În curtea unui service oarecare din nordul Capitalei, Gabi Nicolae şi-a făcut o făbricuţă de automobile. Aici munceşte şase zile pe săptămână. Proiectează, asamblează, repară. Toate cu un singur scop: participarea la Raliul Dakar.

«Nu cred că există cineva care să meargă la cel mai mare raliu al lumii şi să nu aibă emoţii. Ori minte, ori ar avea nevoie de mai multă experienţă. Ceea ce nu este cazul nostru», spunea Gabi Nicolae în ianuarie 2008, cu câteva ore înainte de a pleca spre Lisabona, unde urma să se dea startul Raliului Dakar. Era, la acea vreme, pilotul primului echipaj românesc care participa la clasa auto a Raliului. Din păcate, 2008 a fost anul în care, din motive de securitate, organizatorii au decis, pentru prima şi singura dată în istoria de 31 de ani a competiţiei, anularea sa.

„Pregătirea pentru alinierea la startul Dakar-ului din 2008 a durat trei ani. Realist vorbind, nu cred că o să mai facem rost de bani pentru participare mai devreme de 2013. Dar rămâne scopul meu, care nu e nenegociabil , şi pentru asta muncesc zi de zi“.

La ce anume munceşte? „Am singurul atelier din Europa unde se fac, de la zero, maşini de offroad extrem şi singurul din România unde se fac maşini de Rally Raid“. În traducere, sintagma de offroad extrem face referire la competiţiile offroad foarte dificile, în care concurează automobile modificate radical faţă de versiunile de fabrică, iar Rally Raid, la competiţiile off-road desfăşurate pe parcursuri foarte lungi, adesea de câteva sute de kilometri pe zi.

Automobilul făcut manual

Până în urmă cu zece ani, Gabi Nicolae avusese o carieră în domeniul aviatic, după care, timp de doi ani, a activat în sectorul bancar, într-o poziţie de conducere. În paralel, însă, debutase în competiţiile off-road, ocazie cu care şi-a fabricat propriul automobil („era o maşină standard, din care până la urmă nu a mai rămas decât şasiul de pe faţă“), pe care a participat ani buni la raliuri şi cu care urma să concureze şi la ediţia din 2008 a Dakar-ului. „Am asamblat-o într-un spaţiu de 24 de metri pătraţi, pe care mi-l împrumutaseră nişte prieteni. A ieşit excelent şi a fost imediat omologat de FIA – Federaţia Internaţională de Automobilism.“ Apoi, în 2008, după anularea Dakar-ului, şi-a vândut maşina de suflet unei echipe spaniole (care a concurat apoi pe ea la ediţiile din 2009 şi 2010) şi, cu banii obţinuţi, şi-a lansat atelierul.

Maşina perfectă: BMW+Nissan+Volvo

Are acum o echipă de 12 oameni, trei pentru partea de proiectare, şi restul în producţie. „Ce facem noi, pe scurt, e să punem cap la cap o adunătură de subansamble: o maşină care iese de la noi va avea, de exemplu, motor de BMW de 4 litri, cutia de viteză Nissan, suspensiile Ohlins, cutiile de transfer sunt Mercedes G, iar punţile, de la Volvo, Toyota sau Nissan.“ În final, preţul maşinii nu-l depăşeşte cu mult pe cel al unui automobil de serie: o maşină de offroad extrem costă 68.000 de euro, iar una de Rally Raid, 60.000 de euro, dacă este derivată dintr-o maşină de fabrică, dar poate urca până la 130.000 de euro, dacă proprietarul doreşte un prototip. Până acum, atelierul lui Gabi Nicolae a livrat primele două maşini, ambele unor clienţi români, dar mai are pe rol trei comenzi noi, toate din afara ţării, şi se află în discuţii cu alţi doi români.

Esenţial

CV de campion: evadare din munca în corporaţie
1993-1996: Agent operaţiuni sol, TAROM
1996-1998: Director operaţional, DAC AIR
1998-2000: Director general, ING SERVICES
2000: Îşi înfiinţează propria companie, PRIMEDIA PUBLISHING, editorul revistei De teren. A fost şi anul în care a debutat în competiţiile de offroad şi a organizat mai multe etape ale Campionatului naţional de offroad.
2000-2005: Obţine cinci locuri întâi în etapele Campionatului naţional de offroad şi începe pregătirea pentru participarea la Dakar 2008.
2008: După anunţul anulării Raliului Dakar, îşi înfiinţează propriul service.

Pasiunea bate finanţele

198-48040-29_kkk_7851_07.jpgCâţi bani poţi face dintr-un business început din plăcere? „Nu este genul de activitate din care mă aştept să mă îmbogăţesc“, spune Gabi Nicolae, cel puţin nu în această perioadă de început, când investiţiile nu sunt deloc neglijabile. „Avem nevoie, de exemplu, de o maşină de tăiat cu laser sau cu jet de apă, care costă 150.000 de euro“. Pe termen lung, crede că poate spera la o marjă de profit de 15%.

6 luni durează construcţia de la zero a unui automobil în atelierul lui Gabi Nicolae. „Sperăm să reducem perioada la patru luni, prin accesarea de fonduri europene pentru tehnologizarea liniei de producţie.“