Lupta pe piaţa telefoniei mobile din România se ascute, atât la vârf, unde Vodafone recuperează din diferenţa câştigată în ultimii doi ani de Orange România, cât şi între ceilalţi doi operatori mai mici, Cosmote şi Zapp. Pe ansamblu însă, piaţa îşi temperează creşterea pe măsură ce gradul de penetrare a telefoniei mobile se apropie de 100%, confirmând previziunile jucătorilor pieţei.Vodafone a continuat să recupereze din diferenţa care separă operatorul de liderul
Lupta pe piaţa telefoniei mobile din România se ascute, atât la vârf, unde Vodafone recuperează din diferenţa câştigată în ultimii doi ani de Orange România, cât şi între ceilalţi doi operatori mai mici, Cosmote şi Zapp.
Pe ansamblu însă, piaţa îşi temperează creşterea pe măsură ce gradul de penetrare a telefoniei mobile se apropie de 100%, confirmând previziunile jucătorilor pieţei.
Vodafone a continuat să recupereze din diferenţa care separă operatorul de liderul pieţei în ceea ce priveşte numărul de clienţi. Dacă acum şase luni diferenţa era de peste 400.000 de utilizatori, aceasta s-a redus în cel de-al treilea trimestru la mai puţin de 340.000. În ceea ce priveşte veniturile, Vodafone România a consemnat în cel de-al treilea trimestru o creştere de 31% faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce Orange a plusat cu 26%, confirmând tendinţa, manifestată la jumătatea acestui an, de reducere a decalajului dintre cei doi operatori şi în ceea ce priveşte acest indicator. În cel de-al doilea trimestru, veniturile Vodafone au crescut tot cu peste 30%, în timp ce Orange România a avansat la acest capitol sub acest prag, comparativ cu jumătatea anului trecut.
Vodafone România a pierdul fotoliul de lider al pieţei acum doi ani, motivul principal, explicat de oficialii companiei, fiind acela că operatorul, Connex la acea dată, s-a concentrat mai mult pe reducerea costurilor şi optimizarea activităţii decât pe investiţii şi creşterea bazei de clienţi, date fiind negocierile de preluare pe care le purta cu grupul Vodafone. După preluare, însă, obiectivul declarat al noii echipe manageriale din Charles de Gaulle Plaza a fost recâştigarea poziţiei de lider pe piaţă. Britanicii s-au apropiat de francezi atât la numărul de clienţi, cât şi la venituri din servicii – 284 milioane de euro pentru Orange şi 331,8 milioane de dolari (260 milioane de euro) pentru Vodafone. Dar răsturnarea liderului nu s-a produs nici la acest capitol. Poate să stea mai bine Vodafone în ceea ce priveşte profitul?
În perioada iulie-septembrie, acesta a fost de 172,8 milioane de dolari (134,9 euro la cursul actual), ceea ce înseamnă un plus de 28% faţă de perioada similară a anului precedent, conform rapoartelor financiare. Dar cele două companii mamă ale operatorilor, Vodafone Group şi France Telecom, au raportări diferite, anul fiscal aprilie – martie, în primul caz, şi anul financiar-calendaristic ianuarie-decembrie, în cel de-al doilea. Lăsând la o parte acest aspect, comparaţiile devin mai greu de făcut, deoarece Orange România nu a mai comunicat profitul realizat în cel de-al treilea trimestru al acestui an.
Cu toate acestea, ambii operatori se arată mulţumiţi. „Orange România a încheiat trimestrul trei al lui 2006 cu rezultate excelente, care continuă tendinţa ascendentă a companiei şi demonstrează faptul că direcţia noastră este una bună. Cifra de afaceri a crescut cu 25%, la 788 milioane euro“, declară Richard Moat, directorul general al operatorului. „Această crestere s-a făcut pe toate segmentele de piaţă. Veniturile din serviciile de date au înregistrat o creştere spectaculoasă, de peste 250%, comparativ cu primul trimestru al anului“.
De cealaltă parte, Liliana Solomon, directorul general al Vodafone România, apreciază că evoluţia pozitivă a companiei este legată de forţa brandului şi implementarea unor servicii pe care operatorul le oferă pe plan mondial. „Suntem foarte mulţumiţi de performanţele puternice pe care le-am realizat în privinţa principalilor indicatori financiari. Cei 420.323 de clienţi, adăugaţi numai în ultimul trimestru, şi veniturile din servicii în valoare de 630,5 milioane de dolari, obţinute în semestrul încheiat în septembrie, demonstrează creşterea semnificativă a companiei, după lansarea gamei noi de produse şi servicii Vodafone pe piaţa din România“.
Oficialii celor două companii nici nu ar putea să se exprime altfel, de vreme ce profitabilitatea fiecăruia dintre principalii jucători de pe piaţa telefoniei mobile, în jurul a 50% din cifra de afaceri, se situează încă la cote „de vis“ pentru operatorii europeni. În schimb, venitul mediu pe utilizator, de 11,6 euro pentru Orange şi 15,5 dolari (12,1 euro) pentru Vodafone, se situează încă la aproape jumătate din cel înregistrat pe pieţele mai dezvoltate. În Grecia, de exemplu, acest indicator este de 30 de euro pentru fiecare abonat pe lună, aşa cum reiese din rezultatele financiare prezentate de grupul Cosmote.
În România, venitul mediu pe utilizator al Cosmote se situează la valoarea de 6,2 euro, mai puţin de jumătate din cel realizat de ceilalţi operatori. Situaţia se explică prin faptul că în baza de clienţi 83% sunt utilizatori prepay, aceştia fiind aducători de venituri mai scăzute decât clienţii pe bază de abonament. Totuşi, Cosmote România a reuşit performanţa de a depăşi Zapp la numărul de clienţi, 670.000, faţă de circa 440.000 de utilizatori estimaţi la Zapp. Creşterea numărului de clienţi ai Cosmote, de 138.000, în trimestrul III, este sub cea înregistrată de Vodafone şi Orange, dar în trendul pieţei, cu un plus de 29% faţă de trimestrul anterior. Compania a consemnat în al treilea trimestru venituri de 12,5 milioane de euro, faţă de 1,4 milioane de euro în perioada iulie-septembrie 2005.
Cosmote a avut pierderi înainte de deducerea impozitelor, deprecierilor, dobânzilor şi amortizărilor (EBITDA) de 15,8 milioane de euro în al treilea trimestru, comparativ cu un profit brut de 0,8 milioane de euro în acelaşi interval al anului trecut. Pe primele nouă luni, veniturile au depăşit 26 de milioane de euro, iar pierderile s-au ridicat la 46,3 milioane, însă pe fondul investiţiilor masive în extinderea reţelei, dar şi din cauza faptului că operatorul nu are încă o strategie dedicată utilizatorilor corporate, aşteptată anul viitor. Însă, pierderile înregistrate în primii ani de operare pe o piaţă nu sunt neobişnuite în industria telecom, unde trecerea pe profit se realizează, de regulă, după minimum trei sau chiar patru ani.
Compania Telemobil, operatorul reţelei Zapp, nu oferă rapoarte financiare cu aceeaşi periodicitate ca ceilalţi operatori, dar, potrivit estimărilor publice făcute de Piermario Di Pietro în vară, Zapp se aşteaptă la rezultate financiare pentru 2006 comparabile cu cele înregistrate anul trecut. În 2005, operatorul a obţinut un profit operaţional de 15 milioane de dolari (11,7 milioane euro la cursul actual) pe fondul unor venituri de 125 de milioane de dolari (97,5 milioane euro).
Până la sfârşitul anului, care va consemna o creştere a veniturilor datorită creşterii vânzărilor de sărbători, nu e de aşteptat să se producă schimbări majore pe piaţa telefoniei mobile. Însă maturizarea pieţei va începe să îşi spună cuvântul de la anul, când creşterile bazei de abonaţi vor fi aşteptate mai ales de pe urma cartelelor prepay, aducătoare de venituri mai mici pe abonat. Situaţia ar putea fi compensată doar de creşterea nivelului de trai într-un ritm susţinut care să ducă, implicit, la creşterea cheltuielilor pentru serviciile de comunicaţii atât la nivelul companiilor, cât şi al utilizatorilor.
„Ne aşteptăm să încheiem anul acesta cu rezultate excelente, estimând o cifră de afaceri de peste un miliard de euro şi în jur de 7,8 milioane de clienţi. Întrucât acum sunt ţintite segmentele de populaţie cu venituri mai mici, creşterea se va face în principal pe segmentul prepay“, estimează Richard Moat. Acelaşi nivel de venituri şi un număr de clienţi similar este anticipat şi de Vodafone.
Dar, cum în marile oraşe gradul de penetrare al telefoniei mobile este estimat la 100%, şi chiar peste în Bucureşti, următorul milion de abonaţi va veni de la ţară. Această situaţie nu va afecta doar profitabilitatea principalilor jucători, dar va pune presiune şi pe ceilalţi doi operatori, Zapp şi Cosmote. Primul, trebuie să iasă cu oferta sa din segmentul corporate către zona rezidenţială, unde şi Vodafone şi Orange pregătesc oferte de date în reţele mobile de internet de mare viteză. Cosmote, pentru a-şi mări profitabilitatea, trebuie să caute utilizatori de abonament, va fi împins de piaţă, vrând-nevrând, tot spre zonele cu potenţiali clienţi cu venituri mai mici. Prin urmare, fie va reuşi să fure din abonaţii Vodafone sau Orange de la oraş (mai ales după introducerea portabilităţii numerelor), fie va rămâne condamnat la venituri pe utilizator la jumătate din cel al pieţei.
„Perioada de aur“ a telefoniei mobile din România se apropie de sfârşit, odată cu maturizarea pieţei. Din păcate însă, piaţa s-a segmentat în doi lideri detaşaţi şi „restul lumii“. Care este condamnat la contraatac pe toate fronturile şi cu tot arsenalul de marketing. Altfel, dezechilibrul nu va putea fi rupt decât fie printr-un aport de capital la unul dintre jucătorii mici, fie prin intrarea unui nou jucător pe piaţă (RCS-RDS), singur, sau cu sprijinul unui „strategic“.
ORANGE
CLIENŢI Operatorul rămâne lider de piaţă la numărul de utilizatori, dar diferenţa faţă de principalul concurent Vodafone România, continuă să se reducă.
LIDER Şi la capitolul venituri din servicii, Orange se menţine în frunte, dar avansul acestuia comparativ cu perioadele similare ale anului trecut a fost sub cel înregistrat de eternul rival, atât în vară, cât şi la nouă luni.
VODAFONE
BRAND Noua identitate a operatorului, cea de companie aparţinând liderului mondial al pieţei de telefonie mobilă, se pare că a prins şi în România, ceea ce s-a reflectat în creşterea mai accelerată a numărului de clienţi.
SERVICII Compania se bucură de avantajul de a putea adapta pieţei locale servicii dezvoltate la nivel global, privilegiu rezervat în trecut doar rivalului său.
COSMOTE
AVANS Cosmote a reuşit să urce pe poziţia a treia pe piaţa telefoniei mobile, în ceea ce priveşte numărul de clienţi, în dauna Zapp.
REVOLUŢIE Operatorul nu a reuşit să îşi adjudece una dintre cele două licenţe 3G scoase la licitaţie şi trebuie să vină cu alte soluţii de a-şi trece în portofoliu servicii cu valoare adăugată mai mare.
ZAPP
STAGNARE Cel de-al patrulea jucător al pieţei, după numărul de clienţi, estimează pentru acest an venituri similare cu cele realizate anul trecut.
PROFITABILITATE Veniturile per utilizator ale operatorului sunt comparabile cu ale jucătorilor de top, deoarece clienţii provin preponderent din rândul companiilor şi sunt, în proporţie de 100%, utilizatori cu abonament.
Piaţa telefoniei mobile, În trimestrul III 2006
DIVIZARE Piaţa românească de telefonie mobilă are doi jucători care s-au detaşat clar de ceilalţi doi operatori care se văd obligaţi să nu mai rămână pe nişe de piaţă („tineret“, respectiv „date mobile“).
MATURITATE Cu un grad de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă de 72,1%, piaţa românească mai are loc de creştere, însă următorul milion de clienţi va fi mai greu de găsit şi va aduce venituri mai mici.
Creştere temperată
«Ne aşteptăm să încheiem anul acesta cu rezultate excelente, estimând o cifră de afaceri de peste un miliard de euro şi în jur de 7,8 milioane de clienţi. Întrucât acum sunt ţintite segmentele de populaţie cu venituri mai mici, cresterea se va face in principal pe segmentul prepay.»
Richard Moat, CEO, Orange România