În ultimele luni, oamenii din publicitatea românească au consumat multe pixuri şi hârtie pentru a-şi scrie demisiile sau transferurile. Asistăm la cea mai mare migraţie din ultimii zece ani din publicitatea autohtonă. Cauza acestor mişcări de personal se datorează creşterii bugetelor din piaţă.
Unii dintre publicitari şi-au motivat decizia plecării prin faptul că „s-a umplut paharul“, pentru alţii, pur şi simplu, „a venit vremea pentru o schimbare“. Cert este că directori de creaţie, PR-işti, oameni de media sau directori şi-au „luat zborul“ în această toamnă spre alte companii sau, pur şi simplu, au părăsit (pentru o bucată de timp?) scena advertisingului.
Migraţia de publicitari din ultimele luni justifică o serie de întrebări: De ce se înregistrează acum un vârf de mişcări? Este un fenomen fără precedent sau un fapt normal pe care presa de specialitate îl umflă?
Radu Florescu, preşedintele grupului Saatchi România, recunoaşte faptul că este prima dată când „ne confruntăm cu o asemenea migraţie“. El susţine că piaţa a crescut cu 7%, iar volumul de muncă e foarte mare. Florescu estimează că această migraţie va mai dura puţin peste un an, după care lucrurile vor reveni la normalitate.
Victor Dobre, fost director Scala JWT şi actualmente director al Asociaţiei Internaţionale a Publicităţii (IAA – România), consideră că ceea ce se întâmplă acum în industrie este o chestiune naturală: „După 15 ani de publicitate, în România, este normal să asistăm şi la un schimb de generaţii.“ Daniel Gavrilă, fostul managing director de la Lowe&Partners, este de aceeaşi părere şi vede toată această poveste ca o simplă coincidenţă. „Pur şi simplu, câţiva oameni au considerat că s-a terminat ceva: poate răbdarea, buna credinţă, încrederea sau poate altceva“, afirmă Gavrilă.
Ştefan Iordache, managing partener la agenţia Leo Burnett, explică aceste schimbări şi prin faptul că aderarea ţării noastre la UE va duce la o veritabilă explozie a pieţei publicitare pentru următorii trei-patru ani. Aceasta va avea ca efect o presiune şi mai mare asupra resurselor umane. Radu Florescu subliniază: „Asistăm la o presiune a timpului, presiune care forţează agenţiile să caute personal mai competitiv. De aceea, oameni cu puţină experienţă sunt puşi în poziţii care îi depăşesc“.
Concluzia unanimă este că piaţa a evoluat mai rapid decât resursele umane. „Această creştere creează oportunităţi pe care cei mai abili negociatori din domeniu le speculează“, explică Adrian Boţan, director de creaţie la McCann-Erickson.
Adrian Stanciu, partener firma de consultanţă în resurse umane Ascendis, spune că aceste schimbări se petrec pe toate segmentele aflate în deficit pe piaţa muncii, şi sunt afectate cele care solicită specialişti (media, publicitate, industria farmaceutică, bănci, asigurări). Este un fenomen fără precedent în istoria publicităţii noastre? Adrian Stanciu povesteşte că în anii ‘95 s-a întâmplat ceva asemănător, dar nu la nivel de fenomen. Atunci, valoarea pieţii de publicitate a trecut brusc de la zece milioane la 100 de milioane de dolari.
Manuela Necula, Head of Country Ogilvy Grup România, compară acest moment cu perioada de dezintegrare a agenţiei D’Arcy: „Atunci a luat sfârşit un sistem foarte închis şi destul de exclusivist, care a lansat în piaţă un număr mare de oameni de calibru înalt şi care a modificat peisajul industriei româneşti de comunicare. „Necula notează şi diferenţele dintre cele două momente: „Atunci, agenţiile nu comunicau public aspectele interne şi mutările dintr-o companie în alta cu aceeaşi deschidere şi aplomb cu care o fac astăzi. Toate aceste lucruri erau mai puţin mediatizate“.
Efectele acestor „migraţii“ nu par să creeze panică şi îngrijorări oamenilor din publicitate. Adrian Boţan este optimist, cu o singură condiţie: „Oamenii care lucrează în aceeaşi companie trebuie să aibă valori şi scopuri comune. Dacă valoarea este banul, atunci relaţia nu durează“.
Victor Dobre vede totuşi şi partea proastă a acestui fenomen: „În disperare de cauză, agenţiile pot supralicita absurd salariile. Într-o ţară ca România, în care bunul-simţ este un concept extrem de rar, dacă îi propui unui mediocru un salariu lunar echivalent a 12 salarii minime pe economie, rişti să distrugi un întreg sistem de valori, pentru că omul chiar va crede că e bun şi se va purta ca atare.“
Şirul de demisii a început în această vară cu plecarea lui Victor Dobre de la Scala JWT. Alegerea lui a fost Asociaţia IAA-România, unde şi-a propus să facă mai multe schimbări, printre care înfiinţarea unui sediu pentru întâlnirea membrilor.
În urmă cu o lună, RĂzvan Varabiescu, Buying Media Director la agenţia Media Direction, îşi dăduse demisia pentru a se îndrepta către Splendid Media. Negocierile pentru funcţia de director executiv au fost suspendate în prezent.
De pe poziţia de director de creaţie al GMP, Emilian Arsenoaie a schimbat faţa creaţiilor publicitare ale agenţiei, propulsându-le în festivalurile de creaţie. A plecat recent la Leo Burnett.
Gabriela Lungu, managing director Ogilvy PR, a fost sedusă de ideea unei afaceri în PR cu fraţii Iordache (Leo Burnett). Ea a fost numită director executiv în noua agenţie PR, Practice, unde
este şi acţionar.
Mihai Coliban a renunţat la poziţia de director de creaţie la Lowe&Partners după doi ani şi jumătate. Interveviat de Capital, Coliban a criticat în termeni duri compania. Oficialii firmei nu i-au răspuns public.
Fără nici o legătură cu Mihai Coliban, Daniel GavrilĂ a părăsit funcţia de director executiv al agenţiei Lowe&Partners. Conducerea operativă a fost preluată de Veronica Savanciuc, preşedinte şi CEO Lowe România.
Alte plecari importante
Miki Vârtosu, directorul executiv al firmei MediaCom, a părăsit în urmă cu trei săptămâni conducerea agenţiei. El a ales o carieră în domeniul imobiliar.
Agenţia Ogilvy&Mather l-a pierdut pe Razvan Capanescu care ocupa postul de director de creaţie. Acesta a ales să muncească la Publicis, pe aceeaşi poziţie.
Ema Prisca a fost copywriter la Leo Burnett&Target. A ales să plece la Graffiti/BBDO. La seminariile AdBreak, a fost întrebată de public dacă motivele plecării a fost o ceartă cu Bogdan Naumovici. Prisca a evitat să răspundă.
Albert Nica, om de creaţie, şi-a părăsit propiul shop de creaţie pentru a ocupa funcţia de director de creaţie la Ogilvy&Mather.
Raluca Burileanu, PR manager Graffiti/BBDO, a plecat la un client: Wrigley. Se ocupă de comunicare
şi PR.
Agenţia de media ArboMedia a avut şi ea pierderi de personal. Claudia Ion, director general adjunct, împreună cu Serban Manea, TV sales director, au părăsit compania pentru postul de televiziune Kanal D. Cei doi vor ocupa funcţii de conducere în departamentul de vânzari al televiziunii.