Raportul de date statistice arată că veniturile din furnizarea de reţele şi servicii de comunicaţii electronice obţinute în prima parte a acestui an au însumat 7,48 miliarde lei, în creştere cu 3,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cu excepţia serviciilor de telefonie fixă şi a celor de linii închiriate, care au înregistrat o scădere de aproximativ 11% a veniturilor faţă de semestrul I 2011, până la 745 de milioane de lei şi, respectiv, 133 milioane lei, celelalte venituri din servicii de comunicaţii electronice au înregistrat creşteri: serviciile de acces la internet (+16,2% până la 1,1 miliarde lei), serviciile de telefonie mobilă (+0,1% până la 2,7 miliarde lei), serviciile de retransmisie a programelor media audiovizuale liniare către utilizatorii finali (+2,6% până la 796 milioane lei). Veniturile din interconectare la puncte mobile şi, respectiv, la puncte fixe au înregistrat creşteri anuale de 1,4%, până la valoarea de 999 milioane lei, respectiv de 14,6%, până la 341 milioane lei.
Conform datelor raportate de furnizorii de telefonie fixă, în primele şase luni ale anului 2012, numărul de linii de acces a înregistrat o evoluţie relativ constantă faţă de sfârşitul anului 2011, cu creştere uşoară faţă de 30 iunie 2011 – 0,3%, ajungând la 4,68 milioane, în timp ce numărul de abonaţi a crescut cu 0,3% până la 4,05 milioane. O linie de acces este aşa numitul „post telefonic”, în timp ce un abonat este persoana fizică sau juridică ce a încheiat un contract cu furnizorul de servicii. Un singur abonat poate avea instalate mai multe linii de acces, fiecare cu numărul său de telefon. Din cele 4,68 de milioane de linii de acces la telefonia fixă, 3,84 milioane sunt instalate abonaţilor persoane fizice, reprezentând 82% din total, în timp ce 0,84 milioane de linii de acces sunt instalate abonaţilor persoane juridice.
Rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de locuitori (calculată ca raport între numărul total de linii de acces şi numărul de locuitori ai României) s-a menţinut la 24,6%, în timp ce rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodării (calculată ca raport între numărul de linii de acces furnizate persoanelor fizice şi numărul de gospodării din România) era de 54,2%.
Traficul realizat de către utilizatorii finali prin intermediul reţelelor publice fixe de telefonie continuă să scadă şi în prima parte a acestui an faţă de sfârşitul anului 2011 cu 0,7% şi, respectiv, cu 8,7% anual, ajungând la 2,8 miliarde minute. Din punct de vedere al structurii traficului, traficul de voce în reţelele fixe proprii a înregistrat o scădere anuală de 17% (până la 1,57 miliarde de minute), în timp ce traficul către alte reţele fixe şi către reţelele mobile a înregistrat creşteri cu 4% (până la 527 milioane de minute), respectiv cu 7% (până la 600 milioane de minute). De asemenea, traficul de voce către destinaţii internaţionale a înregistrat o scădere la nivel anual de 0,7% (până la 138 milioane de minute).
Vorbim mai puţin la telefonul fix
În prima parte a acestui an, la nivelul unei linii de telefonie fixă, s-a vorbit în medie, pe lună, 1 oră şi 41 de minute la telefonul fix, mai puţin cu 10 minute faţă de acceaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care un apel a durat în medie 3 minute şi 16 secunde, în scădere, de asemenea, cu 2 secunde.
În ceea ce priveşte serviciile cu valoare adăugată se remarcă creşterea cu 25,4% (până la 19,3 milioane de minute) a traficului din reţelele de telefonie fixă către numere naționale nongeografice din domeniul 0Z = 08, din care 17 milioane minute sunt efectuate către numerele cu acces gratuit de tipul 0800. Traficul către numerele de tipul 0Z = 08 efectuat din reţelele de telefonie mobilă a crescut cu aproape 41% anual, ajungând la valoarea de 15,5 milioane minute, efectuate cu precădere către numerele cu acces gratuit pentru apelant.
Traficul către numărul unic pentru apeluri de urgență 112 realizat din reţelele de telefonie fixă a crescut anual cu 17,3%, până la valoarea de 1,1 milioane minute, în timp ce traficul originat în reţelele de telefonie mobilă către acest număr a ajuns 6,2 milioane minute, înregistrând o creştere de 12,8%.
Conform raportului de date statistice, în România existau la mijlocul acestui an 5,5 milioane de utilizatori de pachete de servicii de comunicaţii electronice (servicii integrate şi servicii legate), în creştere cu 68,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ceea ce face ca rata de penetrare a pachetelor de servicii de comunicaţii electronice la 100 gospodării să ajungă la 77,6%. Din numărul total de utilizatori de pachete de servicii, 3,77 milioane sunt utilizatori de pachete formate din două servicii de comunicații electronice (2-play), în creştere cu 105,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce numărul de utilizatori de pachete formate din cel puţin trei servicii de comunicații electronice a crescut cu 21,5%, înregistrând 1,73 milioane de utilizatori.