Aflat in Romania pentru lansarea celui de-al treilea dealer propriu, Michel Piech, unul dintre actionarii importanti ai Porsche Holding, explica revistei Capital cum vede compania-mama succesul operatiunilor din Romania.


Cand prin vene iti curge “sange Porsche”, este aproape imposibil sa stai departe de afacerea familiei. Michel Piech, nepotul lui Ferdinand Porsche, cel care a inventat “broscuta” Volkswagen Beetle, este unul dintre strategii expansiunii Porsche Holding.


“Am participat la aceasta inaugurare (din Bucuresti, n.r.) pentru ca eu consider foarte important contactul cu colaboratorii,” explica, inainte de toate, Michel Piech. Pare sa isi controleze fiecare miscare, iar trairile interioare sunt greu de citit pe chipul sau. “Suntem foarte interesati de dezvoltarea companiei in sine, dar si de cresterea Romaniei, in general. Consider ca dezvoltarea economica in tara dvs. este unica”.


La opt ani de la infiintare, Porsche Romania este considerata una dintre cele mai profitabile filiale ale Porsche Holding. La finalul lui 2005, an extraordinar pentru industria auto in Romania, compania a vandut mai bine de 100.000 de autovehicule. “As zice ca piata auto locala are o dezvoltare exceptionala”, spune el. “Ne miram cand vedem cifrele de vanzare si, mai ales, cand le comparam cu celelalte tari din estul Europei”. Iar in Romania se pare ca aceasta marca auto este preferata de femei, nu de barbati. “Ne bucuram ca multe femei conduc un Porsche Carrera, ca se lauda cu o asemenea masina si ca o pri-vesc ca pe o podoaba. In general, femeile prefera un Boxter, dar e bine ca si Carrera se bucura de un asemenea succes.” De altfel, Boxterul e preferat si de Michel Piech, fiind una dintre cele trei masini pe care le detine, alaturi de Audi Q7 si VW Golf.
si, in ciuda veniturilor scazute si a drumurilor proaste de la noi, masinile sport inregistreaza cresteri. “Vanzarile in Romania ale Porsche sunt minunate, nu ne-am asteptat sa avem cifre atat de ridicate, mai mari decat am planuit. Acum, am atins cifra de 100 de Porsche pe an”, declara Piech.
Dar una dintre masinile straine cu cel mai mare succes in Romania este Renault Clio, produsa de competitie. Cum se pregateste Porsche sa contracareze succesul acestui model anul acesta? “Volkswagen Polo si Skoda Fabia se potrivesc foarte bine pietei din Romania, sunt concurentiale. Noi nu vedem concurenta ca fiind ceva negativ, ea avand efect revigorant asupra pietei. De aceea, ne bucuram ca si Dacia este un adversar, ajutandu-ne si pe noi sa profitam de unele aspecte”, spune, cu multa diplomatie, Piech.


Admite, totusi, ca au fost luati pe nepregatite de apetitul pe care romanii l-au avut anul trecut pentru masinile noi. “Dezvoltarea pietei, in general, nu a corespuns situatiei interne a companiei; noi am calculat gresit diverse cifre, nu ne-am asteptat ca piata sa se dezvolte atat de repede, ca cifrele sa se dubleze de anul trecut pana acum. Daca am fi stiut, in 1998, ca aceasta va fi evolutia, cu siguranta am fi investit mai mult”.


Nu este insa prea tarziu, compania pregatindu-se si pentru dezvoltarea altor proiecte, fara sa fie interesata sa si produca local. “Credem in dezvoltarea distributiei, am inceput pe acest drum si ne vom concentra asupra dezvoltarii sale”, explica Piech. “Dorim sa avem cat mai multi distribuitori in Romania, iar momentan nu avem nici un interes de a produce aici, nici macar subansamble”. In scurt timp, compania va deschide si cel de-al patrulea dealer propriu, pentru Seat si Audi.
Sa treci de la o inventie de succes la o afacere de succes nu este insa usor. Ferdinand Porsche a fondat in 1931 compania independenta de automobile sportive, astazi “Dr. Ing. Ferdinand Porsche” AG, pentru ca dupa razboi copii sai sa puna bazele viitoarei companii de distributie Porsche Holding. Acum, pot spune ca au vandut peste patru milioane de automobile. Cui se datoreaza succesul? Piech crede ca, in mare parte, mamei sale, care a ales sa duca mai departe afacerea dupa ce tatal ei a murit. “Dezvoltarea companiei, la inceputuri, s-a datorat si conjuncturii, dar am fost si foarte uniti. Nu ne gandeam ca vom ajunge unde suntem astazi. Succesul managerilor a fost foarte important, dar si unitatea familiei”, conchide Piech.

Nu ne-am asteptat ca piata romaneasca sa se dezvolte atat de repede. Daca am fi stiut in 1998 ca aceasta va fi evolutia, cu siguranta am fi investit mai mult.

Michel Piech,

Porsche Holding

Porsche Romania

• Compania a fost infiintata in ianuarie 1998, iar la finele anului 2006 investitiile realizate vor atinge 124 milioane de euro.


• Anul trecut, Porsche Romania a avut un profit de 48 milioane euro (cu 65% mai mult fata de 2004), iar cifra de afaceri a fost de 565 milioane euro (cu 73% mai mult decat in 2004).


• Cea mai vanduta marca anul trecut a fost Skoda, cu 14.908 unitati, in timp ce totalul masinilor vandute pana in martie 2006 este de 105.000 unitati.


• Compania are peste 550 de angajati, iar reteaua de dealeri are un total de 2.500 de angajati.