Piaţa cafelei creşte cu sorbituri mici

Cafeaua „3 în 1“ s-a remarcat ca evoluţie în piaţa totală de profil, ajungând să deţină 50,6% din segmentul produselor instant, din punctul de vedere al cantităţilor vândute în retail, respectiv 26,4%, ca valoare a acestora. După petrol, cafeaua este cel mai tranzacţionat produs din lume, fiind considerată „aurul negru al industriei bunurilor de larg consum“. Ca băutură, este licoarea cea mai răspândită de pe mapamond: anual, se consumă peste

Cafeaua „3 în 1“ s-a remarcat ca evoluţie în piaţa totală de profil, ajungând să deţină 50,6% din segmentul produselor instant, din punctul de vedere al cantităţilor vândute în retail, respectiv 26,4%, ca valoare a acestora.

După petrol, cafeaua este cel mai tranzacţionat produs din lume, fiind considerată „aurul negru al industriei bunurilor de larg consum“. Ca băutură, este licoarea cea mai răspândită de pe mapamond: anual, se consumă peste patru miliarde de ceşti de cafea în întreaga lume.

Pe plan local, piaţa totală a evoluat constant, de la 20.000 de tone, în anul 1998, la aproximativ 30.000 de tone – estimare pentru acest an. În prezent, românii consumă aproximativ două kg de cafea/an/locuitor – adică mai puţin de jumătate din media înregistrată în Uniunea Europeană -, în condiţiile în care, în urmă cu zece ani, consumul era de 0,9 kg/locuitor.

Cei mai puţin dedaţi acestui „viciu“, cel puţin în ceea ce priveşte cafeaua tradiţională, sunt tinerii sub 30 de ani care, în consumul zilnic, sunt atraşi mai degrabă de înlocuitori ai acestui produs – băuturi energizante, băuturi pe bază de cafeină sau înlocuitori –, şi de specialităţile de cafea instant. Motiv pentru care portofoliile marilor producători s-au modificat substanţial în ultimii ani, fiind adaptate tendinţelor din piaţă.

„Penetrarea acestei categorii în rândul populaţiei este mare, dar consumul este în continuare mic, mult mai scăzut decât în celelalte ţări din Uniunea Europeană“, afirmă Raluca Predoi, corporate affairs manager Nestlé România. „Piaţa s-a segmentat destul de puternic în ceea ce priveşte preţul şi calitatea produselor, cafeaua premium având un mare potenţial pe termen lung. A crescut segmentul cafelei solubile, iar o altă particularitate a pieţei o constituie faptul că, în România, se preferă cafeaua mai dulce“, adaugă Raluca Predoi.

Compania Nestlé este prezentă în România cu o gamă largă de produse, toate sub brandul Nescafé: Brasero, Red Cup, Gold, Gold Decaf, „3 în 1“ (Original, Mild şi Strong), Cappuccino şi Frappé.

„Tot mai multe studii ne îndrumă astăzi să privim cafeaua ca parte dintr-un stil de viaţă echilibrat şi activ. Antioxidanţii, unul dintre ingredientele cafelei, sunt descoperirea care ne-a oferit o cu totul altă perspectivă asupra acestei băuturi, cunoscută fiind acţiunea lor benefică asupra celulelor organismului“, precizează Raluca Predoi.

Piaţa creşte, gusturile se diversifică

Mixurile, alături de cafeaua instant, câştigă tot mai mult teren în preferinţele consumatorilor români. Astfel, potrivit monitorizărilor MEMRB, în retail, vânzările de cafea solubilă au ajuns să deţină, în septembrie 2007, aproape 40% din piaţa totală, ca valoare a vânzărilor. Varianta tradiţională a categoriei continuă să deţină cea mai mare pondere (60,7%), însă specialităţile, respectiv frappé, cappuccino, ice coffee şi, mai ales, „3 în 1“ au contribuit substanţial la creşterea acestui segment. Deşi este un concept relativ nou în România, fiind lansat în urmă cu patru ani, instant „3 în 1“ se bucură de succes, îndeosebi în rândul tinerilor şi persoanelor active, pentru care contează să aibă la îndemână un produs ce conţine toate ingredientele în dozajul potrivit.

Vânzările de cafea instant solubilă se bazează, în cea mai mare parte, pe produse tip „sachet“ – pliculeţe de 1,8 grame sau de 2 grame – (care deţin 41,4%) şi pe cele de 100 de grame (34,7%). În ceea ce priveşte cafeaua măcinată preambalată, se preferă ambalajele la 100 de grame (42,3%) şi cele la 250 de grame (37,1%).

Categoria «3 în 1» îşi continuă ascensiunea

Tymbark Maspex România – companie care până în decembrie anul trecut se numea La Festa International – este parte componentă a Grupului Maspex Wadowice Polonia. Primul produs comercializat la noi a fost Cappuccino La Festa, devenit, în scurt timp, lider pe segmentul lui de piaţă. Din septembrie 2006, compania a început producţia în România.

Pe segmentul instant, Tymbark Maspex este prezentă cu produse din gama La Festa: Chocolatta, Cappuccino, „3 în 1“, Ciocolată Caldă.

„Evoluţia pieţei pe segmentul specialităţilor de cafea şi al ciocolatei calde diferă de la o categorie la alta“, constată Cătălin Iagaru, senior brand manager, Divizia Produse Instant, Tymbark Maspex România. În opinia sa, în momentul de faţă, piaţa de cappuccino este în uşoară scădere, pe segmentul ciocolatei calde se înregistrează o stabilizare a volumului vânzărilor, în timp ce categoria „3 în 1“ continuă să aibă un potenţial ridicat şi în următoarea perioadă.