Veniturile modeste din primii doi ani de activitate din pensiile private, dar şi înregistrarea cheltuielilor de marketing în anul financiar 2008 au mărit pierderile administratorilor. Administratorii fondurilor de pensii de pe Pilonul II (obligatorii) şi de pe Pilonul III (facultative) au raportat la sfârşitul primilor doi ani de activitate pierderi totale de peste un miliard de lei. Cele mai mari pierderi sunt pe piaţa fondurilor obligatorii. Cauzele ţin şi de anumite reglementări
Veniturile modeste din primii doi ani de activitate din pensiile private, dar şi înregistrarea cheltuielilor de marketing în anul financiar 2008 au mărit pierderile administratorilor.
Administratorii fondurilor de pensii de pe Pilonul II (obligatorii) şi de pe Pilonul III (facultative) au raportat la sfârşitul primilor doi ani de activitate pierderi totale de peste un miliard de lei.
Cele mai mari pierderi sunt pe piaţa fondurilor obligatorii. Cauzele ţin şi de anumite reglementări contabile. Companiile nu au putut să-şi amortizeze cheltuielile cu agenţii de marketing de-a lungul mai multor ani, ci au fost nevoite să le înregistreze în anul fiscal 2008.
Problemele mai grave apar la companiile cu mulţi clienţi. Aici, cea mai mare pondere în cheltuielile totale o au comisioanele plătite agenţilor de marketing pentru participanţii atraşi.
Cele mai mari pierderi au fost raportate de compania de pensii a Allianz-Țiriac, care administrează atât fondul de pensii obligatorii, cât şi două fonduri facultative. Aceasta a raportat, în 2007 şi 2008, o pierdere cumulată de 411 milioane de lei, aproape 38% din pierderile întregii pieţe. Administratorul fondurilor Allianz se clasează pe locul al doilea atât pe Pilonul II cât şi pe Pilonul III după numărul de participanţi atraşi. Cota de piaţă a fost câştigată şi cu ajutorul unor cheltuieli de marketing şi publicitate care au reprezentat peste 90% din cheltuielile totale. Pe locul doi în topul pierderilor se află ING Fond de Pensii. Societatea administrează cel mai mare fond de pensii obligatorii şi a raportat o pierdere de 187 de milioane de lei în primii doi ani. Pe piaţa pensiilor facultative, fondurile ING sunt administrate de firma de asigurări de viaţă. Cumulat pe ambele pieţe de pensii, pierderile grupului olandez la finele lui 2008 se ridicau la 206 milioane de lei. Administratorii spun că nu vor încerca să acopere mai repede aceste pierderi pe seama clienţilor, ale căror conturi de pensii oricum nu sunt afectate de pierderile administratorilor. „Majorarea comisioanelor pentru fondurile facultative este exclusă”, spune Crinu Andănuţ, directorul general al Allianz-Țiriac Pensii. În prezent, comisioanele pe Pilonul III sunt sub nivelul maxim admis de lege, iar pe Pilonul II, se percep cele maxime permise.
Presiune pentru modificarea capitalului
Reglementarea care nu le-a permis administratorilor să amortizeze, de-a lungul mai multor ani, o parte din cheltuielile din campania de aderare îi va obliga pe cei mai mulţi să îşi modifice capitalul social. Cauza: capitalurile proprii nu mai reprezintă cel puţin jumătate din capitalul social. BCR Fond de Pensii îşi majorează capitalul cu 13 milioane de lei, potrivit directorului general Simona Diţescu. Administratorii pot opta să acopere pierderile şi prin reducerea capitalului social. Allianz ar putea alege această soluţie, dar nu s-a luat o decizie definitivă. Pe de altă parte, există şi administratori care nu sunt obligaţi să facă astfel de modificări în urma raportării pierderilor. Generali Fond de Pensii nu îşi va majora capitalul în acest an, potrivit directorului general Ioan Vreme.
Cele mai mari cheltuieli medii pentru participanţii atraşi au fost suportate de fondurile mici. Astfel, pe Pilonul II, fondul cu cel mai mic număr de clienţi, KD, a cheltuit în medie 1.321 de lei pe participant. La polul opus, administratorul fondului BRD, pe locul 9 după numărul de clienţi, a atras un participant cu cheltuieli de numai 92 de lei.
Şi pe Pilonul III (pensii facultative), cele mai mari cheltuieli pe client atras apar tot la fondurile mici. Asirom Concordia avea, la sfârşitul lui 2008, o cheltuială medie de 9.000 de lei pentru fiecare dintre cei 220 de clienţi. Pe această piaţă administratorii au intrat însă în momente diferite. Administratorul fondului cu cei mai mulţi clienţi, BCR Asigurări de Viaţă, a înregistrat o cheltuială medie de numai 141,2 de lei pe client.
Crinu Andănuţ, director general al Allianz-Țiriac Pensii
450 mil. de euro au investit, până în prezent, companiile care administrează fonduri de pensii private obligatorii şi facultative pentru a intra pe piaţa de profil din România, potrivit datelor Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat