Pierderi de 2,5 milioane de euro pentru TAROM, după doar o zi de protest

TAROM a înregistrat pierderi de circa 2,5 milioane de euro, după doar o zi de protest a piloţilor săi. Numai luni, 8 iulie 2024, au fost anulate zece curse interne şi externe din cauza indisponibilităţii temporare a membrilor echipajului de zbor.

Cursele anulate au fost:

  • ROT101/2 Otopeni -Cairo- Otopeni,
  • ROT167/8 Otopeni -Beirut- Otopeni,
  • ROT187/8 Otopeni -Amman-Otopeni,
  • ROT701/2 Otopeni – Iaşi-Otopeni,
  • ROT621/2 – Otopeni – Oradea-Otopeni,
  • ROT261/2 – Otopeni – Istanbul-Otopeni,
  • ROT231/2 – Otopeni – Budapesta-Otopeni,
  • ROT 301/2 – Otopeni – Frankfurt-Otopeni,
  • ROT361/2 – Otopeni – Amsterdam – Otopeni,
  • ROT 381/2 – Otopeni – Paris-Otopeni.

Care sunt nemulțumirile angajaților?

Angajații TAROM sunt nemulțumiți de condițiile de muncă și de managementului deficitar al companiei aeriene. Se pare că inclusiv siguranța pasagerilor TAROM ar fi fost ignorată mult timp.

„Astăzi, piloţii au tras un semnal puternic de alarmă, protestând împotriva condiţiilor actuale de muncă şi a managementului deficitar din companie. Această acţiune este un semnal de alarmă, având în vedere că numeroase aspecte critice, inclusiv cele legate de siguranţa pasagerilor, au fost ignorate prea mult timp. (…)

Această întrerupere a activităţii, deşi necesară, este regretabilă pentru pasagerii noştri. Înţelegem inconvenienţele cauzate şi ne exprimăm regretul pentru disconfortul şi discontinuitatea pe care le resimt, acesta fiind şi unicul motiv pentru care demersurile noastre au apărut în al 12-lea ceas. Acţiunile noastre sunt motivate de dorinţa de a îmbunătăţi siguranţa şi calitatea serviciilor oferite, asigurând un mediu de lucru sigur şi demn pentru echipajul nostru”, scrie într-un comunicat de presă al Sindicatului Piloţilor de Linie din România (SPLR).

Ba mai mult, este neglijată alimentația corespunzătoare personalului navigant, în ciuda legislației actuale. Nerespectarea reglementărilor periclitează sănătatea piloților şi siguranţa pasagerilor. De altfel, uniformele angajaților TAROM ar fi învechite și n-ar respecta standardele de protecţie a muncii. Astfel, siguranța lor în timpul operațiunilor de zbor este afectată.

„Considerăm că este de prisos să justificăm importanţa unei alimentaţii adecvate în acord cu legea în vigoare.

Uniformele personalului navigant TAROM, vechi şi incomplete, nu respectă standardele de protecţie a muncii (Legea 319/2006 şi HG 355/2007). Aceasta afectează direct siguranţa personalului în timpul operaţiunilor şi compromite imaginea profesională a companiei.

Siguranţa la bordul aeronavelor noastre depinde de echipamente corespunzătoare şi de condiţii de muncă adecvate, ceea ce în prezent nu este garantat”, scrie în acel comunicat de presă.

Piloții și personalul tehnic, nemulțumiți de salariile lor

Atât piloţii, cât şi personalul tehnic se confruntă cu venituri mici, mult sub media industriei. Au salariile neindexate din anul 2008, problemă care a cauzat pierderea personalului calificat, care a migrat către alte companii aeriene.

„Deşi pregătirea noastră este una costisitoare şi necesită investiţii considerabile din partea TAROM, concurenţa profită de acest personal instruit, fără a acoperi costurile de formare, ceea ce afectează grav capacitatea TAROM de a asigura zboruri eficiente, afectând totodată şi bugetul companiei.

Condiţiile de muncă precare şi gestionarea ineficientă a serviciilor de sol şi de mentenanţă a aeronavelor au deteriorat calitatea experienţei de călătorie pentru pasagerii noştri. Deficienţele în mentenanţă şi în alte servicii esenţiale afectează punctualitatea, confortul, cât şi predictibilitatea programului de zbor”, scrie în acel comunicat de presă.

Ministerul Transporturilor nu a ajutat deloc angajații TAROM

În ultimele opt luni, piloţii TAROM au semnalat, prin diverse căi, situația precară la care s-a ajuns. Din nefericire, au fost ignoraţi.

Luni, 8 iulie 2024, s-au angajat în negocieri cu Ministerul Transporturilor. Totuși, discuțiile lor nu au avut rezultate concrete, ci s-a recurs la amenințări cu înlocuirea personalului cu echipaje de la companii concurente.

„Astăzi ne-am angajat în negocieri cu Ministerul Transporturilor, fără rezultate concrete. În loc să se rezolve problemele semnalate, s-a recurs la amânări şi ameninţări cu înlocuirea personalului cu echipaje de la companii concurente. Această lipsă de acţiune a culminat cu o pierdere financiară semnificativă pentru TAROM. În doar câteva ore de protest, compania a înregistrat pierderi de aproximativ 2,5 milioane de euro, sumă care ar fi fost suficientă pentru a acoperi majorările salariale pe un an întreg.

Facem un apel urgent către conducerea TAROM şi autorităţile competente să ia măsuri imediate şi concrete pentru remedierea problemelor semnalate. Este esenţial să se asigure condiţii de muncă corespunzătoare, să se respecte legislaţia privind siguranţa şi să se ofere beneficii conforme cu standardele industriei, pentru a menţine siguranţa şi profesionalismul operaţiunilor noastre”, scrie în acel comunicat de presă.