Probabil ca sunt foarte putini cei care stiu ca Mos Craciun nu a purtat dintotdeauna haine rosii. Initial, acestea erau verzi. Transformarea s-a petrecut in 1931, iar vina o poarta Coca-Cola pentru ca, de atunci, la fiecare Craciun, ne-a bagat in cap, prin marketing si publicitate, noua imagine a Mosului. Pastrand proportiile, apropierea Sarbatorilor de iarna aduce o transformare similara pe piata romaneasca. Verdele Connex va disparea treptat si va fi inlocuit cu rosul Vodafone. Primu
Probabil ca sunt foarte putini cei care stiu ca Mos Craciun nu a purtat dintotdeauna haine rosii. Initial, acestea erau verzi. Transformarea s-a petrecut in 1931, iar vina o poarta Coca-Cola pentru ca, de atunci, la fiecare Craciun, ne-a bagat in cap, prin marketing si publicitate, noua imagine a Mosului. Pastrand proportiile, apropierea Sarbatorilor de iarna aduce o transformare similara pe piata romaneasca. Verdele Connex va disparea treptat si va fi inlocuit cu rosul Vodafone. Primul pas al acestui proces de rebranding e deja vizibil, cele doua marci vor coexista pe piata aproximativ inca jumatate de an, in aceeasi sigla, dupa care
Vodafone va opera pe piata romaneasca sub propriul nume.
Cel mai mare operator de telefonie mobila din lume a ajuns la o intelegere privind stingerea litigiului cu Telemobil, compania care detinea drepturile asupra marci in Romania. Nici una din cele doua parti nu a dorit sa comenteze termenii acestei intelegeri, dar surse din piata telecom dau drept sigura si o componenta financiara a acestui acord, negociata la Londra cu Inquam, actionarul majoritar al Telemobil.
Dubla predare de stafeta
Asocierea celor doua nume, Connex si Vodafone, va fi promovata pe toate canalele media si este insotita si de noi servicii ale operatorului, primul dintre acestea fiind abonamentul Vodafone Family. Campania de publicitate, intitulata “Impreuna”, a fost elaborata de McCann Erickson, agentia de publicitate care promoveaza grupul Vodafone la nivel mondial. Potrivit unor surse de pe piata publicitatii, Vodafone a alocat pentru Romania un buget de publicitate de peste 10 milioane de euro pentru primul an.
“Alaturarea celor doua nume va fi mentinuta atata timp cat va fi nevoie pentru ca brandul Vodafone sa se impuna pe piata. Deocamdata, Connex este un brand mult mai cunoscut in Romania decat Vodafone, care e asociat cu Manchester United si cu Ferrari mai degraba decat cu telefonia mobila. Rezultatele awareness-ului brandului Vodafone pe piata romaneasca vor fi masurate periodic, si in functie de aceasta se va decide momentul potrivit pentru renuntarea la numele Connex”, spune Ted Lattimore, fostul presedinte al Connex, care a predat in aceasta saptamana stafeta noului presedinte-director general, Liliana Solomon.
In septembrie 2004, un studiu IRSOP arata ca de brandul Vodafone au auzit 26% din romani, insa doar 18% l-au asociat cu telefonia mobila. “Clientii Connex vor fi curiosi sa afle ce le aduce noul brand. Sunt convins ca nu va exista nici un fel de confuzie serioasa in randul consumatorilor cu privire la rebrandingul companiei”, crede stefan Liute, strategy director la Grapefruit, firma de consultanta pentru identitatea corporatista si de brand. “Cat despre afacere, eu ma astept sa se dinamizeze, clientii business si consumatorii asteptandu-se la oferte comerciale noi in continut, nu numai in aparenta”, adauga el.
Alaturarea celor doua identitati nu va dura insa foarte mult. Potrivit oficialilor companiei, pana la jumatatea anului 2006, activitatea MobiFon-Connex va fi integrata complet in grupul Vodafone. De altfel, acest model de rebranding gradual a fost adoptat de Vodafone pe mai multe piete unde activeaza. Asa a fost cazul in Italia, cu preluarea Omnitel, iar in Austria, siglele A1 si Vodafone coexista si acum.
Singurul motiv pentru care Vodafone nu a facut acest pas pana acum a fost conflictul cu Telemobil, compania care opereaza reteaua de telefonie mobila Zapp si care a inregistrat marca Vodafone pe piata romaneasca in 1995. La inceputul lunii octombrie, Inalta Curte de Casatie si Justitie a dispus suspendarea judecarii dosarului Vodafone – Telemobil pentru dreptul de proprietate intelectuala asupra marcii Vodafone O cerere de stramutare a procesului, depusa de Telemobil, urma sa fie analizata de Inalta Curte de Justitie si Casatie la 10 noiembrie. Ceea ce ar fi prelungit lucrurile si ar fi fost cam tarziu pentru a mai declansa o “invazie” de rosu Vodafone, de Craciun.
Imperiul Vodafone In cifre
Angajati 60.000
Clienti 165 mil.
Venituri (mld. euro) 50,1
Profit brut (mld. euro) 20
Prezenta 41 tari
Vodafone a finalizat la 31 mai preluarea pachetului de actiuni detinut de Telesystem International Wireless Canada la operatorul de telefonie mobila MobiFon, care opereaza reteaua Connex. In urma tranzactiei, Vodafone detine, direct sau prin subsidiare, aproape 99% din titlurile companiei.
Grupul britanic a incheiat, in martie, un acord cu Telesystems International Wireless pentru a prelua 79% din capitalul MobiFon si toate actiunile Oskar Mobil din Cehia, in schimbul a 3,5 miliarde de dolari. Valoarea tranzactiei pentru MobiFon a fost estimata la 2,5 miliarde de dolari. Contractul include si datoriile de circa 950 milioane dolari ale celor doua companii, ceea ce ridica valoarea tranzactiei la 4,5 miliarde dolari.
Connex a raportat, in primele trei luni ale acestui an, venituri din servicii de 197,8 milioane dolari, cu 34% mai mult fata de nivelul consemnat in martie 2004. Numarul total de utilizatori a urcat pana la 5,25 milioane, la jumatatea acestui an. Compania estimeaza ca detine o cota de piata de 47% la finele lunii martie.
In luna martie 2005, actionarii MobiFon au aprobat dividende de 6.100 de miliarde de lei (214,9 milioane de dolari), care vor fi distribuite numai dupa indeplinirea unor conditii stipulate in contractele de imprumut ale companiei. Anul trecut, compania a acordat dividende de 4.607 miliarde de lei.