Primele trei luni din acest an au arătat, conform datelor statistice ale Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), o ușoară creștere a vânzărilor de vehicule comerciale. În perioada menționată, au fost comercializate în total 3.566 de astfel de mașini, cu peste 1.200 mai multe decât în primul trimestru al anului trecut.
„Cred că am trecut de partea cea mai grea a crizei și că vom intra pe un trend ascendent. Totuși, acest sentiment nu este încă foarte puternic și mă aștept ca cererea să fluctueze puțin de la un trimestru la altul. Problema nu este atât cererea în sine, cât contextul psihologic, faptul că potențialii clienți nu au încă încredere în această ascensiune. Pe de altă parte, companiile mai au încă de plătit datorii vechi și au nevoie să acumuleze fonduri suplimentare înainte de a-și permite să achiziționeze noi vehicule“, a declarat pentru Capital șeful operațiunilor Scania din România și Bulgaria, Tord Holmström.
Se așteaptă o dublare a vânzărilor
În opinia comercianților de mașini de transport, anul 2011 va fi mult mai bun decât cel anterior. Principalele creșteri se vor înregistra în segmentul vehiculelor comerciale ușoare (sub 3,5 tone) și al microbuzelor. Potențialul pentru vânzări  al acestora este mai mult decât dublu față de 2010. De altfel, încă din primul trimestru, se observă că aceste zone ale pieței au progresat puternic. Dacă vânzătorii de microbuze noi au plusat cu peste 144%, cei de comerciale ușoare au înregistrat vânzări mai mari cu 36,5% față de perioada similară din anul precedent. Acesta este un efect clar al reluării campaniilor de achiziții, în special de către firmele cu parcuri auto mari, care fie își înlocuiesc mașinile vechi, fie majorează numărul de vehicule în vederea unei previzibile creșteri a comenzilor.
„Cred că piața vehiculelor comerciale va crește cu cel puțin 100% față de vânzările din 2010. Iar segmentul construcțiilor va reveni la viață“, consideră Tord Holmström. Opinii similare au și alți comercianți, care par a fi convinși că, spre deosebire de piața autoturismelor, zona comercialelor va crește substanțial încă din acest an.
Cu toate acestea există și voci care se tem de migrarea clienților către mașinile de ocazie, mult mai ieftine și aflate în număr mare atât pe piețele externe, cât și în parcurile companiilor de leasing, recuperate de la cei care nu și-au mai permis să le plătească. Șeful Scania apreciază însă că, „deși este oribil pentru cei cărora li se întâmplă așa ceva“, recuperarea unor mașini de către firmele de leasing nu face decât să curețe piața și să ofere celor rămași în business posibilitatea de a reveni, din cauza cererii în creștere și a ofertei mai reduse, la marje de profit care permit dezvoltarea afacerilor. Tot potrivit lui Holmström, criza a contribuit la consolidarea brandurilor puternice, inclusiv Scania, pentru că acum clienții apreciază calitatea și costurile reduse de operare, nu doar prețul de achiziție.
Un indicator sensibil al stării economiei
Deși comercianții de vehicule comer­ciale au opinii diverse în privința ritmului în care va crește piața, sunt cu toții de acord că orice majorare a vânzărilor înseamnă totodată și un avans al producției, al consumului și are efecte puternice în PIB.
„Piața vehiculelor comerciale este o bună reflectare a ceea ce se întâmplă în întreaga industrie“, susține șeful Scania, adăugând și că, după scăderile puternice ale pre­țurilor pentru mașini de transport în 2008 și 2009, acum este de așteptat o majorare a acestora: „Atât transportatorii, clienții noștri, cât și noi avem nevoie de o îmbunătățire a profiturilor, pentru a ne asigura că operăm într-o industrie sănătoasă, în care fiecare jucător ­profesionist poate obține un randament bun al investițiilor făcute“.