Conform documentului, citat de Agerpres, abaterea de la buget este cauzată, în principal, de întârzieri în materializarea unor tranzacţii importante de executare şi recuperare din expuneri neperformante, ca urmare a complexităţii şi aspectelor juridice implicate, şi care sunt estimate a se finaliza în 2018.
În comunicat se precizează că anul 2017 a reprezentat pentru Patria Bank, banca rezultată în urma fuziunii din luna mai 2017 dintre fosta Banca Comercială Carpatica şi fosta Patria Bank, un exerciţiu financiar în care cele două bănci au funcţionat separat 4 luni anterior fuziunii şi 8 luni împreună ca bancă fuzionată. Banca menţionează că îşi propune să îmbunătăţească performanţa financiară şi se aşteaptă să devină profitabilă în 2018, pe măsură ce va reuşi plasarea eficientă a lichidităţii excedentare (aflată la un nivel de peste 700 milioane de lei) şi care din motive strategice a fost menţinută pe parcursul anului 2017, realizând obiectivele de creştere organică şi achiziţii strategice, obiective care consideră că vor oferi investitorilor încredere în bancă şi vor stimula participarea la operaţiunile viitoare ale băncii pe piaţa de capital. Conform rezultatelor financiare preliminare ale băncii la 8 luni după fuziune, venitul total din exploatare de 142,5 milioane de lei este cu 7,8% sub nivelul bugetat, datorită în principal nerealizării plasamentului unei porţiuni din lichiditatea excedentară printr-o achiziţie de portofoliu.
Faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, veniturile din exploatare înregistrează o scădere de 30% pe fondul diminuării veniturilor din portofoliul de titluri de stat, influenţată de scăderea nivelului dobânzilor pe piaţă precum şi ajustărilor favorabile de valoare justă a portofoliului de credite al Băncii Comerciale Carpatica mai mici în 2017 în comparaţie cu 2016 şi în condiţiile unor minime scăderi ale veniturilor din comisioane, pe fondul reducerii reţelei de agenţii cu 27 de unităţi faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
Cheltuielile operationale sunt în sună de 165 milioane de lei şi au înregistrat o scădere cu 2,9% faţă de nivelul bugetat, datorită procesului de reorganizare a băncii în contextul fuziunii şi al optimizării reţelei de unităţi teritoriale. „Prin fuziune, Patria Bank SA a devenit o bancă mai mare şi mai puternică cu o reţea reprezentativă la nivel naţional, un portofoliu de clienţi activi de circa 180.000, prezentă în 63 de oraşe, prin 85 unităţi bancare, consolidându-şi poziţia de participant activ şi inovativ pe segmentele agro, microîntreprinderi şi IMM şi dezvoltând, totodată, segmentul retail în mediul urban, mai ales în oraşele mici şi în mediul rural. În acest context, în susţinerea direcţiei strategice de a fi o prezenţă semnificativă în segmentul clienţilor mai puţin bancarizaţi, anul 2017 a fost anul lansării în piaţă a brand-ului Patria Bank, sub un nou slogan ‘Patria Bank. Pentru toţi românii’ şi conceptul creativ ‘Faci multe pentru patrie, e timpul să facă şi Patria ceva pentru tine!’, campanie ce a avut rezultate foarte din punct de vedere al notorietăţii (36% fiind index-ul notorietăţii promptate, faţă de 16% anterior campaniei) şi creşteri semnificative în ceea ce priveşte interesul clienţilor pentru produsele şi serviciile oferite (în medie 100% creştere a solicitărilor venite în mediul on-line şi peste 20% a solicitărilor venite în unităţi)”, se spune în comunicat.
De asemenea, Patria Bank SA menţionează că se poziţionează drept o entitate complet diferită faţă de cele două bănci care au intrat în procesul de fuziune, atât din perspectiva strategiei, a dimensiunii, a produselor şi abordării pieţei, cât şi din perspectiva unui nou management şi a acţionariatului majoritar, ce deţine o expertiză şi reputaţie solidă.
SursaȘ Agerpres