Raportul "Piaţa de publicitate publică din România: Acceleraţi!" arată că piaţa de publicitate publică are potenţialul de a depăşi 35 milioane euro (circa 150 milioane lei) în 2011, din care circa 75-80% reprezintă sume din proiecte cu finanţare nerambursabilă. Sumele disponibile în 2011 s-au dublat faţă de anul 2010.
Autorii studiului au concluzionat că deşi numărul de proceduri de achizitii de servicii publicitare creşte, pierd teren masurile prin care pot fi controlate eficienţa şi oportunitatea respectivelor achiziţii.
CJI a analizat procedurile de achiziţii publice derulate pe parcursul a patru perioade: iulie-decembrie 2009, iulie-decembrie 2010, ianuarie-iunie 2011, iulie-octombrie 2011.
Astfel, există o crestere accelerata a sumelor totale supuse procedurilor de achiziţie publică, de la 37,8 milioane lei în al doilea semestru din 2009 la peste 130 de milioane de lei în ianuarie-octombrie 2011. De asemenea, "pretul cel mai mic" rămâne cel mai des folosit criteriu de atribuire, în defavoarea criteriului "oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic".
"Publicitatea care nu se vede"
Chiar dacă primul-ministru a emis, la începutul anului 2010, un memorandum prin care a suspendat toate contractele de publicitate (cu excepţia celor decurgând din proiecte europene), s-au înregistrat în continuare proceduri de achiziţii finanţate din surse bugetare, altele decât proiecte cu finanţare nerambursabilă.
La cinci ani de zile de la apariţia OUG nr. 34/2006, privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, există încă autorităţi/instituţii care nu numai că nu publică anunţuri sau invitaţii de participare pe www.publicitatepublica.ro, ci nici măcar nu sunt înregistrate ca autorităţi contractante pe acest site. Astfel de instituţii sunt Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România). Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că valorile estimate ale contractelor de publicitate ale acestor autorităţi/instituţii depăşesc pragurile legale de publicare pe www.publicitatepublica.ro.
Autorii studiului notează că este posibil ca "autorităţile contractante să nu vadă în site-ul www.publicitatepublica.ro un mijloc de promovare a procedurilor pe care le derulează, ci doar o obligaţie de îndeplinit".
"Ne aflăm, încă o dată, în faţa unor dovezi care atestă o lipsă de respect faţă de lege, faţă de banul public şi faţă de public", spune Ioana Avadani, director executiv al CJI şi unul dintre autorii raportului.
Piaţa de publicitate publică a ajuns la 35 mil. euro în 2011
14 februarie 2012, 18:24
Ultima modificare în 14 februarie 2012, 20:24
Într-o perioadă în care piata de publicitate este în general în scădere, publicitatea publică în Romania este în continua crestere, arată un raport elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).
Etichete: cresteri,
fonduri,
oferta publica,
publicitate,
raport
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook