Piata televizoarelor schimba frecventa

mizeaza pe o crestere de 10-20%. Potrivit datelor asociatiei producatorilor din industria electronica si electrotehnica APREL, in 2003 in casele romanilor au intrat 953.000 de televizoare noi, adica cu peste 80% mai multe decat in 2002, iar valoric, piata a "sarit" de 130 de milioane de euro. "Aceasta explozie a vanzarilor va fi urmata de o implozie. Cresterea de anul trecut, sustinuta puternic de sistemul de rate, a fost artificiala, iar in 2004 se va resimti un recul de cel putin 30%. Deja, da

mizeaza pe o crestere de 10-20%. Potrivit datelor asociatiei producatorilor din industria electronica si electrotehnica APREL, in 2003 in casele romanilor au intrat 953.000 de televizoare noi, adica cu peste 80% mai multe decat in 2002, iar valoric, piata a „sarit” de 130 de milioane de euro. „Aceasta explozie a vanzarilor va fi urmata de o implozie. Cresterea de anul trecut, sustinuta puternic de sistemul de rate, a fost artificiala, iar in 2004 se va resimti un recul de cel putin 30%. Deja, datele pentru primul trimestru arata o recesiune a pietei”, anticipeaza Mircea Gavriliu, vicepresedinte APREL si director general al Eltek Engineering, firma care asambleaza televizoare marca NEI. Dupa calculele sale, piata nu poate absorbi mai mult de 750.000 de unitati pe an, iar asta in conditiile in care salariul mediu net pe economie ar fi de 150 de euro. Compania la sefia careia se afla Gavriliu, o asociere romano-britanica, a fabricat in ultimii zece ani peste un milion de televizoare, dintre care 250.000 au mers la export, in principal in Marea Britanie, Franta si Germania. Numai anul trecut, firma a produs 30.000 de aparate TV.Unul dintre principalii cinci jucatori din acest sector, Eko Electronics, care asambleaza televizoare sub marcile Hisense, Vortex, Symbio si Everest, tine acceleratia apasata si mizeaza in acest an pe majorarea productiei pana la 40.000 de unitati, comparativ cu 16.000 de unitati in anul precedent. „Aceste marci sunt relativ ieftine si chiar daca nu sunt de top, tehnologic fac parte dintr-o generatie superioara”, explica directorul general Dumitru Scutaru. Compania pe care o conduce este catalogata de el insusi drept o „indigenizare” a unei investitii pornite de o companie straina – Kokusai Koeki, a carei participatie a fost preluata de o firma romaneasca, dupa ce japonezii au decis sa iasa din afacere. „Ne-am relansat activitatea, comenzile sunt in crestere de la an la an”, spune Scutaru. Din toamna anului 2001, firma asambleaza sub cele patru marci, cu componente aduse din China. Productia este finantata de grupul F&J Romania.Pentru Romanel, marca proprie Platinium a fost locomotiva vanzarilor in 2003, cand a concurat strans cu rivalul Samsung. Tot anul trecut, firma a preluat importul si distributia exclusiva in Romania a marcii Haier, care se alatura LG, cel de-al treilea brand din portofoliul de televizoare al firmei. „Credem ca anul 2004 ne va aduce o crestere de 20% a vanzarilor”, spune Dan Cirstoveanu, directorul de vanzari al Romanel.Distribuita in Romania de Genco, marca de televizoare Samsung si-a adjudecat anul trecut prima pozitie in topul vanzarilor, cu 100.000 de unitati, iar pentru 2004 este vizata depasirea acestui nivel cu 25%.Din galeria importatorilor, Orion Romania, controlat de grupul singaporez Thakral, a distribuit anul trecut pe piata autohtona pana la 100.000 de televizoare, iar reprezentantii sai se asteapta ca vanzarile sa-si mentina avantul si in acest an. Daca preturile reduse nu vor reusi sa aduca mai multi romani in magazinele retailerilor de electronice, atunci o vor face campionatul european de fotbal si jocurile olimpice, spun cu incredere oficialii companiei.Potrivit APREL, anul trecut au fost vandute si 235.000 de televizoare la mana a doua, ceea ce ar corespunde unei valori a acestei piete de circa 12 milioane de euro. Trendul este puternic descendent, volumul vanzarilor situandu-se la jumatate fata de nivelul din 2001. „Ratele au „omorat” vanzarile de aparate TV second-hand si cred ca acest tip de afacere va disparea intr-un an sau doi”, considera reprezentantul APREL. Nu numai statisticile, dar si realitatea din teren prefigureaza decesul acestui business. Multi dintre intreprinzatorii din bransa au pus deja lacatul pe usa sau si-au reorientat afacerea, in vreme ce altii incearca sa „agate” mai multi clienti de la sate, in special din cele in care tocmai s-au instalat operatori TV prin cablu. Desi de mai mica intensitate, batalia se va da si in acest an la nivelul preturilor si al ofertelor de vanzare in rate, pentru ca miza ramane ridicata. Conform ultimului sondaj national de configurare a audientei TV, realizat de CURS si Mercury Research, la mijlocul anului trecut 14,4% din gospodariile populatiei nu aveau televizor. Din totalul aparatelor TV din locuinte, 16% erau alb-negru, iar 28,3% erau la mana a doua.