Acum opt ani, erau comercializate 14.688 de vehicule de transport sub 3,5 tone, pentru ca în 2008 piaţa să ajungă la aproape 36.000. În acest an, plafonul maxim va fi în jur de 14.000 de unităţi.

Scăderea dramatică a vânzărilor de autovehicule din România nu mai este o noutate pentru nimeni. De cele mai multe ori însă, analiştii se mărginesc să pună sub lupă segmentul autoturismelor, neluând în seamă o zonă a pieţei despre care se spune că reflectă fidel evoluţia economică a unei ţări: vehiculele comerciale. Legătura dintre maşinile de transport şi economie este simplă: majoritatea celor care cumpără astfel de vehicule au cu siguranţă o firmă, fie ea cât de mică, iar achiziţionarea unui nou mijloc de transport arată că are resursele necesare pentru a se dezvolta.

Scădere de 70%

187-42975-capital_17_2.jpgSituaţia vânzărilor de vehicule comerciale este mult mai dramatică decât cea vizibilă pe piaţa autoturismelor. În timp ce comerţul cu autoturisme a scăzut în primele zece luni din acest an cu 54% faţă de perioada similară din 2008, piaţa vehiculelor de transport a scăzut cu nu mai puţin de 70%.  „E mult mai greu acum să convingem clienţii. Dacă anul trecut sau acum doi ani erau suficiente două-trei zile sau chiar mai puţin pentru a încheia un contract pentru o flotă, acum negocierile durează mult mai mult. Clientul vine, îi facem o ofertă şi apoi ia la rând majoritatea concurenţilor, ca să vadă dacă găseşte o ofertă mai bună. Pe urmă, face acelaşi lucru şi cu finanţatorii, fie bănci, fie companii de leasing. Abia după aceea revine la comerciantul care i se pare cel mai avantajos“, declară, pentru Capital, Eugen Grigoraş, brand-managerul Volkswagen Autovehicule Comerciale.

Pentru 2010, este de aşteptat ca piaţa LCV să atingă un volum cel mult egal cu cel înregistrat în acest an.

Confruntaţi cu această puternică  reducere a vânzărilor, dealerii s-au refugiat  către zona serviciilor postvânzare. „Dealerii încă se descurcă graţie zonei after-sales. Acolo încă se mai fac bani. Dacă nu au bani de maşini noi, măcar le repară pe cele pe care le au deja în parc. E drept că sunt şi clienţi care, din cauza scăderii activităţii lor, revin mult mai târziu decât era de aşteptat pentru revizii sau chiar reparaţii. Cei care au maşini lovite care necesită lucrări de tinichigerie sau mecanică nu au încotro. Ei sunt cei care asigură acum, în mare parte, activitatea dealerilor“, spune Eugen Grigoraş. Numai că, până şi în această zonă presiunea este tot mai mare. „Negocierea este extrem de intensă în privinţa serviciilor postvânzare. Dacă preţul maşinii este deja foarte scăzut şi nu prea mai e loc de negociere, la capitolul service se negociază totul, de la timpul de programare la timpul de reparaţie, costurile de manoperă şi aşa mai departe“, declară Andrei Dicu, reprezentant de vânzări al dealerului Porsche Bucureşti Nord.

Reprezentanţii AutoItalia, im­por­tatorul comercialelor Fiat, consideră că activitatea concesionarilor mărcii este menţinută la un nivel acceptabil graţie comercializării în tandem a LCV-urilor (vehicule comerciale uşoare) şi a autoturismelor. Astfel, balanţa de venituri şi cheltuieli este ceva mai echilibrată.

187-42976-17_g_108x25.jpg

Leasingul operaţional câştigă teren

Lipsa acută de fonduri care ţine clienţii, în special persoane fizice, departe de showroomuri pare să fi dat un impuls afacerilor derulate de companiile de leasing operaţional. „În condiţiile economice actuale, leasingul operaţional este soluţia optimă pentru companii, pentru că în acest fel nu îşi blochează bugetele prin achiziţionarea unei flote proprii“, consideră Daniel Ivan, director general al Fleet Management Services. Conform companiei LeasePlan, externalizarea flotei auto reprezintă o reducere a costurilor de 10-15% faţă de costurile pe care le are compania dacă îşi administrează singură parcul auto. Dar şi această soluţie are capcanele ei. În ceea ce priveşte întârzierile la plată ale clienţilor, LeasePlan, dacă nu a avut probleme cu firmele multinaţionale, a avut în schimb cu două firme mai mici care nu şi-au mai plătit ratele, iar maşinile au fost recuperate imediat.

Dealerii încă se descurcă graţie zonei after-sales. Dacă nu au bani de maşini noi, măcar clienţii le repară pe cele pe care le au deja în parcul auto.
Eugen Grigoraş, brand-manager  VW Autovehicule Comerciale

187-42977-copyofcapital_17.jpg