Doar 23% din clienţii societăţilor de leasing sunt persoane fizice. Un procent destul de redus pentru care companiile trebuie să aplice provizioane suplimentare aferente împrumuturilor în valută, aşa cum a cerut BNR.
Modificările sistemului de finanţare în valută solicitate de banca centrală afectează doar persoanele fizice, chiar dacă, la început, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a lăsat să se înţeleagă că majorarea provizioanelor va afecta şi împrumuturile persoanelor juridice. Cum piaţa de leasing finanţează clienţi corporativi în proporţie de 73% şi persoane fizice în proporţie de numai 23%, leasingul scapă în mare măsură de noile restricţii impuse de banca centrală. De asemenea, finanţările de leasing sunt acordate preponderent în euro, motiv pentru care nici majorarea dobânzii de politică monetară nu le afectează prea puternic.
„Impactul generat de majorarea provizioanelor aferente finanţărilor în valută creşte de la 0% la 0,7%“, spune Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociaţiei de Leasing şi Servicii Financiare NeBancare (ALB). Mai mult, Cornel Coca Constantinescu, preşedintele MKB Romexterra Leasing, anunţă că societatea pe care o conduce a primit avizul de la BNR pentru a creşte gradul de îndatorare a persoanelor fizice de la 40% la 60%.
Problemele cu care se confruntă leasingul sunt legate mai degrabă de normele de aplicare ale noilor standarde de contabilitate. „Din păcate, Ministerul Finanţelor nu are încă o opinie în privinţa cererii noastre de a ne evalua poziţiile de schimb valutar lunar şi nu anual“, spune Ahciarliu.
Cu toate acestea, din cauza crizei financiare internaţionale şi a scumpirii finanţărilor pe plan extern, din octombrie anul trecut şi până în prezent, dobânda la finanţările în sistem leasing a crescut cu procente cuprinse între 0,5% şi 2%, în funcţie de compania de leasing şi de politica sa pe piaţa românească. Nu este exclus ca în continuare să avem şi alte mişcări în sus ale dobânzilor pe piaţa de leasing, dar secvenţial, cu 0,5%-1%.
Clienţii în vârstă preferă CAR-ul
Chiar şi aşa, actorii de pe piaţa de leasing sunt încrezători că afacerile lor nu vor fi afectate de scumpirea finanţărilor. „Rezultatele preliminare ale unui studiu de piaţă al IMAS, comandat de ALB, arată că persoanele care apelează la credit ipotecar sau leasing financiar aparţin unei categorii elitiste, care nu va renunţa la o astfel de finanţare din cauza unei scumpiri“, spune Adriana Ahciarliu.
Acealaşi studiu are şi o serie de concluzii privind finanţările persoanelor fizice prin instituţii financiare nebancare (IFN). Membrii ALB acoperă şi 50% din piaţa IFN. Majoritatea creditelor de nevoi personale contractate de populaţie au ca destinaţie plata facturilor la utilităţi sau acoperirea datoriilor contractate de debitori la terţe persoane. Cât priveşte însă viitorul creditului de nevoi personale în România, BNR nu va afecta foarte mult viteza acestuia prin normele adoptate. „Majoritatea persoanelor fizice, de 40-45 de ani, care apelează la un împrumut fără destinaţie, se împrumută prin casele de ajutor reciproc, instituţii în care nu se aplică normele BNR şi în care nu contează absolut deloc gradul de îndatorare“, spune Ahciarliu.
În concluzie, piaţa finanţărilor adiacente celor bancare îşi vede liniştită de drum, afectată în prea mică măsură de reglementările băncii centrale. Profilul persoanei care apelează la finanţările IFN sau CAR, este cel al unui bărbat de 45 de ani, cu venituri modeste, care trăieşte în mediul urban (oraş de mărime medie, 50.000 – 200.000 de locuitori) şi se împrumută din necesitatea de a trăi şi nu pentru a-şi îmbunătăţi nivelul de trai.
«Impactul majorării provizioanelor aferente finanţărilor în valută creşte de la 0% la 0,7%. Se aplică doar persoanelor fizice, nu şi celor juridice.»
Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociaţiei de Leasing şi Servicii Financiare NeBancare (ALB)
Evolutia pietei de leasing
Finanţările acordate sectoarelor economiei naţionale au fost diverse: 21% (974 milioane euro) din total au vizat echipamentele cu scop industrial, 9% (406 milioane euro) sectorul imobiliar şi 70% (3,27 miliarde euro) sectorul transporturilor (din care autoturismele deţin 52%).
Avans
51,3% A fost procentul de creştere a pieţei de leasing în 2007 faţă de anul precedent. Totalul activelor finanţate în sistem leasing a ajuns la 4,945 miliarde de euro. Ponderea leasingului financiar în această cifră este de 98%.