Aflaţi într-un continuu proces de eficientizare a activităţii, marii producători de medicamente continuă să înghită fie competitori direcţi, fie producători cu un portofoliu complementar. Două tranzacţii aflate acum în discuţie, pentru preluarea Ranbaxy şi Zentiva, vor avea efecte directe asupra pieţei locale. Acţionarii producătorului ceh Zentiva discută, săptămåna aceasta, oferta de preluare înaintată de concurentul francez Sanofi-Aventis. Tot săptămåna a
Aflaţi într-un continuu proces de eficientizare a activităţii, marii producători de medicamente continuă să înghită fie competitori direcţi, fie producători cu un portofoliu complementar. Două tranzacţii aflate acum în discuţie, pentru preluarea Ranbaxy şi Zentiva, vor avea efecte directe asupra pieţei locale.
Acţionarii producătorului ceh Zentiva discută, săptămåna aceasta, oferta de preluare înaintată de concurentul francez Sanofi-Aventis. Tot săptămåna aceasta expiră oferta lansată de compania japoneză Daiichi Sankyo pentru preluarea unui pachet de 20% din acţiunile producătorului indian Ranbaxy. Nu sunt decåt două dintre cele mai recente mutări de acest tip, din lungul şir de achiziţii şi fuziuni care au avut loc pe piaţa farmaceutică internaţională. Odată finalizate, ambele tranzacţii ar produce schimbări importante pe piaţa romånească de medicamente: Sanofi-Aventis ar deveni liderul pieţei, cu o cotă de 11 procente, iar Daiichi Sankyo ar fi primul producător japonez de medicamente care intră în Romånia.
Valul de achiziţii şi fuziuni pe piaţa farmaceutică, început încă de la jumătatea anilor ‘90, nu dă semne că s-ar domoli. Asta, pentru că pe măsură ce costurile cresc, companiile caută soluţii vizånd menţinerea marjelor de profit. „La nivel internaţional, există o părere generală conform căreia tendinţa de fuziuni şi achiziţii pe piaţa farma va continua din două motive principale: costul ridicat al cercetării şi presiunile existente asupra preţului medicamentelor“, explică Roberto Musneci, senior partner la Şerban & Musneci Consulting. „Companiile au ca obiectiv creş-terea eficienţei atåt în ceea ce priveşte costurile operaţionale, cåt şi cercetarea“. Dar această tendinţă de concentrare nu se observă numai în råndul companiilor de medicamente originale, ci şi în råndul genericelor, Zentiva şi Ranbaxy fiind exemple din această categorie. „Aceşti producători nu au costuri mari de cercetare, dar trebuie să fie foarte eficienţi pe costuri. Şi trebuie să mai ţinem cont de un aspect: 80% din medicamente sunt consumate de 20% din populaţia lumii. Cum şi ceilalţi 80% din oameni au nevoie de medicamente, înseamnă că trebuie mult diminuate costurile de producţie“, explică Musneci.
Creştere mare, valoare mică pentru piaţa romånească
După ce în luna iunie compania Daiichi Sankyo a preluat un pachet de 34,8% de la familia fondatoare a Ranbaxy, acum este dispusă să investească pånă la 4,6 miliarde de dolari pentru a deţine controlul asupra liderului pieţei indiene de medicamente în privinţa vånzărilor. În Romånia, Ranbaxy deţine o cotă de 4,7% din piaţă, vånzările companiei în al doilea trimestru al anului fiind de 22,64 milioane de euro, conform Cegedim. Oferta înaintată de Sanofi-Aventis pentru preluarea Zentiva este de 1,86 miliarde de dolari şi, dacă va fi acceptată, producătorul francez devine al treilea mare grup farmaceutic din lume, după vånzări.
4,6 mil. dolari SUA este oferta pe care producătorul japonez Daiichi Sankyo a făcut-o pentru preluarea unui pachet de 20% din compania farmaceutică Ranbaxy.