Cu mici exceptii, se pare ca, pentru multe companii de cercetare, acesta a fost mai slab decat cel anterior, in principal din cauza dificultatilor pe care multi clienti din domeniile serviciilor si bunurilor de larg consum le-au avut in a vinde in volumele si la valorile planificate, pe de o parte, si a intrarii a prea putini clienti multinationali noi, pe de alta parte. Cu alte cuvinte, cifra de afaceri a firmelor de marketing research creste proportional cu cifra investitiilor efectuate in Rom
Cu mici exceptii, se pare ca, pentru multe companii de cercetare, acesta a fost mai slab decat cel anterior, in principal din cauza dificultatilor pe care multi clienti din domeniile serviciilor si bunurilor de larg consum le-au avut in a vinde in volumele si la valorile planificate, pe de o parte, si a intrarii a prea putini clienti multinationali noi, pe de alta parte. Cu alte cuvinte, cifra de afaceri a firmelor de marketing research creste proportional cu cifra investitiilor efectuate in Romania. Din acest punct de vedere, cele mai avantajate sunt multinationalele, deoarece reusesc sa centralizeze si sa furnizeze clientilor informatii la nivel regional (pentru mai multe tari), nu doar pentru Romania.
Cheia dezvoltarii:
competitia
In ceea ce priveste tendintele, parerile interlocutorilor nostri sunt impartite. De exemplu, Daniel Enescu, director general la Daedalus Consulting, nu intrevede cresteri spectaculoase ale pietei in urmatorii doi ani, ci doar o maturizare a acesteia.
Pe aceeasi linie, usor pesimista, dar realista, se inscrie si directorul GfK Romania, Cosmin Alexandru, care considera ca „atata vreme cat puterea de cumparare a consumatorilor nu va creste semnificativ, nici cercetarea consumului nu va inregistra modificari notabile. Cred ca anul 2002 va fi unul de stagnare, urmand ca, din motive preponderent electorale, 2003 si 2004 sa surprinda o crestere usoara a consumului populatiei si, in consecinta, a activitatii firmelor de cercetare de piata.”
Ceva mai optimist, Andrei Musetescu, director executiv la Centrul pentru Sondarea Opiniei si Pietei (CSOP), isi exprima speranta ca, in economia si societatea romaneasca, tendintele pozitive vor fi mai puternice decat crizele ce, neindoielnic, vor continua sa apara, una din rezultante fiind cresterea volumului de cercetare de piata si imbunatatirea calitatii acesteia.
„Speram ca ritmul investitiilor straine in Romania sa fie mai accelerat in urmatorii ani”, conchide Georgiana Nicodim, director general la Mercury Marketing & Research Consultancy Group. Daca volumul acestor investitii va creste, piata de marketing research va fi, cu siguranta, mai mare.
Afirmatia este sustinuta de constatarea ca, in ultimii ani, intensificarea mediului competitiv in anumite sectoare, cum ar fi finante – banci, industria auto si telecomunicatii, prin venirea pe piata a investitorilor internationali, a generat o nevoie acuta de cercetare rapida si eficienta.
dicTionar de termeni
Business-to-business: Domeniu al activitatii de marketing al carui obiect il constituie produse si servicii care sunt achizitionate de catre institutii (firme), si nu de catre consumatori finali (persoane fizice).
Marketing direct: Utilizare a unor baze de date si alte activitati in care numele si adresele persoanelor contactate sunt utilizate pentru vanzari, promotii, colectari de fonduri etc. Codul International ICC/ESOMAR pentru Practica de Marketing si Cercetare Sociala prevede separarea clara a cercetarii de marketing de activitatile de marketing direct.
TGI (Target Group Index): Metoda standardizata de clasificare a persoanelor in functie de stilurile de viata. Are la baza un chestionar ale carui rezultate sunt analizate pe baza unor tehnici statistice de grupare specifice. Se utilizeaza pentru analizarea segmentarii diferitelor piete. Este proprietatea grupului britanic BMRB.
Omnibus: Sondaj cantitativ realizat periodic, pe esantioane reprezentative pentru diverse populatii. Specificul consta in chestionar, care este compus din intrebari solicitate de diversi clienti, pe teme diferite. Are avantajul reducerii costurilor, in cazul in care numarul mic al intrebarilor nu justifica realizarea unor sondaje separate.
Panel de gospodarii: Esantion reprezentativ de gospodarii care se mentine fix; gospodariilor din esantion li se aplica periodic chestionare de acelasi tip (de exemplu, privind consumul anumitor categorii de produse) sau pe teme diferite. Prezinta avantajul de a permite analizarea schimbarilor intervenite in comportamentul unor categorii de gospodarii.
Retail audit: Informatii despre vanzari care se obtin pe baza unui esantion reprezentativ de magazine, colectate la intervale regulate de catre o agentie de cercetare. Este util indeosebi pentru obtinerea de informatii despre produse care se cumpara cu frecventa redusa (pentru care panelurile de consumatori nu furnizeaza informatii relevante).