Piata mijloacelor care asigura securitatea circulatiei cuprinde cateva categorii mari de produse si servicii care se refera la semnalizarea verticala (indicatoare), semnalizarea orizontala (marcaje) si parapeti directionali. Achizitionarea, amplasarea si intretinerea acestora intra in atributiile administratorilor de drumuri.
Din reteaua totala de drumuri publice din Romania, care inseamna aproximativ 145.000 km, Administratia Nationala a Drumurilor (AND) gestioneaza doar 14.900 km. Consiliile locale administreaza drumurile judetene si comunale, in timp ce primariile se ingrijesc de retelele de strazi.
Lipsa banilor duce la o cerere de indicatoare rutiere mult sub necesar. Preturile depind de calitatea suportului metalic si a foliei reflectorizante, motiv pentru care, majoritatea prefera solutiile ieftine, adica produse de calitate proasta, neconforme cu legislatia si care afecteaza direct si periculos siguranta traficului.
Nimeni nu este tras la raspundere atunci cand au loc accidente din cauza deficitului de indicatoare, stare de lucruri care motiveaza lipsa de interes a organelor administratiilor locale.
Furtul, mai ales in scopul confectionarii de cazane, este o alta problema cu care se confrunta toti administratorii drumurilor. Se pare ca semnalizatoarele din aluminiu dau gust mai bun tuicii, de aceea sunt preferate celor din otel.
Disparitia sau inexistenta indicatoarelor rutiere ridica riscul accidentelor grave de circulatie, iar cheltuielile sunt suportate de beneficiarii finali, respectiv, participantii la trafic, dupa cum precizeaza maiorul Cristian Calin de la Directia Politiei Rutiere din cadrul IGP.
Cerere mare,
bani putini
Oferta de produse care asigura securitatea rutiera vine in procentaj de 95% din partea firmelor romanesti, conform informatiei primite de la Mircea Gomoiescu, presedintele ANSIC, asociatie care reuneste 33 de membri, respectiv societati comerciale, primarii si persoane fizice care au stricta legatura cu siguranta circulatiei.
Resursele financiare insuficiente restrictioneaza piata. Daca ar fi bani, cererea ar exploda, mai ales la nivel local, iar necesarul pietei n-ar putea fi acoperit cu ceea ce se produce acum in tara. Deocamdata insa, lipsa fondurilor duce la o cerere din partea primariilor mult sub necesar.
Principalii producatori interni de indicatoare rutiere sunt Helvespid, Vesta Investment, Marcatin (Bucuresti), Fau Ro (Reghin) si Kiss Unicum (Targu-Mures). Firma Minodora Euro Signal din Cluj importa din Republica Ceha subansambluri de indicatoare si echipamente pentru semnalizarea lucrarilor atat pe timp de zi, cat si pe timp de noapte, iar Simco Grafic din Timisoara importa folie reflectorizanta din Italia, marca Corlite.
Pentru marcajele orizontale, primariile lucreaza cu mai multe firme sau apeleaza la resurse proprii, in cazul in care detin sabloane, pistoale de vopsit sau masini speciale de marcat. Desi usor de realizat, acest tip de semnalizare orizontala este destul de costisitor in timp, deoarece marcajele trebuie refacute permanent nu numai din cauza vopselelor proaste, ci si a lucrarilor interminabile la care sunt supuse strazile.
In ceea ce priveste oferta de parapeti, cele mai reprezentative firme sunt Tepro Iasi si Commet Tecuci.
SC Helvespid SRL, care a luat nastere din asocierea fostei Societati de Productie Industriala pentru Drumuri (SPID) cu o firma elvetiana, este cel mai mare producator intern, acoperind aproximativ trei sferturi din piata. Asta inseamna ceva mai mult de 30.000 de indicatoare rutiere anual.
Helvespid este societatea care a castigat in 1994 licitatia organizata de AND pentru semnalizarea a 4.500 km din reteaua drumurilor de interes european de pe teritoriul Romaniei. Forta de munca a firmei este asigurata de Penitenciarul Jilava, la care se adauga inca 40 de angajati proprii.
In 1998, Vesta Investment SRL a vandut 3.270 de indicatoare de strazi si rutiere, iar in acest an, 2.695. Printre beneficiarii sai se numara, pe langa primariile din localitati sau directiile drumurilor judetene, societati comerciale care dispun de terenuri pe care le semnalizeaza pe cheltuiala proprie (benzinarii, campinguri etc.).
Licitatiile au loc
pe un „teren alunecos”
Problemele cu care se confrunta firmele in sustinerea produselor proprii la licitatii sau selectii de oferta consta in lipsa stimulentelor pentru cresterea calitatii „Nu se acorda puncte pentru termene de garantie, durata de utilizare sau calitati tehnice, ceea ce constituie un serios handicap pentru multi producatori. Licitatiile sunt castigate de cei care ofera indicatoare care se exfoliaza, se decoloreaza si ruginesc rapid, dar acestea sunt preferate pentru ca au un pret scazut, explica Florin Teleman, de la Departamentul marketing al firmei Vesta Investment.
Producatorii lucreaza cu materiale din import (folie mediu si inalt reflectorizanta), pentru care furnizorii percep diferente de pret rezultate din modificarea cursului valutar intre momentul facturarii si cel al achitarii importului. Organele administratiei publice nu accepta insa achitarea acestor sume suplimentare, ceea ce inseamna pierderi insemnate pentru ofertanti. De asemenea, beneficiarii de indicatoare rutiere nu-si onoreaza la termen contractele cu producatorii. De exemplu, SC Marcatin SA are de incasat de la clienti peste 900 milioane lei, in conditiile in care si firma are datorii de achitat fata de bugetul statului si cel al asigurarilor sociale, in valoare de 200 milioane lei. Asta inseamna noi majorari si penalitati pentru intarziere.
La reteaua de drumuri publice de care dispune Romania, volumul pietei indicatoarelor rutiere este de cel putin 600.000 bucati – ceea ce inseamna o medie de doua-trei indicatoare pe kilometru, fara a lua in calcul necesarul in localitati, cunoscut doar de primarii. Tinand cont de distrugeri – pentru ca aceste produse au un timp de viata limitat – si de furturi, potentialul pietei indicatoarelor se va stabiliza la aproximativ 25.000 bucati pe an.
Deocamdata, singura perceptie pe care o au conducatorii auto despre drumurile romanesti se rezuma la un suierat printre dinti: „Incurcate sunt caile Domnului, si prea putine indicatoare!”
Piata semnalizatoarelor rutiere indica risc de accidente
28 octombrie 1999, 12:00
Ultima modificare în 28 octombrie 1999, 15:00
Piata mijloacelor care asigura securitatea circulatiei cuprinde cateva categorii mari de produse si servicii care se refera la semnalizarea verticala (indicatoare), semnalizarea orizontala (marcaje) si parapeti directionali. Achizitionarea, amplasarea si intretinerea acestora intra in atributiile administratorilor de drumuri. Din reteaua totala de drumuri publice din Romania, care inseamna aproximativ 145.000 km, Administratia Nationala a Drumurilor (AND) gestioneaza doar 14.900 km. Consiliile l
Etichete: arhiva,
indicatoare,
rutier
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook