Valoare pieței produselor lactate bio din România s-a triplat în ultimii 6 ani, iar laa ritmul actual, se preconizează că acest sector va ajunge la o valoare de circa 28 de milioane de lei în 2020, comparativ cu 19,6 milioane lei în 2015, arată datele Euromonitor International.
“Românii înţeleg din ce în ce mai mult că este important să facă alegeri alimentare sănătoase, iar laptele bio, alături de întregul segment de lactate organice, se află tot mai des în coşul de cumpărături al acestora. Acest obicei de consum câştigă teren în special prin intermediul unor mărci precum Napolact sau LaDORNA care au decis să-şi extindă oferta cu produse în ambalaje Tetra Pak, consolidându-şi portofoliul premium şi oferind consumatorilor o experienţă completă: produse sustenabile în ambalaje prietenoase cu mediul înconjurător. În general, așteptările consumatorilor au crescut, 26% dintre cei din țările în dezvoltare verificând pe etichetele și ambalajele produselor și băuturilor dacă sunt obținute prin practici sustenabile sau din materiale prietenoase cu mediul, iar 29% verifică dacă sunt organice ”, afirmă Cătălina Siriteanu, Operational Marketing Director Tetra Pak South Eastern Europe, companie specializată în soluţii de procesare şi ambalare a produselor alimentare.
Deşi încă relativ mică în valoare, această piaţă este una dintre cele mai dinamice şi mai ofertante, atât pentru consumatorii români, în căutare de informaţii şi de diversitate, cât şi pentru producătorii care îşi doresc să se diferenţieze la raft. La nivel european, „Organic” se află în top 3 mesaje folosite pentru promovarea produselor nou lansate în categoria produselor alimentare în ultimii 2 ani , iar în ceea ce priveşte industria lactatelor, „natural” şi „etic şi prietenos cu mediul” sunt mesajele cu cea mai mare rată de creştere în comunicare începând din 2010 .
Potrivit Milward Brown Environment Research 2015, profilul de mediu al unui produs este un criteriu de cumpărare din ce în ce mai important pentru consumatori, astfel încât procentul celor care caută activ astfel de informaţii a crescut la 70% în 2015 faţă de 39% în 2009.
Consumatorii însă nu iau decizii doar în ceea ce priveşte produsele pe care le consumă, ci şi privind ambalajele în care acestea sunt disponibile la raft. Conform aceluiaşi studiu, 77% dintre aceştia declară că un ambalaj prietenos cu mediul îi determină să aleagă într-o măsură mai mare o anumită marcă, iar 39% dintre ei cred că acesta creşte valoarea mărcii.
Prima lansare de lapte bio în ambalaj Tetra Pak a fost în 2001, când LaDORNA, una dintre cele mai cunoscute mărci de lactate din România a introdus pe piaţă lapte ecologic UHT provenit din ferme româneşti certificate pentru producţia de lapte bio, susţinând astfel transformarea agriculturii locale prin practici de sustenabilitate. Cea mai recentă lansare în acest segment o reprezintă completarea portofoliului de produse Napolact cu lapte bio în ambalaj Tetra Pak.