La inceputul anului, directorul general al SNP Petrom, Ioan Popa, spunea ca preturile carburantilor comercializati prin reteaua de distributie a companiei nu vor creste anul acesta mai mult decat nivelul inflatiei prognozat de autoritati la 22%. Teoretic, la sfarsitul anului un litru de benzina premium fara plumb ar trebui sa coste maximum 20.800 lei. Realitatea ultimelor patru luni a aratat cu totul altceva.
Pretul la pompa pentru un litru de benzina fara plumb s-a scumpit din nou de la 1 mai ajungand 19.200 de lei. De data aceasta, scumpirea a fost justificata prin cresterea accizelor la carburanti, dar si prin deprecierea cu 5,4% a cursului de schimb leu/euro. De la inceputul anului pretul a crescut cu peste 12%, ceea ce inseamna o rata lunara de majorare a pretului cu 3%.
Recent, fostul ministru al Industriei si Comertului, Radu Berceanu, spunea ca in ultima luna si jumatate, cateva rafinarii – pe care le-a numit „Rafo Iacobov”, „Rompetrol Patriciu”, „Astra Nicolae” si Darmanesti, precum si „altele mititele, care conteaza mai putin” – au facut „un fel de dumping pe piata”. Potrivit lui Berceanu, aceste rafinarii au vandut produse petroliere la preturi foarte scazute, intrucat n-au platit taxe si accize, iar titeiul folosit a fost luat de la SNP Petrom, unde „au uitat” sa-l mai plateasca. Afirmatia lui Berceanu pare plauzibila in conditiile in care actualul ministru al Industriei, Dan Ioan Popescu, spune ca „desi Petrom detine 60% din piata de distributie a carburantilor, accizele pe care fiscul le colecteaza de la compania nationala reprezinta 85% din totalul accizelor pe benzina si motorina. Pentru taxa la Fondul Drumurilor procentul este mult mai mare pentru ca se pare ca Petrom contribuie cu 90% din total.
Directorul SNP spune ca are de recuperat de la rafinariile private peste 4.000 de miliarde de lei. In 2001, Petrom a livrat rafinariilor private 26% din productia interna de titei in valoare de aproximativ 225 milioane de dolari. Datoriile respective provin din facturi vechi de livrare de titei care nu au fost platite. „In cazul RAFO Onesti tehnic nu avem ce face in momentul de fata pentru ca nu putem transporta productia de titei din Moldova. La rafinaria Astra exista o intelegere de reesalonare a datoriilor vechi. Noi mai avem de incasat de la ei creante de 270 miliarde de lei”.
„De luna trecuta, rafinariile care nu au respectat conditiile contractuale nu au mai primit titei de la SNP, pana cand nu au prezentat un plan clar de plata a datoriilor”, spune Ioan Popa. El crede ca o parte dintre patronii rafinariilor private lasa intentionat sa se inteleaga ca au probleme financiare. „Cred ca exista anumite dificultati financiare, dar exista si un procent de directori de rafinarii care nu prea vor sa-si achite obligatiile contractuale”, spune Popa.
Liderul sindicatului din SNP Petrom, Liviu Luca, sustine ca „angajatii companiei s-au saturat sa traga ca boii pentru ca alte companii petroliere sa castige bani de pe urma Petrom”.
„Din rafinare se poate obtine profit de maximum 3% si asta in anii buni. In rest, o rafinarie functioneaza pe profit zero. Dar rafinariile private castiga prin faptul ca uita sa plateasca titeiul pe care-l iau de la Petrom. Au gasit un sistem prin care exporta produsul la un offshore care e tot al lor, pentru a nu plati accize, apoi aranjeaza cu Termoelectrica sau alte companii sa-l importe cu scutiri de taxe si alte facilitati. Asa a descoperit Oil Terminal ca produsul importat este fabricat in Romania, dupa cantitatea de metale rare din carburant”, sustine Liviu Luca.
Faptul ca rafinariile obtin cu greu profit este confirmat si de directorul general al Petrom care spune ca marja de profit pe care o pot obtine Petrobrazi Ploiesti si Arpechim Pitesti este de plus sau minus 1%. „O rafinarie performanta din Occident poate obtine un profit de maximum 3% din cifra de afaceri anuala”, spune Popa. Anul trecut, cele doua rafinarii ale companiei nationale au inregistrat pierderi de 5.500 miliarde de lei in conditiile in care au procesat 5,5 milioane tone de titei, realizand 11,4 milioane tone de produse rafinate (benzina si motorina). „Atata timp cat lucram la o capacitate de sub 75%, nu avem nici o sansa sa ne gandim la profit”, spune directorul general al Petrom.
O lege veche din 1970 obliga pana de curand Petrom sa livreze rafinariilor private titei la preturi cu mult sub cotatia mondiala. Acesta a fost de altfel si motivul pentru care compania nationala nu reusea sa aiba profit nici din exploatare. „De anul trecut am decis sa aliniem pretul titeiului livrat privatilor la cotatiile mondiale. In acest fel, speram ca vom reusi sa impartim Petrom pe centre de profit”, spune Popa. Astfel, daca in 1995 o tona de petrol era livrata contra a 60-80 de dolari, astazi ea este vanduta cu 150-170 de dolari.
Oricare ar fi viitorul celor sapte rafinarii din Romania, este clar ca preturile la benzina si motorina nu vor scadea in urmatorii doi ani. Nici macar nu se poate vorbi despre o stabilizare a lor, din moment ce companiile petroliere vor incerca sa se incadreze in limitele unei marje de profit de 3-4% din cifra de afaceri.
Petromidia a pierdut 34 milioane USD
Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol, a declarat ca si rafinaria Petromidia a incheiat anul 2001 cu pierderi de 34 milioane de dolari. „Rafinaria de la Navodari a grupului nostru va traversa pana in vara un proces de eficientizare, menit sa o faca compatibila cu rafinarii similare din Occident”, spune Patriciu. El spera ca, in cel mult trei ani, Petromidia sa treaca pe profit, adica sa produca la costuri de 19 dolari tona de benzina, fata de 27 de dolari cat este in momentul de fata.
Lukoil mizeaza doar pe distribuTie
Grupul rus Lukoil a renuntat de curand sa mai prelucreze titei la rafinaria din Ploiesti pe motiv ca pierdea prea multi bani. Surse petroliere spun ca actionarul de la Moscova al rafinariei Petrotel nu prea a facut investitii la Ploiesti, iar costurile de productie sunt mult mai mari decat la Arpechim sau Petromidia. Rafinaria intra in conservare pe o perioada de 18 luni, timp in care Lukoil ar trebui sa realizeze investitii in modernizare de aproximativ 200 milioane de dolari.
InvestiTii de 200 mil. USD la rafinariile Petrom
Chiar daca au o capacitate de rafinare de 12 milioane de tone de titei anual, cele doua rafinarii care apartin companiei nationale prelucreaza doar 6,3 milioane tone de petrol. Arpechim Pitesti a vandut anul trecut benzina si motorina in valoare de 980 milioane de dolari, iar Petrobrazi Ploiesti de 1,2 miliarde de dolari. „Rafinariile au nevoie de investitii de peste 200 de milioane de dolari pentru a produce la costuri care sa permita obtinerea de profit”, a spus Ioan Popa.
Astra Romana merge pe datorie
Aflata in proprietatea controversatului om de afaceri Ioan Niculae, rafinaria Astra este cel mai mare producator local de solventi si petrol turboreactor. Petrom a sistat furnizarea titeiului catre aceasta rafinarie pentru a-si recupera datoria de 600 miliarde de lei. Niculae a platit saptamana trecuta mai mult de jumatate din aceasta suma, dar surse din cadrul Petrom spun ca parerea generala fata de rafinaria lui Ioan Niculae este ca va avea intotdeauna datorii.
Productia de pierderi continua la RAFO
Dupa mai multe tentative de privatizare esuate lamentabil, rafinaria RAFO Onesti a intrat de luna trecuta in proprietatea companiei Imperial Oil, in spatele careia se afla omul de afaceri Corneliu Iacobov. Guvernul i-a facut lui Iacobov un cadou de 1.500 de miliarde de lei prin stergerea datoriilor catre buget, dar si o garantie guvernamentala pentru un credit de 70 milioane de dolari. Cu toate acestea, RAFO are datorii restante catre Petrom, motiv pentru care compania nationala a sistat temporar furnizarea de titei.
8.000 de miliarde de lei s-au pierdut pe drum
SNP arata cu degetul la companiile private care importa ilegal produse petroliere
Romanii cumpara anual benzina si motorina de peste trei miliarde de dolari, pe o piata in care tonul este dat de compania nationala SNP Petrom. Cinci grupuri straine puternice si alte peste 300 de companii private romanesti incearca sa realizeze profit la cele peste 1.500 de benzinarii. r
r
Reprezentantii unor companii precum Shell, Agip, Mol sau OMV s-au plans in ultimii ani ca Petrom practica o politica de preturi sub cele existente pe piata internationala care nu le permite sa realizeze profit in Romania. Nu putine sunt momentele in care la o benzinarie Petrom este o coada de cateva zeci de masini, iar la Shell abia daca vezi doi-trei clienti. r
Directorul executiv al Mol Romania, Aliz Kosza, spune ca in ultimii doi ani cifra de afaceri a companiei a scazut cu circa 10% din cauza politicii de preturi practicate de SNP Petrom. „Anul 2001 a fost un an de criza pentru toate companiile care au retele de distributie in Romania”, spune Kosza. r
Reprezentantii companiilor multinationale au sustinut ca in Romania pretul carburantilor nu se stabileste in functie de cotatiile internationale. In luna aprilie, pentru prima data in ultimii cinci ani, pretul la pompa al benzinei fara plumb vandute de Agip sau Shell a fost mai mic decat cel practicat de benzinariile Petrom. De data aceasta a fost randul oficialilor SNP sa acuze companiile private ca vand carburanti la preturi mai mici decat cele de achizitie. „Importurile ilegale de carburanti din Ucraina, schimbarile de denumiri ale produselor sau pur si simplu neinregistrarea unor cantitati importante de benzina si motorina au facut ca peste 8.000 de miliarde de lei din accize si taxe sa nu fie incasati de Ministerul Finantelor anul trecut”, spun surse din cadrul SNP.r
Shell Romania, filiala a grupului de companii Royal Dutch Shell, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 88 milioane de dolari din distributia de carburanti auto, inregistrand pierderi fiscale. Ca urmare a inregistrarii acestor pierderi, grupul a decis sa incetineasca ritmul de dezvoltare a retelei sale de distributie din Romania. Compania Lukoil va investi 60 milioane USD in 2002 in construirea de noi benzinarii, urmand ca pana la sfarsitul acestui an reteaua proprie de benzinarii sa fie extinsa la 100 de statii. Anul trecut, vanzarile retelei de distributie a carburantilor apartinand operatorului rus au avut vanzari de 28 milioane USD, iar pentru 2002 sunt estimate la 80 milioane USD.r
Compania Agip estimeaza in 2002 o cifra de afaceri de aproximativ 40 milioane euro. Antonio Cambiotti, seful Agip Romania, spera ca filiala pe care o conduce sa reduca pierderile si chiar sa devina profitabila, dupa ce anul trecut a inregistrat pierderi de 1,5 milioane euro la o cifra de afaceri de 38 milioane euro.tr
r
Benzina va avea timbrur
Petrom detine 60% din piata romaneasca de distributie a carburantilor, adica vinde anual de 2,15 miliarde USD. Diferenta – 1,55 miliarde USD – reprezinta vanzarile realizate la pompa de alte companii. In ceea ce priveste accizele, Petrom plateste la buget aproximativ 85% din total. Ceea ce inseamna ca producatorii privati declara o productie in valoare totala de numai 220 de milioane USD, desi la pompa se vinde de sapte ori mai mult. Surse din cadrul SNP si din Ministerul Finantelor sustin ca piata neagra a carburantilor depaseste in prezent un miliard de dolari. Implicit, statul pierde accizele ce ar trebui colectate. „Cel care va avea curajul sa marcheze produsele petroliere, astfel incat sa poata fi depistat producatorul, va trebui sa paraseasca tara dupa ce va adopta o astfel de decizie. Altfel, isi pune viata in pericol”, declara aceleasi surse. De la 1 mai, Guvernul a mai crescut inca o data accizele la benzina. Reprezentantii Guvernului sustin ca aceasta majorare s-a facut pentru cresterea valorii taxelor colectate la buget. Dar, cresterea accizelor inseamna, in acelasi timp, si cresterea marjei de profit pentru rafinariile ce nu declara productia sau o factureaza fals.r
r
tPeste 500 milioane USD investiti In benzinariir
CompaniatNumar ttCifra de afacerittInvestitiir
ttbenzinariit(2001)ttr
SNP Petromt675tt700 mil. USDtt250 mil. USDr
Shell tt84tt88 mil. USDtt110 mil. USDr
Rompetrolt80tt-ttt-r
MOL tt42tt58 mil. USDtt82 mil. USDr
OMV tt34tt-ttt-r
Agip tt22tt38 mil. eurott30 mil. euror
Lukoil tt20tt28 mil. Usdtt14 mil. USDr
r
Desi pare greu de inteles pentru orice roman care detine o masina, toate companiile petroliere care detin benzinarii pe piata romaneasca au raportat anul trecut pierderi.r
SNP Petrom, de exemplu, a reusit anul trecut sa obtina un profit brut de peste 4.800 de miliarde de lei, in ciuda faptului ca pierderile din sectorul de rafinare s-au ridicat la peste 5.500 miliarde de lei, iar pierderile din sectorul de distributie la 385 miliarde de lei. Aceste rezultate negative au fost, insa, compensate de un profit de 11.000 de miliarde de lei, in zona de explorare. Ioan Popa, directorul general al SNP a explicat pierderile din sectorul de rafinare si distributie prin preturile scazute ale carburantilor auto la pompa. El a spus ca SNP a modificat preturile carburantilor auto in 2001 cu un procent mai mic decat cel cu care s-au majorat taxele si impozitele pentru combustibili. r
Shell, Mol, Agip si Lukoil au anuntat, la randul lor, ca au incheiat anul financiar 2001 cu pierderi.