Președintele ADPAR, Haralambie Sanciu, susține că motivele acestei creșteri sunt ieșirea din garanție a tot mai multe autoturisme, precum și majorarea pieței de vehicule second-hand, iar zona din piață care va avansa cel mai mult va fi cea a pieselor IAM (Independent Aftermarket Manufacturer). Din valoarea de 950 de milioane de euro a pieței, 45% sunt piese ”aftermarket”.
Piața românească reprezintă doar o mică parte din valoarea pieței europene estimată de CLEPA (Asociația Europeană a Producătorilor de Piese de Schimb) la 65 de miliarde euro. Asta în timp ce piața mondială de piese de schimb a înregistrat în 2009 o valoare de 330 de miliarde de euro.
ADPAR este compusă din 23 de companii cu activități în domeniul comercializării de piese de schimb, a fost înființată în urmă cu doar un an iar membrii săi, dintre care trebuie menționați Auto Total, Autonet, Augsburg International, Italoparts, Unix Auto sau Rokor Trading, au 2.500 de angajați. Veniturile cumulate ale celor 23 de membri ADPAR au fost, în 2009, de circa 325 de milioane de euro, adică aproximativ o treime din piața totală de piese de schimb auto.
Piață dominată de confuzie
Oficialii ADPAR consideră că în acest moment există o mare confuzie pe piață, clineții neștiind adevăratele diferențe dintre tipurile de piese auto comercializate. Mai mult chiar, unii clienți consideră că orice piesă care nu este originală este contrafăcută. În realitate, piesele auto se împart în trei categorii: piese de origine sau originale, piese de calitate echivalentă (IAM) și piese contrafăcute.
Primele două categorii înglobează piese certificate, se potrivesc la nivel de aplicație și respectă toate normele în vigoare. Piesele de origine sunt și ele de două tipuri: OEM (Original Equipment Manufacturer) și OES (Original Equipment Supplier). OEM sunt piesele care echipează mașinile pe liniile de asamblare ale producătorilor și sunt folosite și pentru reparații în cadrul rețelei de dealeri a producătorului respectiv în timp ce OES sunt piese produse de companii independente, destinate proceselor de reparații sau întreținere și sunt în principal comercializate sub brandul producătorilor independenți. IAM sunt piese produse tot de companii independente, certificate de organismele abilitate dar care nu echipează maşinile pe liniile de asamblare. Ele mai poartă și numele de „piese de calitate echivalentă”.
Prețul, argument important de achiziție
Dacă în privinţa pieselor OEM şi OES nu există dubii privind calitatea lor, pentru utilizarea pieselor IAM decizia finală aparține cumpărătorului care, conform ADPAR își fundamentează alegerea pe criterii precum vârsta automobilului deținut, gradul de utilizare, preferința pentru o anumită marcă dar, mai ales, pe bugetul deținut. În cazul pieselor contrafăcute, acestea pot copia atât componente OEM, OES cât și IAM, fiind un pericol atât pentru întreaga industrie cât și pentru cumpărător. Din fericire, conform ADPAR, doar 2-3% dintre piesele comercializate în România sunt contrafăcute.
Pentru a înțelege exact ce diferențe sunt între categpriile de piese menționate, ADPAR a dat un exemplu concret: Compania Textar produce plăcuțe de frână pentru echiparea pe linia de montaj a autovehiculelor unui constructor auto. Constructorul respectiv de mașini vinde în rețeaua proprie de dealeri plăcuțele produse de Textar, dar aplică pe ele însemne proprii. Acestea sunt piese OEM. Textar vinde aceleași plăcuțe de frână distribuite către constructorul auto și către unii comercianți independenți de piese. De această dată plăcuțele poartă emblema Textar. Acestea sunt piese OES. Însă și compania LPR produce plăcuțe de frână pentru autovehiculele asamblate de constructorul auto de mai sus.
Doar că, în loc să le vândă constructorului auto, cu care nu are nici o relație contractuală de furnizare de piese pentru linia de asamblare, le vinde direct unor distribuitori independenți. Acestea sunt piese IAM. Mai trebuie știut că, toate piesele OEM, OES și IAM trec printr-un proces de omologare fără de care nu sunt comercializate pe piață.