozabil.

– Reprezentanţii agenţiilor recomandă să se parieze pe echipele româneşti prezente în cupele europene, datorită cotelor mari.

– Agenţiile online oferă şi posibilitatea parierii pe meciuri din Liga a treia.