Vânzările de băuturi răcoritoare neacidulate au depăşit 300 milioane de lei în primul semestru din acest an
Cum toţi consumatorii se orientează spre produse de calitate superioară, sănătoase şi naturale, băuturile necarbonatate sunt cele care au umplut anul acesta rafturile magazinelor şi buzunarele companiilor, mai mult ca niciodată.
De la sifon şi Brifcor, la apă plată şi nectar. Pe măsură ce veniturile cresc, gusturile se rafinează şi produsele consumate sunt mai scumpe. Piaţa băuturilor necarbonatate, ajunsă la o valoare de peste 300 de milioane de lei în prima jumătate a anului, s-a aglomerat cu mărci, arome, produse, şi chiar jucători noi. Îmbuteliatorul Apemin Tuşnad a anunţat recent că a devenit unic importator pentru sucuri naturale (100% suc de fructe), nectaruri (25-99% suc de fructe) şi ice tea ale producătorului bulgar Florina. „Ţintim o cotă de piaţă de 10% pe următorii doi ani în segmentul juice şi nectar“, a declarat Gyarfas Kurko, directorul general al companiei. „Obiectivul de vânzări pentru anul acesta este de 120.000 de euro, în timp ce pentru 2008, estimăm vânzări de 600.000 de euro“.
Toate cele trei segmente ale pieţei au avut creşteri însemnate, valoric, în prima jumătate a anului faţă de aceeaşi perioadă din 2006: sucurile naturale au crescut cu 31%, nectarurile, cu 17,8% şi segmentul still drinks (mai puţin de 25% suc de fructe), cu 44%, acesta fiind şi segmentul cu cea mai mare valoare totală: peste 3.200 de milioane de lei. Aflată în plină dezvoltare, piaţa locală este acum departe de saturaţie. „Măsor handicapul pieţei din România în timp şi constat că mai avem de recuperat cinci-şase ani“, a declarat Mădălin Simion, brand manager la Biborţeni, companie ce comercializează limonada cu apă minerală „Limo“. El mai spune că singura barieră a creşterii pieţei este preţul. „Pe măsură ce românii vor câştiga mai mult, vor migra de la băuturi carbonatate către băuturi plate. E adevărat că vor exista şi „fani“ ai băuturilor acidulate, dar care nu le consumă pentru conţinutul lor de fruct, ci pentru că sunt carbonatate“, continuă managerul.
Consumatorii se lasă ispitiţi de aromele exotice
În ceea ce priveşte aromele, gusturile sunt destul de diversificate, iar consumatorii, dornici să încerce băuturi noi. „Parmalat răspunde acestor tendinţe, noi fiind primii care am lansat pe piaţa din România sortimente precum Lemon-Lime, Rodie de Persia şi Portocale Roşii de Sicilia“, spun reprezentanţii companiei. „Acestea s-au impus indiscutabil pe piaţă încă de la momentul lansării“.
Însă portocalele sunt preferate la două dintre cele trei segmente. Liderul nectarurilor este însă cel de piersici, iar explicaţia pe care reprezentanţii Parmalat o au este aceea că de multe ori consumatorul se poate îndrepta spre sucurile cu această aromă „poate şi din inerţie, dintr-un obicei de consum format din timpuri mai vechi; până în anii ‘90, nectarul de piersici era singura băutură naturală existentă pe piaţa românească“. În schimb, jumătate din nectarurile care s-au vândut în primul semestru al anului aveau arome de portocale, la fel ca şi 28,3% din still drinks, conform datelor companiei Nielsen. Nu lipsesc nici combinaţiile inedite, precum cele ale producătorului nectarului Bravo, compania Rauch. „Românii preferă aromele exotice, însă sunt aproape şi de fructele tradiţionale, iar Bravo, din pepene galben şi ananas, este un mix deosebit ce atinge ambele preferinţe“, spune Adrian Stăniloiu, managing director Rauch România.
Cristina Bîcîilă, Public Affairs and Communication Coordinator la Coca-Cola România, spune că fiecare produs răspunde unor gusturi, preferinţe şi stiluri de viaţă diferite, în continuă evoluţie. „În acest context, trebuie în permanenţă fructificată oportunitatea de a oferi consumatorilor produse noi, care să le satisfacă gusturile“. Din acest motiv, anul acesta au fost mai multe schimbări, chiar de la început. În plus, niciun producător nu domină întreaga piaţă, chiar dacă are produse pentru fiecare segment. Astfel, Coca-Cola este lider la ştill drinks cu brandul Cappy. De remarcat aici faptul că primii cinci producători deţin peste 90% din piaţă. Tymbark este lider la nectaruri, cu Tedi, iar Pfanner, marcă importată de Cyrom, la sucuri naturale.
Citând ultimele date Nielsen, reprezentanţii Parmalat spun că, în primele două luni ale acestei veri, piaţa băuturilor răcoritoare necarbonatate a înregistrat o creştere în volum de aproximativ 48%; comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, vânzările de sucuri naturale au crescut cu 14,5%, de nectaruri, cu 22,4%, iar de still drinks, cu 56,8%. Cu toate acestea, se consideră că sezonul sucurilor naturale începe toamna, după ce în vară au predominat vânzările de apă plată şi still drinks.
Invazie de inovaţii
Tendinţele de pe piaţa băuturilor răcoritoare plate, spune Mădălin Simion, Brand Manager la Biborţeni, vor fi aceleaşi cu cele din UE de acum 2-3 ani:
• „mixuri“ (combinaţii de sucuri de fructe obişnuite sau mai puţin obişnuite),
• ingrediente funcţionale (sucuri de fructe care conţin diverse ingrediente de care organismul duce lipsă – minerale, fibre etc.),
• aşa numitele „smoothies“ (sucuri cu bucăţi de fruct şi iaurt sau lapte), toate ambalate fără conservanţi şi fără coloranţi în ambalaje din ce în ce mai inovative şi mai nonconformiste.