Producatorii de vinuri se straduiesc din rasputeri sa consolideze imaginea vinurilor romanesti pe pietele externe. Mai multi producatori au trecut la producerea si comercializarea de vinuri care se clasifica in categoria superpremium. Acest lucru este foarte bun pentru ca demonstreaza potentialul de exceptie al Romaniei pentru producerea unor vinuri de mare clasa. Reusitele de ultima ora ale unor companii precum Murfatlar, Cramele Prahova, Carl Reh, Jidvei Vinttera, Vinarte, S.E.R.V.E., dar si a
Producatorii de vinuri se straduiesc din rasputeri sa consolideze imaginea vinurilor romanesti pe pietele externe. Mai multi producatori au trecut la producerea si comercializarea de vinuri care se clasifica in categoria superpremium. Acest lucru este foarte bun pentru ca demonstreaza potentialul de exceptie al Romaniei pentru producerea unor vinuri de mare clasa. Reusitele de ultima ora ale unor companii precum Murfatlar, Cramele Prahova, Carl Reh, Jidvei Vinttera, Vinarte, S.E.R.V.E., dar si a altor producatori se datoreaza investitiilor realizate in tehnologii moderne de vinificatie si in plantatii de vita de vie. Insa principalul obstacol il constituie obtinerea unor productii satisfacatoare de struguri de calitate superioara. „Cu mici exceptii, unde exista preocupare si se investeste pentru intretinerea culturilor de vita-de-vie, starea podgoriilor este proasta”, afirma Fiorenzo Rista, director tehnic la Vinarte. Productia este inceputa prin ingrijirea speciala a viei si identificarea parcelelor din care urmeaza sa fie recoltati strugurii la momentul optim. Aceasta inseamna ca pentru calitate se renunta la cantitate, ceea ce explica partial si costul. Sunt serii scurte, numarul sticlelor fiind limitat, si de regula se aleg anii cei mai favorabili. Maturarea se face de regula in butoaie mici de stejar, urmand o invechire a vinului direct in sticla in care va fi comercializat. Este lesne de inteles in aceste conditii de ce pretul unor asemenea vinuri depaseste 250.000 lei sticla si ajunge la unele sortimente pana la 800 – 900.000 lei.
Consumatorii de vinuri de calitate sunt tot mai multi
„Incet, dar sigur consumatorul roman de vin a inceput sa dobandeasca informatiile necesare pentru a putea opta pentru un produs de calitate. Studiile de piata arata ca in ultima perioada numarul de consumatori de vinuri din gama premium si super-premium a crescut”, considera Adrian Popescu, director comercial la Murfatlar. Dupa succesul inregistrat de gama Sec de Murfatlar, anul acesta se comercializeaza si „perla coroanei” sub denumirea de „Bennett Selection” care se compune dintr-un vin alb, Sauvignon Blanc, si unul rosu, Cabernet Sauvignon, ambele seci. Poarta semnatura celebrului oenolog australian, deoarece acesta le considera cele mai bune vinuri pe care le-a produs in ultimii 20 de ani. Cel alb a castigat titlul de cel mai bun vin alb sec la Olimpiada vinurilor 2001, iar la Ljubliana Cabernet Sauvignon a fost medaliat cu argint.
Noua colectie Castel Jidvei se inscrie in categoria vinurilor rezerva, invechite timp de trei ani la sticla. Colectia cuprinde cinci soiuri albe, specifice zonei Tarnavelor, si este semnata de dr. Ioan Buia. Trebuie mentionat ca cele mai bune vinuri de Muscat Ottonel si GewUrztraminer sunt obtinute in aceasta regiune, unde intrunesc conditii optime de dezvoltare. Spre deosebire de colectia denumita simplu Jidvei si care este compusa din vinuri predominant seci, Castel Jidvei cuprinde vinuri demidulci si dulci, numai Sauvignon Blanc fiind demisec.
Vinterra comercializeaza o colectie de varf, denumita „Hariton”, care contine, deocamdata, un singur sortiment: Feteasca Neagra 2000. „Pentru aceasta colectie folosim doar strugurii proveniti de pe parcele ingrijite special si numai in anii in care au fost intrunite conditiile prielnice pentru obtinerea unei calitati deosebite”, declara Maria Istvan, Vinterra. „Piata acestor vinuri este de abia la inceput, un dezavantaj major constituindu-l lipsa unor magazine specializate. Din aceasta cauza cele mai bune vinuri se comercializeaza prin restaurante sau hoteluri”, adauga dna Istvan. si Cramele Prahova au intrat pe aceasta piata cu gama de vinuri Bizantium. „Aceasta piata a vinurilor de lux este in crestere, formandu-se deja o clientela specializata. Cei care cumpara aceste sticle, de regula, le fac cadou, iar comercializarea lor se face numai in magazine care au standuri amenajate special pentru vinuri”, spune Mihai Chitic, director comercial la Cramele Prahova.
Catalin Paduraru, care detine marca Vinexpert, este la randul lui increzator in cresterea segmentului de piata al vinurilor din gama superpremium: „In ultimul timp se constata o cerere mai mare si formarea unor clienti constanti. Oamenii aleg acum un vin de calitate pe care stiu sa il aprecieze. Vinuri de exceptie pentru sarbatorile care se apropie sunt Bennett Colection, Feteasca Neagra 2001, produsa la ICVV Valea Calugareasca, Bizantium si gama Reserve XX – Vinia Iasi. De asemenea, Pinot Noir 1999, Private Reserve, Cramele Prahova, medaliat la Bruxelles, si Riesling Italian – Recas sunt potrivite pentru mesele speciale de sarbatori.”