Distribuitorii străini de pantofi de lux îşi fac intrarea în România, flancaţi de branduri din segmentul mediu. Pe măsură ce investiţiile în centre comerciale se înmulţesc, cresc şi afacerile importatorilor de îmbrăcăminte şi încălţăminte. Numai anul acesta au intrat pe piaţă nume precum Humanic şi Deichmann. Miza: o piaţă de circa jumătate de miliard de euro. Clienţi mai pretenţioşi, investiţii mai multe, însă discreţie maximă din partea jucătorilor.
Distribuitorii străini de pantofi de lux îşi fac intrarea în România, flancaţi de branduri din segmentul mediu. Pe măsură ce investiţiile în centre comerciale se înmulţesc, cresc şi afacerile importatorilor de îmbrăcăminte şi încălţăminte. Numai anul acesta au intrat pe piaţă nume precum Humanic şi Deichmann. Miza: o piaţă de circa jumătate de miliard de euro.
Clienţi mai pretenţioşi, investiţii mai multe, însă discreţie maximă din partea jucătorilor. Astfel ar putea fi descrisă piaţa locală a retailului de încălţăminte. Silke Janssen, reprezentantul producătorului german Deichmann, spune că a ales anul 2007 pentru intrarea pe piaţă deoarece integrarea în Uniunea Europeană a transformat România într-o piaţă interesantă pentru jucătorii din celelalte ţări membre. În plus, spune el, nu trebuie uitată mărimea pieţei, implicit potenţialul de creştere, dar şi prognozele privind puterea de cumpărare.
„Cu siguranţă că este o tendinţă a unei pieţe în continuă dezvoltare“, explică Ioana Stan, director de marketing la Otter Distribution, un jucător mai vechi, dar în plină expansiune. „Vom asista la multe intrări pe piaţa românească şi la multe proiecte în domeniul de real estate“, adaugă ea. Pentru început, compania austriacă Leder & Schuh International AG a deschis o filială la Sibiu, Leather & Shoe SRL, iar Top Retail, firmă ce deţine magazinul Catwalk din Capitală, va importa şi marca de pantofi de lux Bally.
Top Retail va deschide magazinul Bally până la sfârşitul anului, în zona hotelului Intercontinental din centrul Bucureştiului. „Este un semn bun că o marcă de lux decide să intre într-o ţară“, spune Adrian Puiu, unul din acţionarii firmei. „Practic, înseamnă că, din punct de vedere al educaţiei „fashion“ şi al veniturilor, lucrurile merg într-o direcţie bună“.
Ambele companii sunt însă foarte discrete în ceea ce priveşte planurile de dezvoltare, un motiv fiind acela că, în lipsa unor studii de piaţă, fiecare retailer este foarte atent la ceea ce face competiţia. Mai transparenţi, reprezentanţii Deichmann spun că intenţionează ca până la sfârşitul acestui an să deschidă cinci sau şase magazine. În luna august, compania a inaugurat magazinele din Piteşti, Roman şi Arad, iar în octombrie, pe cel din Cluj-Napoca. Oraşele au fost alese pentru că se află în zone diferite ale ţării, asigurând acoperirea unei zone mai întinse, politica firmei fiind aceea de a se plasa în locaţii centrale, mall-uri şi depozite din apropierea oraşelor.
În afara Germaniei, Deichmann este reprezentat în alte 13 ţări europene. În fiecare dintre ele, compania comercializează încălţăminte modernă la preţuri atractive, concept cu care vrea să cucerească şi piaţa românească. „Gama de produse este adaptată condiţiilor de piaţă din România şi croită după referinţele date de clienţi“, explică Silke Janssen.
Care sunt preferinţele românilor?
Ioana Stan spune că obiceiurile de cumpărare ale clienţilor sunt în cele din urmă o consecinţă a dezvoltării pieţei de retail. „Clientul nu mai este nevoit să cumpere primul pantof care îi satisface necesităţile. Poate alege între preţuri, modele şi mărci. Mall-urile sunt în vogă şi răspund cerinţelor unei palete foarte largi de clienţi“. Practic, este un „cerc vicios“: cerinţele variate alimentează extinderea lanţurilor de magazine şi intrarea unor mărci noi pe piaţă, rezultând o varietate mai mare de produse, care, la rândul său, ridică pretenţiile cumpărătorilor. Iar decizia de cumpărare este influenţată de preţ, calitate, dar şi de notorietatea brandului. „Tocmai de aceea, în magazinele Otter încercăm să promovăm o gamă foarte largă de mărci consacrate la nivel european“, completează Ioana Stan. Anul acesta, Otter a inaugurat patru magazine în Bucureşti, Iaşi şi Târgu Mureş, iar până la sfârşitul anului vor fi inaugurate încă trei în Braşov, toate acestea aducând o cifră de afaceri de 45 de milioane de lei. Pentru Otter Distribution lucrează în prezent 150 de angajaţi. Şi Deichmann a recrutat deja 63 de persoane, majoritatea pentru cele patru magazine. De asemenea, Leather & Shoe va deschide primul magazin sub marca Humanic în Băneasa Shopping Center, compania având deja 300 de locaţii în şapte ţări europene.
Importurile fac legea
POTENŢIAL Conform ultimelor statistici ale Organizaţiei Patronale din Sectorul Pielărie şi Încălţăminte, românii cumpără anual, în medie, 2,7 perechi de încălţăminte, în special pantofi importaţi din state precum Italia, India sau China.
ESTIMARE În total, România importă anual 60 de milioane de perechi de pantofi, cu precădere din Italia, Portugalia, Spania, China şi India. Dacă evaluăm costul unei perechi, în medie, la 50 de euro, rezultă o piaţă de 300 de milioane de euro numai din import. Dacă adunăm şi producţia internă, avem o piaţă totală de circa jumătate de miliard de euro. Costurile de producţie a unei perechi de încălţăminte în ţara noastră este de circa 14-15 euro, peste nivelul de 8-10 euro din India.