Odată cu integrarea României în Uniunea Europeană, vânzările de ochelari de soare au înregistrat o uşoară scădere pe segmentul no-name, scădere generată atât de un nivel mai mare de informare al consumatorilor, cât şi al veniturilor acestora.
Informarea sistematică şi mult mai activă a publicului în ceea ce priveşte riscurile la care se supune în lipsa protecţiei împotriva radiaţiilor, precum şi tendinţa de a copia modelul occidental, conform căruia, pentru a fi la modă, trebuie să porţi ochelari semnaţi de designeri celebri, sunt principalii factori care au impulsionat piaţa de profil. O piaţă care, în acest moment, este marcată de un număr mic de jucători/importatori importanţi. Ne referim îndeosebi la cei care distribuie articole optice în conformitate cu normativele europene şi care reprezintă, în România, companii renumite pe plan mondial, cu preponderenţă din Italia.
Nu trebuie neglijaţi însă comercianţii de pe piaţa paralelă, care continuă să domine vânzările, din punctul de vedere al numărului de unităţi comercializate.
„Un punct forte îl reprezintă faptul că românii sunt prea săraci pentru a-şi permite să achiziţioneze lucruri ieftine şi de calitate îndoielnică, cei care intră în această categorie fiind, desigur, oameni bine informaţi asupra pericolelor la care sunt expuşi atunci când nu poartă ochelari de soare cu protecţie 100% UV“, afirmă Valentin Pareşcura, director de imagine la Sover Optica, firmă ce se concentrează pe stimularea şi dezvoltarea vânzărilor de ochelari aparţinând unor branduri celebre. „Cel mai mare impediment îl reprezintă concurenţa neloială a comercianţilor de pe piaţa paralelă. Remarcăm în această perioadă a anului o suprasaturaţie a pieţei pe segmentul de ochelari de soare contrafăcuţi, cărora le lipseşte protecţia împotriva razelor ultraviolete, motiv pentru care, cu timpul, vederea utilizatorilor unor astfel de produse poate fi grav afectată“, precizează Valentin Pareşcura.
„În România intră anual milioane de perechi de ochelari de soare de calitate îndoielnică, la preţuri foarte mici, care imită forma şi culoarea produselor originale“, afirmă Teodora Tutunică, marketing manager la Optical Network, companie ce distribuie la nivel naţional brandurile Polaroid şi Polar. „Produsele de proastă calitate au filtre optice fără protecţie UV, monturi incorect calibrate şi sunt fabricate din materiale ce pot produce alergii. Datorită educaţiei făcute în mass-media, vizavi de folosirea ochelarilor de soare adecvaţi, vânzările de produse no-name au scăzut, dar nu atât cât ar trebui“, apreciază Teodora Tutunică, adăugând faptul că, pe segmentele de calitate şi preţ, situaţia este următoarea: premium – 5%, mass market – 20%, low – 75%.
În căutarea ochelarilor ideali
La rândul său, Elena Cristescu, director executiv al Grupului Cris, accentuează faptul că, faţă de celelalte pieţe din Uniunea Europeană, piaţa locală este în continuare invadată de branduri neomologate, mărcile consacrate fiind copiate de acestea în ceea ce priveşte designul, fără însă a păstra şi calităţile esenţiale ale lentilelor, atât de necesare unei protecţii optime. Cu toate acestea, datorită unor campanii de informare iniţiate de marii jucători, consumatorii au început să conştientizeze, mai mult decât în anii anteriori, beneficiile oferite de mărcile omologate şi, în consecinţă, să achiziţioneze ochelari de calitate superioară.
„Consumatorii noştri devin din ce în ce mai interesaţi de produsele premium, dorind, de cele mai multe ori, să deţină ochelari în conformitate cu ultimele tendinţe în modă, specifici noilor colecţii. Pe acest segment, rata de înnoire este anuală, în timp ce pe segmentele mass market şi low, produsele se înnoiesc o dată la trei – patru ani“, adaugă Elena Cristescu.
Menţionăm faptul că Grupul Cris deţine o fabrică în care se produc rame de ochelari, precum şi mobilier pentru magazinele de optică. Din grup face parte şi reţeaua de centre de optică medicală computerizată Opticris, care reprezintă şi distribuie pe piaţa românească 30 de branduri exclusiviste, cu susţinerea liderului mondial Luxottica. Până la sfârşitul anului 2008, Opticris va avea peste 30 de magazine proprii.
În totalul pieţei, în decizia de cumpărare, chiar şi în cazul produselor omologate, un rol covârşitor îl joacă, în continuare, preţul. Cum ar fi normal însă să se întâmple?
Valentin Pareşcura consideră că „un prim pas ar fi evaluarea realistă şi amănunţită a nevoii de protecţie solară – intensitatea şi strălucirea radiaţiei solare, factorii de reflexie favorizanţi, condiţiile de relief la care urmează să fie expus purtătorul –, evaluare ce trebuie să fie întotdeauna corelată cu sensibilitatea vizuală proprie fiecărui utilizator.“
În general, ochelarii de soare sunt definiţi prin patru elemente: formă, culoare, material şi brand. Performanţele optice şi tehnologice ale produsului, siguranţa deplină în utilizare, designul obiectului, comoditatea la utilizare şi fizionomia purtătorului sunt considerente care intră în conexiune atunci când vizăm ochelarii ideali. Astfel că, gradul de informaţie şi puterea financiară pot duce la o alegere profesionistă sau, dimpotrivă, la una riscantă şi păguboasă.
Provenienta ochelarilor de soare*
Ţara (mii bucăţi )
China 4.115,7
SUA 72,8
Italia 63,7
Germania 52,9
Spania 21,8
Taiwan 10,1
Franţa 6,5
Olanda 5,1
Altele 23,7
* date valabile pentru anul 2006
O piaţă mai informată
«Faţă de anii anteriori, consumatorii au înţeles necesitatea achiziţionării unor produse adecvate, care să le confere design, calitate deosebită a materialelor încorporate şi protecţie reală, caracteristici pe care ochelarii neomologaţi nu le pot asigura.»
Elena Cristescu, director executiv, Grupul Cris
Nu există ochelari universali
«La modul ideal, nu putem indica nimănui o singură pereche de ochelari de soare pentru toate situaţiile pe care le conferă mediul de viaţă al fiecărui utilizator în parte, care să satisfacă toate cerinţele de confort vizual întâlnite pe durata întregului an.»
Valentin Pareşcura, director de imagine, Sover Optica