Gigantul american Amway mizează, în 2011, pe o creștere de 5% a afacerii în România, bazându-se pe sporirea forței de vânzări directe, prin atragerea de noi colaboratori din rândul celor rămași fără job ori aflați în căutarea celui de-al doilea loc de muncă.
Amway, Avon, Oriflame, Zepter. Aproape că nu există consumator din România care să nu fi cumpărat produse ale acestor companii de la cunoștințe, prieteni sau chiar de la membri ai familiei. Toate aceste nume, plus încă alte 30 de companii de vânzări directe prezente pe piața românească, cumulează anual o cifră de afaceri de aproximativ 300 de milioane de euro, având înrolați în activitățile lor mai mult de 300.000 de distribuitori. Aproape 20% dintre aceștia sunt înscriși la Amway, cel de-al doilea mare jucător pe această piață, după Avon, tot o companie americană, care a avut anul trecut în România vânzări de 111 milioane euro. De altfel, cele două rivale controlează, împreună, jumătate din piață.
Dacă Avon s-a axat pe cosmetice și produse de îngrijire personală încă de la intrarea în România, Amway a introdus acest segment după câțiva ani, acesta reprezentând, în prezent, 60% din totalul cifrei de afaceri, care la nivelul anului 2009 s-a situat la 109 milioane de lei (circa 25,7 milioane de euro). „Am înregistrat o scădere de la 128 de milioane de lei (34,75 milioane de euro n.red), pentru că s-a redus puterea de cumpărare din cauza crizei și, implicit, valoarea medie a comenzii. Chiar și așa, am înregistrat un profit de nouă milioane de lei (2,12 milioane de euro n.red)“, declară George Popescu, directorul general al Amway România, menționând că, pentru 2010, se așteaptă la o scădere de 10% a cifrei de afaceri. „Văd un potențial de creștere abia în 2011, pentru că oamenii doresc un venit suplimentar și sunt din ce în ce mai mulți români care vor să facă din colaborarea cu Amway o afacere, nu doar să consume. Acolo văd o creștere de 5%“, explică Popescu.
În Europa, România este în Top 10
La nivel european, Amway România se află în cea de a doua jumătate a topului primelor zece reprezentanțe care aduc cele mai bune venituri companiei-mamă. Însă Europa reprezintă doar 14%-15% din cifra de afaceri mondială, cu o valoare de 1,2 miliarde de dolari (aproximativ 877 milioane de euro). Compania americană a intrat în România în 1997, prin distribuirea produselor de îngrijire a locuinței. „Am intrat pe locul zece în piață, și am ajuns în prezent pe poziția a doua“, spune George Popescu. „Nu zic că-i prindem la anul (pe Avon, n.red), însă pe viitor nu se știe“, adaugă acesta. În România, compania are 50.000 de distribuitori, însă doar câteva mii dintre aceștia conduc o afacere. „Dintre toți distribuitorii, consumatori sau afaceriști, cel puțin 20.000 cumpără în fiecare lună“, spune managerul, potrivit căruia valoarea medie a unei comenzi este de 400 de lei (92,3 euro). Însă, spune acesta, „10% din comenzi sunt mai mari de 5.000 de lei (1.150 de euro)“.
Deși în Europa de Vest nu înregistrează rezultate spectaculoase, în România, din cauza problemei cu apa, 5%-10% din vânzările Amway vin din vânzarea dispozitivelor de tratare a apei. „Este un produs care necesită o investiție inițială mai mare, peste 2.500 de lei, dar se amortizează în timp“, spune George Popescu. Alături de acest produs, cosmeticele scumpe și suplimentele aduc cele mai multe încasări din punct de vedere valoric. Cantitativ însă, cel mai bine se vând produsele de îngrijire a locuinței, detergentul și pasta de dinți.
Compania, în cifre
VÂNZĂRI Peste 8,3 mld. de dolari (circa 5,9 mld. de euro) la nivel global. Pentru 2010 sunt estimate vânzări de 9 mld. de dolari.
REPREZENTANȚE În 80 de țări, cu aproximativ trei milioane de distribuitori.
ANGAJAȚI La nivel mondial, Amway are 13.000 de angajați. Local, sunt doar 37 de persoane.
28 de euro este taxa de intrare în rețeaua Amway. În funcție de vânzările efectuate, un distribuitor poate ajunge la încasări de mii de euro lunar