Consumatorii sofisticaţi preferă vinurile seci şi roşii, spun specialiştii în domeniu. În Romånia, însă, vinurile albe domină categoric piaţa.

De la an an, creşte numărul celor care preferă vinurile seci, în defavoarea celor dulci, şi soiurile roşii în faţa celor albe, constată Cătălin Grecu, director de marketing la Cotnari, neuitånd să menţioneze că vånzările vinurilor dulci comercializate de compania sa nu au fost afectate de aceste aceste tendinţe.

Vinurile de soi au avut în 2007, din punct de vedere valoric, o cotă de aproape 80% din piaţă, restul revenind vinurilor de masă, conform datelor companiei de audit şi cercetări de piaţă MEMRB IRI. În schimb, volumul vinurilor de masă våndut în 2007 reprezintă 50,3% din piaţă. Vånzările în funcţie de capacitatea ambalajului arată predilecţia romå­nilor atåt pentru vinurile îmbuteliate la 0,70/0,75 litri, segment care a reprezentat anul trecut 71,5% din piaţă, în termeni valorici, cåt şi pentru cele ambalate în recipiente de doi litri.

Din punctul de vedere al volumului de vin våndut anul trecut, sectorul On Premise (HoReCa) a ocupat doar 19,2% din piaţă, pierzånd teren în faţa sectorului Off Premise (magazine, alimentare, supermarketuri şi hipermarketuri), care a cumulat 80,8%.

În total, piaţa internă a vinului s-a ridicat în 2007 la valoarea de 450 de milioane de euro, iar pentru 2008 se prognozează o creştere de 10%. Potrivit studiilor MEMRB IRI, principalii jucători de piaţa vinului, Murfatlar, Vincon Vrancea, Jidvei şi Cotnari, au cumulat anul trecut, împreună cu Vinexport Focşani, circa 64% din valoarea vånzărilor şi 49,4% din volum.

Compania Murfatlar, cel mai mare jucător de pe piaţa autohtonă de profil, a avut anul trecut o creştere de 20% a cifrei de afaceri, iar pentru acest an şi-a propus să atingă 50 de milioane de euro, în condiţiile unui avans de 15%-20% al sectorului de vinuri şi prin intrarea pe noi segmente de piaţă. În 2007, Murfatlar a våndut aproximativ 20 de milioane de sticle de vin, cele mai mari creşteri înregistråndu-le mărcile Lacrima lui Ovidiu şi Conu Alecu, şi a investit 1,1 milioane euro în achiziţionarea unei linii noi de îmbuteliere şi 1,7 milioane de euro pentru un program de reîntinerire a viei, pentru ca în primăvara acestui an să cheltuiască 2,4 milioane de euro în vederea replantării a 220 de hectare de vie, precizează Daniel Negrescu, brand managerul companiei.

Cotnari, companie ce deţine 18,7% din volumul våndut pe piaţa romånească de vin, are în plan investiţii de peste zece milioane de euro pentru acest an. Cea mai mare parte, circa 5,1 milioane de euro, va reveni modernizării capacităţii de depozitare şi creşterii capacităţii de decantare. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la 24,5 de milioane de euro, iar pentru anul în curs şi-a propus să realizeze 28 de milioane de euro. Cotnari a våndut anul trecut 10,5 milioane de sticle de vin, cea mai marcantă evoluţie dintre mărcile casei avånd-o Dealul Cătălina, Feteasca Albă şi Tămåioasa Romånească.

Importurile au explodat, cu un avans de 500% în 2007

Şi vånzările Jidvei au crescut anul trecut, compania înregistrånd o cifră de afaceri cu 13% mai mare faţă de 2006. Pentru acest an, compania îşi propune o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro şi investiţii de reabilitare a viei de circa zece milioane de euro. „Continuăm programul de reabilitare a viţei-de-vie, început în 2006, mai demarăm un proiect pentru o cramă nouă şi un altul pentru reconversia a circa 100 de hectare de viţă-de-vie, prin schimbarea structurii de soiuri”, explică Costin Ghiţă, director de marketing la Jidvei. În 2007, compania a våndut 9,6 milioane de sticle de vin, 90% din acest volum reprezentånd vin de origine controlată. Din întregul portofoliu, cel mai bine s-a våndut Dry Muscat de Jidvei.

Compania Cramele Halewood, jucător activ atåt ca producător, cåt şi ca importator, are în plan pentru acest an un program de investiţii în valoare de trei milioane de euro, derulat pe o perioadă de doi ani. Anul trecut, compania a våndut pe piaţa internă 4,5 milioane de sticle. „Cel mai dinamic segment din portofoliul Halewood îl reprezintă vinurile importate, ale căror vånzări au crescut în 2007 cu peste 500% faţă de 2006″, spune Alfred Binder, brand manager la Cramele Halewood, cel mai mare exportator de vin îmbuteliat din Romånia.

În condiţiile în care mărcile autohtone domină piaţa internă de profil, creşterea importurilor de la un an la altul demonstrează că şi consumatorul romån de vin tinde să-şi ajusteze preferinţele în funcţie de standardele şi oferta de pe piaţa internaţională.

CLASICA BATERIE DE 0,7 l ŞI PETUL DE 2 L DOMINA RAFTURILE

Structura vånzărilor de vin în funcţie de capacitatea ambalajului (%)

 

 

Volum

Valoare

 

2006

2007

2006

2007

Pånă la 0,5 l

0,2

0,3

0,4

0,5

0,7 – 0,75 l

42,3

41,1

72,7

71,5

1 l

12,1

9,0

6,5

5,3

1,5 l

6,3

7,9

5,9

7,4

2 l

36,8

39,2

13,2

13,5

3 l

1,0

1,5

0,8

1,2

5 l

1,0

0,9

0,5

0,4

Alte capacităţi

0,4

0,1

0,1

0

SURSA: MEMRB IRI