Piaţa românească a francizelor creşte susţinut de doi ani, de la 1,9 miliarde euro în 2015 la 2,5 miliarde euro în 2016 şi ar putea depăşi trei miliarde de euro până la finalul anului 2017, potrivit unei analize a companiei de consultanţă Investure Franchise Consulting (francize.ro).
Ediţia 2017 a Catalogului francizelor, lansată joi la Forumul Investitorilor în Franciză, menţionează un număr total de 363 de concepte active în piaţă, în creştere cu 6% faţă de ediţia precedentă a analizei francize.ro.
Pe de altă parte, peste 30 de concepte de franciză s-au retras din piaţă în ultimii ani sau nu şi-au găsit parteneri investitori.
Francizele româneşti ajung la o cotă de 35% din piaţă, a precizat Paul Voicu, managing partner Investure Franchise Consulting. Numărul de francize româneşti active a crescut uşor, iar apetitul local pentru dezvoltarea în franciză creşte vizibil de la an la an şi este de aşteptat ca în următorii 2-3 ani să ajungă la un echilibru cu brandurile străine.
Pe lângă conceptele active în piaţă există alte 40 de idei de afaceri noi în căutare de parteneri – masterfrancize internaţionale sau concepte autohtone.
Numărul de unităţi operate prin franciză ajunge la peste 9.800, în medie 27 unităţi/franciză activă, în creştere cu 10-11% faţă de 2015.
Cele mai multe concepte de franciză active în România provin din SUA – McDonald’s, Subway, Remax, GNC, Sketchers -, Franţa – Carrefour, Paul, Relay -, Italia – O’Bag, Max Mara, Motivi.
Potrivit datelor prezentate la Forumul Investitorilor în Franciză, cea mai profitabilă franciză pe piaţa din România este ING Office, cu un profit de 15.000-20.000 de euro/lună în cazul unităţii din zona staţiei de metrou Aurel Vlaicu, în nordul Bucureştiului. Lista de aşteptare pentru a deveni partener în franciza ING este însă una foarte lungă.AGERPRES