Staţiunile de la mare cåştigă zilnic cåteva zeci de milioane de lei, la 300 de lei cheltuiţi de fiecare turist.
Veniturile hotelierilor de pe Litoral vor creşte în 2008 cu aproximativ 50 de milioane de euro faţă de sezonul din anul trecut, iar sumele totale încasate în staţiuni vor bate spre 700 de milioane de euro, la un PIB al judeţului Constanţa estimat pentru acest an la 5,8 miliarde de euro. O zi de plajă aduce hotelierilor, în timpul săptămånii, circa 12 milioane de lei, la un număr de 78 de mii de turişti. Cheltuielile extra-cazare dublează, practic, suma intrată în conturile celor care oferă servicii la mare, iar toate acestea se traduc în 300 de lei cheltuite în medie pe zi de către fiecare turist, conform unei estimări „Capital“.
Mai mulţi turişti, mai puţine zile
În Constanţa există aproximativ 25 de mii de locuri de cazare, adică 41 la sută din totalul pe ţară, conform Consiliului Judeţean. Surse din piaţă spun că anul acesta vor intra în conturile unităţilor de cazare peste 1,26 miliarde de lei, faţă de un miliard de lei în 2007.
„Estimăm o creştere de 20% a numărului de turişti, raportată la un sejur mediu de 250 de euro“, spune Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Litoral. Sudul Litoralului şi Mamaia sunt cele mai căutate zone.
„Cei mai mulţi turişti au fost, în 2007, în Mamaia şi la fel se întåmplă şi anul acesta, mai ales pe segmentul turismului de weekend, cånd aproape toate camerele sunt ocupate“, explică preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turism (FPT), Daniel Vasilescu. Tarifele de la recepţie au crescut tocmai din cauza numărului mare de turişti care vin la sfårşitul săptămånii, cånd preţurile sunt majorate şi, cu toate acestea, se ajunge să se liciteze pentru camerele rămase libere, conform specialiştilor. Doar 20% din camere se închiriază pe loc, restul fiind rezervate dinainte.
Prefectul de Constanţa, Dănuţ Culeţu, afirmă că tocmai din cauza turismului de weekend banii intraţi în economia judeţului sunt mai puţini. „Deşi numărul de turişti a crescut, perioada de cazare a acestora a scăzut la 4,9 zile, de la 5,4 zile anul trecut“. Cu alte cuvinte, deşi numărul turiştilor e în creştere, perioada petrecută pe Litoral scade, şi de aici şi încasările.
Chirii la «negru»
La piaţa deschisă se adaugă cei care nu taie facturi. Potrivit agenţilor imobiliari constănţeni, în sezon activează pe piaţa neagră a chiriilor circa 6.000 de persoane. „Chiriile cerute de acestea sunt cuprinse între 50 de lei şi 100 de lei pe noapte. Mai nou, unii intreprinzători de acest tip închiriază apartamente cu două camere cu noaptea, preţul cerut fiind de 200 de lei pe noapte“, spune consultantul imobiliar Mirela Cioroaba.
Practic, cei şase mii de proprietari pot aduna, din iunie pånă în septembrie, luånd în calcul o chirie de 50 de lei pe noapte, circa 4.500 de lei de persoană, suma totală fiind de 27 de milioane de lei. Iar Fiscul are de pierdut peste 4,3 milioane de lei pe sezon. În judeţ sunt, potrivit Institutului Naţional de Statistică, 255 de mii de locuinţe. Dintre acestea, afirmă agenţii imobiliari, pot fi închiriate circa 40%.
«Coşul» zilnic
Vremea de plajă ridică şi afacerile hipermarketurilor din Constanţa, acolo unde-şi face cumpărăturile o parte dintre turişti. „Faţă de perioada din afara sezonului estival, vånzările sunt mai mari în medie cu 35 – 50%, iar faţă de februarie creşterea e de 70%“, spune Andreea Mihai, marketing manager Carrefour. Bani buni fac şi restaurantele şi terasele, în timp ce la discoteci şi cluburi e o problemă cu socotelile. „Sunt foarte greu de evaluat încasările din cluburi, pentru că se lucrează foarte mult la negru“, susţine Vasilescu. Mai uşor e cu agrementul, care, potrivit aceleiaşi surse, ar aduce trei la sută din încasările totale de pe Litoral.
Anul trecut, Mamaia a fost tranzitată de 530 de mii de automobile, ceea ce a adus intrări de 1,6 milioane lei la bugetul local. Nu a fost însă prinsă toată perioada, maşinile fiind taxate numai după 22 iunie. În 2008, intrarea în staţiune s-a plătit de la începutul sezonului, deci încasările vor fi mai mari.
Turiştii alimentează economia locală şi la plecare. Mulţi dintre cei veniţi cu maşinile fac plinul la benzinăriile din zonă atunci cånd părăsesc staţiunile de la Marea Neagră. „Jumătate dintre turişti merg pe Litoral cu autoturismele personale, iar în Mamaia rata lor e de 80 la sută“, afirmă Daniel Vasilescu, şeful FPT. Transportul, cheltuielile pe måncare şi băutură, „fondul“ de distracţie şi chiar de cumpărăturile diverse reprezintă, conform unei estimări Capital, jumătate din banii pe care-i lasă la mare fiecare turist. Cealaltă jumătate sunt costurile de cazare – 150 de lei pe zi de persoană. Toate acestea contribuie la o „factură“ medie de 300 de lei pe zi, achitată de fiecare turist pentru o zi la mare.
Bursa muncii de sezon
În sectorul „Servicii şi alte activităţi“ din Constanţa, erau înregistraţi aproximativ 127 de mii de angajaţi în lunile martie-aprilie, conform datelor INS. Deşi nu există date pentru primele luni de sezon (mai şi iunie), se observă că anul trecut numărul salariaţilor a crescut, în lunile verii, cu 400-600. Pe de altă parte, conform Asociaţiei Litoral, în staţiuni sunt cel puţin 25 de mii de angajaţi, plus cei din restaurante, baruri şi agrement. Şapte mii de constănţeni nu aveau de lucru în luna mai, reprezentånd o rată a şomajului de 2,2%. Aceasta scade în sezon: anul trecut în septembrie, erau 5.900 de şomeri. La bursa locurilor de muncă se solicitau, la începutul lui iulie, peste 300 de joburi, cei mai căutaţi fiind ospătarii, cărora li se oferă salarii cuprinse între 500 şi 1.800 de lei. Douăzeci la sută dintre angajaţii de pe Litoral sunt străini – bulgari şi cetăţeni ai Republicii Moldova.