La inceputurile anilor 90, pe piata romaneasca existau doar cativa producatori importanti de vopsele - Policolor, Azur Timisoara, Apolo Galati si Victoria Targoviste fiind cele mai reprezentative nume ale industriei de profil. Oferta de bunuri destinate utilizatorilor casnici era insa subdimensionata, existand in permanenta o penurie de produse pentru aceasta categorie de clienti. Tranzitia la economia de piata a condus la schimbari majore in situatia marilor producatori de vopsele din Romania
La inceputurile anilor 90, pe piata romaneasca existau doar cativa producatori importanti de vopsele – Policolor, Azur Timisoara, Apolo Galati si Victoria Targoviste fiind cele mai reprezentative nume ale industriei de profil. Oferta de bunuri destinate utilizatorilor casnici era insa subdimensionata, existand in permanenta o penurie de produse pentru aceasta categorie de clienti.
Tranzitia la economia de piata a condus la schimbari majore in situatia marilor producatori de vopsele din Romania. In plus, au aparut nume noi, produse noi si segmente noi de piata. Importurile, care la sfarsitul anului trecut reprezentau 46% din totalul vanzarilor, au contribuit si ele din plin la diversificarea gamei de produse comercializate.
Segmentul produselor decorative/arhitecturale a inregistrat o crestere semnificativa in ultimii ani. Oferta existenta in comert – intelegand prin aceasta vanzarile din magazinele si depozitele specializate – se adreseaza utilizatorului casnic, micilor meseriasi, lucrarilor de intretinere si reparatii din scoli, primarii, spitale etc. Pentru lucrari de anvergura, de cele mai multe ori, utilizatorii industriali, respectiv firmele de constructii, sunt abordati direct de catre producator.
In acest moment, piata vopselelor decorative pentru consumatorii casnici este puternic divizata. Exista un numar restrans, de trei – patru concurenti, care detin peste 50% din cota ce revine produselor in dispersie apoasa si celor pe baza de solventi organici (emailuri), diferenta fiind impartita intre un numar foarte mare de mici producatori si importatori. Acest lucru reiese si din studiul de retail audit realizat de compania Daedalus Consulting, studiu care monitorizeaza vanzarile cu amanuntul din magazine pe perioada unei luni.
Firma DALfa Romania comercializeaza urmatoarele tipuri de produse decorative: tencuieli (acestea detinand o cota de piata valorica de 38,5%, in retail audit), dispersii (18,1%), vopsea pentru lemn si metal (2%), lac incolor pentru lemn (9,1%), bait pentru lemn (45,9%) si grund de protectie pentru lemn si grund anticoroziv pentru metal. Cu exceptia tencuielilor si dispersiilor, unde produsul cel mai vandut este Superweiss, celelalte categorii au fost introduse in fabricatie in luna mai a acestui an.
„Activam pe o piata in expansiune, in care actorii initiali (firmele de stat) si-au schimbat structura actionariatului si cea organizatorica, fiind nevoiti sa-si restructureze serios activitatea. Acest lucru a permis accesul pe piata a unor noi jucatori, mai flexibili”, este de parere Liviu Stan, director general la DALfa Romania.
Aflata de zece ani in Romania, firma KA