Cu o valoare a vânzărilor care se triplează de la an la an, piaţa de retail online românească se aşteaptă să depăşească 100 de milioane de euro în acest an. Moment în care urmează perioada consolidării prin fuziuni şi achiziţii. Desigur, creşterile spectaculoase sunt specifice pieţelor aflate încă în dezvoltare şi destul de departe de maturitate. Comerţul online românesc este încă dominat, în proporţie de peste 80%, de vânzările de produse IT&C şi electr
Cu o valoare a vânzărilor care se triplează de la an la an, piaţa de retail online românească se aşteaptă să depăşească 100 de milioane de euro în acest an. Moment în care urmează perioada consolidării prin fuziuni şi achiziţii.
Desigur, creşterile spectaculoase sunt specifice pieţelor aflate încă în dezvoltare şi destul de departe de maturitate. Comerţul online românesc este încă dominat, în proporţie de peste 80%, de vânzările de produse IT&C şi electronice, iar la acest capitol unul dintre jucători, eMag, s-a detaşat în lider categoric. După propriile sale previziuni, compania Dante Internaţional, care operează magazinul virtual eMag.ro, va realiza în acest an o cifră de afaceri de circa 70 de milioane de euro. Potrivit unor declaraţii recente, reprezentanţii companiei estimează că valoarea totală a pieţei de comerţ electronic va atinge circa 125 de milioane de euro în acest an, ceea ce înseamnă că aceştia vizează o cotă de peste 50% pentru afacerea pe care o conduc. Ceilalţi jucători importanţi ai acestui segment sunt PC Garage, CEL, PCfun şi MarketOnline, la care se adaugă şi lanţurile mari de retail care au şi magazine virtuale.
Cei mici sunt însă mai ponderaţi în aprecieri. „Piaţa de retail online va ajunge anul acesta la 100 de milioane de euro, şi mare parte din ea va merge tot către produsele de pe segmentele IT şi electronice“, spune Traian Cristea, directorul general al PCfun.ro, jucătorul cu cea mai mare creştere înregistrată pe acest segment. Magazinul a realizat în prima jumătate de an vânzări de două milioane de dolari. „Fiind lansat în iunie 2006, nu putem avansa o evoluţie an la an, dar planurile noastre iau în calcul o creştere de patru ori a cifrei de afaceri din partea a doua a anului faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi o creştere generală la nivel de an de 500%, până la 7,5 milioane de dolari“, adaugă Cristea.
Vânzările de soft vin tare din urmă
În mod cert, jucătorii mai mici trebuie să tragă tare pentru a recupera decalajul faţă de liderul pieţei. Până acum, eMag a înregistrat creşteri în ritm cu piaţa, adică şi-a triplat afacerile de la an la an, însă creşterea previzionată pentru 2007 urmăreşte doar o dublare a vânzărilor în acest an. Semn că piaţa se apropie de maturizare, iar diferenţele între jucători se atenuează? Contactaţi de Capital, reprezentanţii eMag nu au dorit să facă publice, deocamdată, rezultatele financiare pentru prima jumătate a acestui an.
„Faptul că segmentul IT&C domină este atipic pentru o piaţă online, şi noi sperăm că într-un termen cât mai scurt să se ajungă la normalitate, aşa cum se întâmplă pe pieţele mai dezvoltate. Cu alte cuvinte, aşteptăm ca un număr mai mare de afaceri să îşi adapteze modelele de business la modelul de consum online“, spune directorul PCfun.
Dar, chiar şi în cazul segmentului IT&C, există zone încă subdezvoltate pe partea de comerţ electronic. Potrivit datelor din piaţă, pentru acest an se vorbeşte de vânzări retail IT&C pe internet între 70 şi 100 de milioane de euro. Din toată această sumă, software-ul reprezintă, încă, un procentaj foarte mic. Sub 1%“, arată Gabriela Mechea, director general la GeCAD NET, compania care deţine magazinul exclusiv de software GeCADshop.ro.
În primele şase luni din 2007, prin GECADshop.ro s-au vândut licenţe software cu o valoare de 5,5 ori mai mare decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Raportat la numărul de tranzacţii, în primul semestru al acestui an vânzările s-au triplat faţă de perioada similară din 2006. „Sumele sunt însă destul de mici. Estimăm că vom ajunge în acest an la un total de maximum 400.000 de euro, obţinuţi din licenţe vândute prin GECADshop.ro“, apreciază Gabriela Mechea.
În ceea ce priveşte vânzările de hardware, cele mai bine vândute produse online sunt notebook-urile, urmate de televizoarele LCD, camerele foto digitale şi video, PC-urile şi componentele de calculator. „Pe unele segmente, comerţul online a devenit mai mult decât important în poderea pieţei şi tinde să devină pe mult mai multe segmente. Iau ca exemplu doar piaţa de notebookuri, unde probabil circa 30% din vânzări se vor face online“, susţine Traian Cristea.
La capitolul software, soluţiile de securitate (Trend Micro, Kaspersky, Symantec), urmate de softuri pentru grafica computerizată, sistemele de operare şi soluţii office (Microsoft) şi softurile pentru proiectare asistată (Autodesk) sunt cele mai vândute produse pe GeCADshop.ro, cel mai important magazin online specializat pe acest segment.
Chiar dacă este încă departe de maturitate, piaţa românească de comerţ electronic a intrat deja în vizorul jucătorilor de peste hotare, pe lângă perioada de consolidare prin fuziuni şi achiziţii specifică unei etapei ulterioare de dezvoltare a pieţei. „Cu siguranţă că vom vedea multe transformări, atât de jucători care dispar, cât şi de nume noi, care vor vrea să intre în acest joc“, spune Traian Cristea. „Nu este exclus ca în foarte scurt timp să vedem şi jucători internaţionali intrând mai puternic pe piaţa locală, dar, în acelaşi timp, putem asista şi la consolidări locale. Inclusiv PCfun are în strategie asemenea mişcări“, încheie acesta.
Cu ochii’n patru
«Nu este exclus ca în foarte scurt timp să vedem şi jucători internaţionali intrând mai puternic pe piaţa locală dar, în acelaşi timp, putem asista şi la consolidări locale. Inclusiv PCfun are în strategie asemenea mişcări.»
Traian Cristea, director general PCfun