Intrarea noilor operatori a erodat în ultimul an poziţia de lider autoritar al companiei Blue Air

În condiţiile în care traficul aerian la nivel global creşte anual cu 6%, în România creşterea este de 20%. Companiile low cost, care au transportat anul trecut circa un milion de pasageri, sunt principalii „vinovaţi“ pentru această dinamică.

În urmă cu doi-trei ani, supremaţia low cost în România era deţinută de către operatorul autohton Blue Air. Între timp, traficul aerian s-a intensificat şi noi companii, cu cotă de piaţă semnificativă în Europa, au pătruns pe piaţa românească. Printre ultimii intraţi în jocul aerian se numără şi Germanwings, divizia de low cost a operatorului Lufthansa, care a început să opereze pe ruta Köln – Bucureşti, de trei ori pe săptămână, şi estimează atragerea unui număr de aproximativ 30.000 de pasageri în primul an. De asemenea, din luna mai, divizia low cost a spaniolilor de la Iberia, Clickair, s-a lansat în ţara noastră. În acest an, mai sunt aşteptate să „aterizeze“ marile companii europene EasyJet şi Rynair. „Piaţa va deveni stabilă către sfârşitul deceniului, iar numărul pasagerilor transportaţi de companiile low cost se va dubla“, spune Jozsef Varadi, CEO Wizz Air.
Pentru că de anul trecut au intrat cel puţin patru operatori pe piaţa noastră, oferta de preţuri a fost extrem de competitivă. Această situaţie a tulburat „apele“ liderului Blue Air, a cărui cotă de piaţă a scăzut în primul semestru al acestui an cu 6% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2006, conform studiului realizat de compania de consultanţă şi audit OAG. Şi compania italiană My Air a pierdut teren, potrivit aceluiaşi studiu, înjumătăţindu-şi cota de piaţă în primul semestru al acestui an faţă de 2006. Anul trecut, peste 220.000 de persoane au ales să călătorească cu această companie, iar pentru 2007 se aşteaptă o creştere a numărului de pasageri cu cel puţin 15-20%. Explicaţia scăderii cotei de piaţă este simplă: numărul operatorilor s-a dublat, iar Italia este cea mai vânată destinaţie, astfel că preţurile sunt extrem de competitive.
În primele patru luni ale anului trecut, capacitatea zborurilor low cost a fost de 316.448 de locuri. Pentru aceeaşi perioadă a acestui an, capacitatea s-a triplat, astfel că, per total, companiile low cost dispuneau la sfârşitul lunii aprilie de 916.246 de locuri. „Pe baza experienţei pe care o avem şi în alte pieţe europene, suntem convinşi că piaţa îşi va păstra gradul de creştere cu 20% în următorii ani“, declară Varadi. Succesul înregistrat în România, determină compania Wizz Air să-şi extindă operaţiunile în mai multe oraşe. „Timişoara şi Arad, precum şi zona Moldovei, sunt pieţe importante pentru noi şi, mai devreme sau mai târziu, vom zbura şi acolo“, adaugă Varadi.
Operatorul slovac Sky Europe, care operează din Bucureşti zboruri către Viena, va introduce curse către capitala Austriei, operate din Timişoara, începând din octombrie. „Am pus deja în vânzare biletele pentru Timişoara-Viena şi retur, iar preţul unui zbor dus-întors este de 54 de euro cu toate taxele incluse“, spune Mihaela Badic, directorul de marketing al companiei.

Aeroportul şi flota contează

Cum câştigă clienţi un low cost faţă de o companie tradiţională? Operează în principal pe aeroporturi secundare, astfel încât costurile de operare sunt mult mai scăzute. Taxele de aeroport variază între 50 de euro şi 80-90 de euro, în funcţie de destinaţie. Destinaţiile sunt un alt avantaj al companiilor aeriene, care au o mai mare flexibilitate faţă de compania de stat. Spre exemplu, Blue Air operază rute pe care Tarom nu le are în portofoliu, cum este, de exemplu, Lisabona. Anul trecut, Blue Air a transportat aproximativ 500.000 de pasageri, iar pentru acest an se estimează o majorare de 20%. La rândul său, Wizz Air estimează pentru 2007 un număr triplu de pasageri faţă de anul precedent.
Flota este un punct forte pentru transportatorii low cost care se întrec în achiziţia de Airbus-uri şi Boeing-uri de ultimă generaţie. De exemplu, Wizz Air va achiziţiona, până în 2012, 53 de avioane A320, în timp ce Sky Europe va deţine 32 Boeing 737-700.  
58-5221-tabelgrafic.jpg